کد خبر: ۲۸۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۰ - 2021July 15
بسیاری از شهرستان‌ها در این منطقه فاقد هرگونه مرکز بیمارستانی هستند. فاصله این عزیزان تا اولین بیمارستان ۱۵۰ تا ۱۷۰ کیلومتر است. وزیر محترم اذعان داشتند که ما وضعیت فاجعه‌باری را تجربه می‌کنیم، ایشان تاکید کردند زیرساخت‌های حوزه سلامت مخصوصا جنوب سیستان‌و‌بلوچستان اصلا قابل قیاس نیست

شفاآنلاین>سلامت> «دیگر اوضاع غیرقابل تحمل‌تر از آن است که بتوانیم چیزی بگوییم.» این سخنان کادر درمان بیمارستان نیکشهر، در شهرستان نیکشهر است. این در حالی است که دیروز روحانی، رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت با تاکید بر گزارش برنامه و بودجه گفت: «درباره سیستان‌و‌بلوچستان سیاه‌نمایی می‌شود که تخت بیمارستانی ندارند و کاری در اینجا نشده است. در سیستان‌و‌بلوچستان براساس گزارش برنامه و بودجه بیشتر از ۵۲۷۲ تخت وجود دارد. چه‌بسا ۵۴۰ تخت در این یک سال اخیر به اتمام رسیده است. تعداد سرانه تخت بیمارستانی سیستان‌و‌بلوچستان با متوسط کشور برابر است. بنابراین به دروغ نگویید دولت برای سیستان‌و‌بلوچستان کاری نکرده است.»

به گزارش شفاآنلاین: با این حال پیش‌تر معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، با اشاره به حضور وزیر بهداشت در استان سیستان‌و‌بلوچستان گفته بود: «بسیاری از بیماران پیش از حضور وزیر بهداشت به انحاء مختلف از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

بخشی از مدیران سعی در پاک کردن صورت سوال دارند. از سوی دیگر بسیاری از شهروندان در روستاها بر اثر کرونا فوت می‌شوند و به علت نبود کیت تشخیص، نام آنها جزو فوتی‌های کرونایی ثبت نمی‌شود. از طرف دیگر در این خطه افراد بدون شناسنامه حضور دارند که فوت آنها ثبت و ضبط نمی‌شود. همه این موضوعات باعث شد که وزیر بهداشت مصوبات مهمی در مورد استان سیستان داشته باشد.»

وی تاکید کرد: «بسیاری از شهرستان‌ها در این منطقه فاقد هرگونه مرکز بیمارستانی هستند. فاصله این عزیزان تا اولین بیمارستان ۱۵۰ تا ۱۷۰ کیلومتر است. وزیر محترم اذعان داشتند که ما وضعیت فاجعه‌باری را تجربه می‌کنیم، ایشان تاکید کردند زیرساخت‌های حوزه سلامت مخصوصا جنوب سیستان‌و‌بلوچستان اصلا قابل قیاس نیست. طبق استاندارد داخلی باید به ازای هر هزار نفر ۷/۱ تخت بیمارستانی داشته باشیم اما این شاخص در حوزه انتخابیه بنده از ۵/۰ هم کمتر است.»

۱۴ تن فوتی بر اثر کرونا در استان
همچنین دیروز دکتر سیدمحمد‌ هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان درخصوص آمار فوتی‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان گفت: «با فوت ۱۴ مورد جدید طی ۳۶ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان به ۱۹۰۸ نفر رسید. ۸۴۰ بیمار حاد تنفسی و ۴۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان‌و‌بلوچستان تحت درمان قرار دارند. با افزوده شدن ۱۴۹۸ نفر طی دو روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان به ۷۴ هزار و ۷۶۹ نفر رسید.»

عدم‌شناسنامه و بیمه یک‌سوم مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان
در حال حاضر آمار شفافی از افراد بی‌شناسنامه‌ در استان وجود ندارد، اما به گفته علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری شهر زاهدان، ۳۰ درصد مردم بدون شناسنامه هستند. این آمار در برخی گزارش‌ها، شمار بی‌شناسنامه‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان را تا ۱۰۰ هزار نفر نیز تعمیم می‌دهد و از این رقم نیز فراتر می‌رود. بنابراین اگر آمار ۳۰ درصدی را مبنا قرار دهیم، باید بگوییم یک‌سوم مردم این استان به دلیل نداشتن شناسنامه، از خدمات حمایتی مانند دفترچه بیمه هم محروم هستند و حتی اگر امکان بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان را داشته باشند، به دلیل بی‌شناسنامگی و بی‌دفترچگی، باید تمام هزینه‌های درمان را آزاد بپردازند و این در حالی است که بی‌شناسنامه‌ها در استان محروم سیستان‌و‌بلوچستان، جزو محروم‌ترین شهروندان این استان هستند و امکان خرید داروهای ساده را به صورت آزاد ندارند. نتیجه این می‌شود که این افراد بی‌هویت و بی‌شناسنامه، گاهی مجبور می‌شوند از سر ناچاری، عطای درمان رسمی را به لقای هزینه‌های سرسام‌آور آن ببخشند، در خانه بمانند و حتی به بیمارستان مراجعه نکنند. در چنین شرایطی‌ است که مرگ کرونایی تبدیل به یک فاجعه می‌شود؛ فاجعه‌ای برای مردمان محرومی که هیچ زمان هیچ سهمی از مواهب و ثروت‌های ملی نداشته‌اند. از طرفی چون شناسنامه‌ای هم ندارند، نام آنها جزء فوتی‌های کرونایی ثبت نمی‌شود. اما وزارت بهداشت و دولت هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند.

سرم نیست!
یکی از مردم محلی استان سیستان‌و‌بلوچستان بدون ذکر نامش به «جهان‌صنعت» می‌گوید: دیروز وزیر بهداشت برای افتتاح نمادین بیمارستان چابهار آمدند ولی به دلیل اعتراض‌های زیاد پشیمان شدند و رفتند. وزارت بهداشت و دولت در حالی مدام می‌گوید ما سیاه‌نمایی می‌کنیم که دیروز در شهرستان راسک ‌شهر پیشین به دلیل کمبود دارو و سرم یک جوان کرونایی فوت کرده است. وضعیت شهر پیشین خیلی بد است.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌های استان کمبود دارو و سرم است. شهرهای اطراف چابهار همانند سرباز، پیشین، کنارک و حتی خود چابهار دسترسی به دارو و سرم برای درمان بیماری ندارند. خواهرم چند روز پیش درگیر بیماری کرونا شد و برای کسب سرم به بیمارستان رفتم ولی بیمارستان سرم معمولی نداشت. چه بسا داروخانه هم داروهای درمان کرونا را ندارد و چون نیمی از مردم شناسنامه ندارند در نتیجه بیمه هم نیستند و باید داروهای کرونا را به قیمت آزاد بخرند. هزینه‌ دارو برای هر فرد حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان است. خانواده‌های استان پرجمعیت هستند و در نظر بگیرید یک خانواده پنج‌نفره همگی بیمار شوند، با این هزینه‌های سرسام‌آور چگونه می‌خواهند درمان شوند. البته بیمارستان‌ها افراد فاقد شناسنامه را بستری می‌کنند ولی با هزینه آزاد، این در حالی که نیمی از مردم از قشر فقیر جامعه هستند و پولی برای درمان ندارند.در این خصوص چندی پیش سعیدی نماینده مردم چابهار از مصوبه رایگان شدن هزینه بیماران کرونایی خبر داد و گفت: «همه بیمارانی که به خاطر کرونا بستری می‌شوند، به صورت رایگان خواهد بود.» حال باید دید این مصوبات اجرا می‌شود یا خیر.

مردمی که مدتهاست به خاطر کرونا و بسته شدن مرزها، وضعیت معیشتی بغرنجی دارند، امروز در رنجی مضاعف اسیر شده‌اند و جان‌شان در معرض خطر است. در این بین، وضعیت کودکان کار و زباله‌گرد این استان به شدت بحرانی است. این فرد در ارتباط با این کودکان تاکید کرد: بچه‌هایی که بنزین و سوخت جابه‌جا می‌کردند که به خاطر بسته شدن مرز، عملا بی‌معیشت ماندند، کودکانی هم که میان زباله‌ها مواد قابل بازیافت را جستجو می‌کنند، با انبوهی از زباله‌های بیمارستانی مراکز کوچک درمانی و درمان‌های خانگی در تماس هستند؛ چیزی که به اصطلاح به آن می‌گویند «زباله‌های زرد». بچه‌ها در فضای خیلی آلوده‌تری قرار گرفته‌اند. زباله‌های زرد معمولا قاطی زباله‌های شهری نمی‌شود ولی حالا به خاطر افزایش مراجعه و تقسیم درمان به مراکز درمانی کوچک و درمان‌های خانگی کنترل و مدیریت زباله از بیمارستان‌ها خارج و داخل شهر پخش شده است. وضعیت از آنچه که در رسانه‌های ملی بیان می‌شود اسفناک‌تر است. ما همچنان امیدواریم دولت وعده‌هایش را عملی کند.

۲۴ مراجعه‌کننده در بخش زنان
یکی از عوامل کادر درمان بیمارستان نیکشهر درخصوص تخت خالی در بیمارستان نیکشهر گفت: در حال حاضر بخش جراحی زنان روزانه ۲۴ تن مراجعه‌کننده دارد. این در حالی است که با تکمیل تخت‌ها اکنون بیماران در راهرو‌ها بستری هستند. تخت خالی در آی‌سی‌یو وجود ندارد. دیگر اوضاع غیرقابل‌تحمل‌تر از آن است که بتوانیم چیزی بگوییم. هوا بسیار گرم است و ما در این هوای گرم مجبوریم هر روز گان بپوشیم از طرفی برخلاف گفته‌های مسوولان روزانه دو ساعت برق بیمارستان می‌رود و از شدت گرما دچار حالت تهوع می‌شویم. بیماران کرونایی با درگیری حاد ریوی به دلیل قطعی برق دچار افت اکسیژن می‌شوند و نمی‌توانیم به آنها کمکی کنیم. هنگام قطعی برق میزان فشار دستگاه اکسیژن‌ساز افت می‌کند و این امر برای بیماران کرونایی خطرناک است. البته به وزیر هم این موضوع را اشاره کردیم ولی اقدامی صورت نگرفت.

افزایش تست‌های منفی کاذب
دکتر کیانا کبیر، پزشک اورژانس بیمارستان چابهار درخصوص وضعیت بیمارستان به «جهان‌صنعت» گفت: بیمارستان امام علی چابهار تنها بیمارستان مجهز به بخش کووید است. بنابراین تعداد مراجعه‌کنندگان بیمار در این بیمارستان بیش از مابقی شهرها و شهرستان‌ها است. با این تفاسیر تعداد دقیقی از مراجعه‌کنندگان ندارم.

وی افزود: با توجه به اینکه افراد زیادی در استان فاقد شناسنامه هستند، براساس پیگیری‌هایی که صورت گرفته امروزه به دلیل شرایط فوق حاد منطقه به تمام بیمارستان‌ها دستور صادر کردند که این‌گونه افراد را هم بستری کنیم. اما اینکه به چه صورت بستری می‌شوند و هزینه درمان آنها چگونه ارزیابی می‌شود را اطلاعی ندارم. این پزشک اورژانس بیمارستان چابهار درخصوص وجود تخت خالی اظهار کرد: در حال حاضر تخت خالی در بخش‌ها و اورژانس وجود دارد ولی از تخت‌های خالی در آی‌سی‌یو خبر ندارم. اما این روزها پیک پنجم در حال فروکش است و از آن تب و تاب افتاده است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که به شیوع سویه دلتا کمک کرد، تست‌های منفی کاذب بود. این روزها افراد علائم بیماری کرونا را دارند ولی تست‌های پی‌سی‌آر آنها منفی کاذب است. در نتیجه این افراد به خیال نداشتن بیماری کرونا در جامعه تردد می‌کنند و افراد بیشتری درگیر ویروس می‌شوند، چرا که در حال حاضر اگر یک فرد به دلتا مبتلا شود تمام اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شوند. فردی که دارای علائم سرفه، تب و تنگی نفس است اما تست پی‌سی‌آر او منفی است صددرصد بیماری کرونا دارد و تست او منفی کاذب است. مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد استفاده از ماسک است. مردم استان به هر دلیلی کمتر از ماه‌های پیش ماسک استفاده می‌کنند. البته یکی از دلایل استفاده کمتر افراد به ماسک گرمای هوا است ولی همین امر منجر به چرخش ویروس دلتا در شهرهای دیگر استان شده است.

کرونا فاجعه جهانی است!
در این میان، اسماعیل حسین‌زهی سخنگوی فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا پس از جنگ جهانی دوم یک فاجعه جهانی به‌شمار می‌رود و با توجه به امکانات محدودی که وجود دارد، از مردم انتظار می‌رود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم پیک پنجم را نیز رد کنیم.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از آغاز کرونا تاکنون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از زمان آغاز کرونا تاکنون وزیر بهداشت و همکاران در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند و تا حدودی توانسته‌اند این وضعیت را کنترل کنند که یکی دیگر از فعالیت‌های مفیدی که انجام شده، واکسیناسیون عمومی است که خوشبختانه واکسیناسیون رده‌های سنی آغاز شده که جای تشکر و قدردانی دارد و امیدوار هستیم واکسن‌های تولید داخلی نیز به تولید انبوه برسد و واکسیناسیون عمومی در سطح کلی انجام شود.

۱۶۹ شهر کرونایی قرمز شدند
۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است. شهرستان‌های میانه (استان آذربایجان‌شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان‌جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان‌رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان‌و‌بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین‌زهرا، تاکستان، از ۲۴ تیرماه در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه‌تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد) از دیگر شهرهای قرمز هستند.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: