کد خبر: ۲۸۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 30
کاهش موارد بیماری یا کم شدن آمار بستری‌ها لزوما به علت تعطیلات نبوده بلکه ماهیت پیشرونده کرونا اینگونه است که در پیک و موج آن به صورت افزایشی موارد شروع شده
شفاآنلاین>سلامت>یک اپیدمیولوژیست گفت: تعطیلی‌ها باعث مسافرت مردم و دورهمی‌های خانوادگی شده که همین عامل افزایش انتقال ویروس کرونا را به همراه داشته است.
به گزارش شفاآنلاین:احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد‌های بین استانی در کشور اظهار کرد: امروزه صاحب نظران سلامت و اپیدمیولوژی معتقدند که اعمال محدودیت‌ها و تعطیلات بدون هوشمند بودن و توجه به مقدمات آن نه تنها اثر بخش نبوده بلکه ما شاهد کاهش موارد ابتلا در کشور نخواهیم بود.

او ادامه داد: کاهش موارد بیماری یا کم شدن آمار بستری‌ها لزوما به علت تعطیلات نبوده بلکه ماهیت پیشرونده کرونا اینگونه است که در پیک و موج آن به صورت افزایشی موارد شروع شده و سپس روند کاهشی از نظر موارد ابتلا و میزان بستری‌ها ادامه پیدا می کند.

این کارشناس بهداشت عمومی بیان کرد: در حال حاضر افزایش آمار مبتلایان نشان می‌دهد که تصور نادرستی داشته ایم که با تعطیل کردن یک مداخله در جامعه را ایجاد خواهیم کرد. متاسفانه با تعطیل شدن ادارات و سایر دستگاه‌ها مردم برای دیدن اقوام به مسافرت رفته و یا اقدام به برگزاری دورهمی‌های خانوادگی کرده اند که این موضوع منجر به افزایش موارد ابتلا و انتشار احتمالی ویروس کرونا در بین مردم خواهد شد.

مهری تاکید کرد: بیماری کرونا از طریق تنفس منتشر می‌شود و با برگزاری مهمانی‌های خانوادگی راه انتقال ویروس هموار‌تر خواهد شد و متاسفانه ما نتوانسته ایم بیماری و تعطیلات را مدیریت کنیم. علی رغم توصیه‌های جدی مبنی بر عدم مسافرت‌ها توسط کارشناسان بهداشت و متخصصان و تلاش نیروی انتظامی در جهت ممانعت از ورود و خروج ماشین‌های شخصی، هیچ ممانعت و محدودیتی در پرواز‌ها و قطار‌ها و اتوبوس‌های بین شهری نشده است. مثلا در اتوبوس در مدت هشت ساعت به دلیل اینکه کولر روشن است و هیچ تهویه هوا در داخل اتوبوس انجام نمی‌شود با وجود یک فرد ناقل یا بیمار، ویوس کرونا به سرعت به سایر مسافران حاضر در ماشین منتقل می‌شود.

او گفت: متاسفانه از طرفی دیگر پارک‌ها را بسته ایم. پارک‌هایی که سرپوشیده نیست و ریسک انتقال بیماری در این موارد کمتر از رستوران‌ها و قهوه خانه‌های متعدد پایتخت است که باز هستند و معتقدم که اینگونه اپیدمی کنترل و مدیریت نمی‌شود.
برچسب ها: تعطیلی ، دورهمی ، خانوادگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: