کد خبر: ۲۸۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - 2021July 26
شمار مبتلایان به حدی افزایش یافته که سامانه درمانی ایران نیز قادر به پاسخگویی به آن نیست. مقامات وزارت بهداشت از بیماران بدحال درخواست کرده‌اند که با ۱۱۵ تماس بگیرند! وزارت بهداشت نیز اقدام به ایجاد «کلینیک‌های سرپایی» کرده است

شفاآنلاین>سلامت> حال پایتخت خوب نیست. کرونا در این شهر بیداد می‌کند. پیک پنجم کرونا خیز برداشته و تهران را محاصره کرده است. آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در پایتخت روز به روز در حال  افزایش است؛ در این میان برخی از کمبود دارو کرونا به ویژه رمدسیور خبر می‌دهند.  ظرفیت بیمارستان‌ها  نیز در حال  پرشدن است.

به گزارش شفاآنلاین: معاون درمان ستاد کرونا استان تهران از بستری بیماران کرونایی در بخش اورژانس سخن گفته است. می‌گوید بیماران ابتدا در این بخش بستری می‌شوند و پس از آنکه تختی در بخش‌های دیگر خالی شد به آن بخش‌ها منتقل می‌شوند. حتی گفته می‌شود که برخی  از بیماران در حیاط بیمارستان‌ها به انتظار خالی شدن تخت در انتظار به سر می‌برند. نادر توکلی در گفت و گو با رسانه‌ها این خبر را تکذیب نکرده و گفته این بیماران «موقتا» در این شرایط بستری می‌شوند.

 اوضاع خراب تهران

شمار مبتلایان به حدی افزایش یافته که سامانه درمانی ایران  نیز قادر به پاسخگویی به آن نیست. مقامات وزارت بهداشت از بیماران بدحال  درخواست کرده‌اند که با ۱۱۵ تماس بگیرند! وزارت بهداشت نیز  اقدام به ایجاد «کلینیک‌های سرپایی» کرده است.

گفته می‌شود روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بیمار کرونایی به صورت سرپایی «مدیریت» می‌شوند. وضعیت تهران از حیث کرونا به حدی وخیم شده است که  معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران اوضاع آن را «خراب» اعلام کرده و گفته تعداد مرگ و میر بالاست. نادر توکلی همین دیروز  در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های تهران در شرایط خیز پنجم بیماری کرونا، گفت: در حال حاضر وضعیت بستری‌ها در تهران بسیار بالاست و حدود ۸۷۰۰ بستری داریم و روزانه حدود ۲۰۰۰ بستری جدید داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد. به گفته وی وضعیت کرونا در تهران قابل پیش‌بینی نیست و روند فعلی کرونا در  این شهر حداقل تا ۲ هفته دیگر ادامه دارد.  توکلی گفته  با توجه به این‌که تعداد آلودگی بالاست، مرگ و میر هم بالاست. البته درصد مرگ و میر پایین و زیر یک درصد است، اما تعداد مرگ و میر به دلیل وسعت آلودگی بالاست.
 
کمبود داروی رمدسیور

وضعیت تهران در حالی از سوی مسئولان وخیم گزارش شده است که زمزمه‌هایی از کمبود دارو به ویژه رمدسیور به گوش می‌رسد. مسئولان وزارت بهداشت نیز به کمبود این دارو که از جمله داروهای کروناست اعتراف کرده‌اند. حیدر محمدی، مدیرکل داروی وزارت بهداشت، دلیل کمبود داروی رمدسیور را مشکل در واردات مواد اولیه به دلیل مشکلات کارخانه تامین کننده این مواد در چین ذکر کرد. او در عین حال مشکل دیگر تامین این دارو را پرداخت نشدن بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها اعلام کرد. محمدی گفت که قبلا قیمت رمدسیور وارداتی یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان و قیمت تولید داخلی آن ۷۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون قیمت هر دو محصول ۷۰۰ هزار تومان است. مدیرکل داروی وزارت بهداشت روز ۲۵ اردیبهشت نیز دلیل کمبود رمدسیور را افزایش مصرف این دارو پس از موج سوم کرونا و تامین نشدن مواد اولیه از سوی چین و هند ذکر کرده بود. او گفته بود: «به چند شرکت برای واردات دارو اعلام نیاز کردیم، اما متاسفانه هند و چین مرزشان را به طور کامل بر روی ما بستند و دارو و مواد اولیه به ما ندادند.» لازم به بادآوری است که داروهای رمدسیور و فاویپیراویر در ایران برای مبتلایان به کرونا تجویز می‌شود.
 
تعطیلات بی ثمر

در حالی که وضعیت تهران از رنگ قرمز عبور کرده و به مافوق قرمز رسیده است که ۵ روز در تهران ادارات دولتی تعطیل اعلام کردند و دیروز بعد از ۵ روز مجددا کارمندان دولتی به سرکار خود برگشتند. بسیاری معتقدند تعطیلات چند روزه تهران نه تنها  تاثیری در کند کردن روند کرونا نداشت، بلکه فرصتی را ایجاد کرد که مردم با  مسافرت به ویژه سفر به شهرهای شمالی به چرخه انتقال این ویروس سرعت ببخشند.  علیرضا زالی، مدیر ستاد مقابله با کرونا استان تهران شنبه در آخرین روز تعطیلی اداره‌ها در دو استان تهران و البرز، از اجرا نشدن صحیح و کامل تعطیلی این شهر انتقاد کرد و گفت: این تعطیلی، بدون حل مشکلات معیشتی مردم اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود. او گفت که تهران هنوز به نوک قله پیک پنجم کرونا نرسیده است. زالی  با انتقاد از تعطیلات هفته گذشته در تهران به شبکه خبر گفت: «تعطیلی ناقص کرونایی هیچ فایده‌ای ندارد» و «همچنین تعطیلی کمتر از ۱۰ تا ۱۴ روز اثر بخشی لازم را ندارد.»

به‌گفته وی «اگر قرار باشد قرنطینه صورت بگیرد باید به صورت کامل قرنطینه را اعمال کنیم و این کار نباید ناقص اجرا شود، چیزی شبیه همین که در تهران اجرا شد.»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران نیز گفته است که «تعطیلی هفته گذشته تهران هیچ فایده‌ای نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است.» به گفته وی «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران و البرز، قم، مازندران و گیلان به زیر ۴۰ درصد رسیده است.»

این مقام وزارت بهداشت می‌گوید که «در شهر تهران رستوران‌های معروف پر پر است و هیچ کس ماسک ندارد.»
 
طرح ضربتی واکسیناسیون

اوج‌گیری کرونا در پایتخت یک بار دیگر نگاه‌ها را به سمت تعلل در واکسیناسیون عمومی جلب کرده است. کسانی که تاکنون در ایران دو ‌دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده‌اند. به رغم کوتاهی مسئولان بهداشتی در واکسیناسیون عمومی، حالا وزارت بهداشت از طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران می‌گوید.

دو روز پیش پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران در این زمینه گفت: با توجه به دستور وزیر بهداشت مبنی بر تسریع در امر واکسیناسیون و به منظور تکریم شهروندان، نیروهای اورژانس تهران بخشی از مسئولیت واکسیناسیون را بر عهده گرفتند. وی افزود: این طرح از امروز به صورت رسمی آغاز شد و تا پایان نیاز وزارت بهداشت، کمک به واکسیناسیون در کشور ادامه خواهد داشت.  بر این اساس ۱۷ پایگاه ثابت و سیار اورژانس با ۴۲۰ تکنسین به صورت خودرویی و فردی آمادگی تزریق واکسن به گروه‌های سنی اعلام شده را دارد.روزنامه همدلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: