کد خبر: ۲۸۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 2021July 07
هیأت نظارت از چهار گروه تشکیل شده که شامل سه نماینده از مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان که رأی‌شان را از نمایندگان مجلس می‌گیرند، دو نفر نماینده وزیر بهداشت، یک نفر نماینده وزیر کشور و یک نفر نماینده دادستان کل کشور می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> حین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، بسیاری به رد صلاحیت‌های گسترده اعتراض کردند. اما حالا دامنه این رد صلاحیت‌ها گویی به سازمان‌های تخصصی مانند سازمان نظام پزشکی هم رسیده است، طوری‌که در روزهای گذشته بسیاری از پزشکان و انجمن‌های پزشکی به رد صلاحیت‌هایی که انتخابات این سازمان را تحت شعاع قرار داده اعتراض کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: آن‌طورکه در تعریف سازمان نظام پزشکی آمده این سازمان یک نهاد مستقل حرفه‌ای و دربرگیرنده شاغلان حرف پزشکی است. با این وجود به‌نظر می‌رسد انتخابات دوره جدید این سازمان دست‌خوش نگاه‌های سیاسی و جناحی شده طوری‌که برخی از پزشکان با رویکرد اصلاح‌طلبی برای حضور در جریان انتخابات رد صلاحیت شده‌اند.

اما حالا باید پرسید بررسی تایید صلاحیت‌ها در این سازمان به‌عهده کیست؟ آن‌طورکه علی تاجرنیا، مشاور عالی رئیس کل و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی به‌رسانه‌ها گفته «هیأت نظارت از چهار گروه تشکیل شده که شامل سه نماینده از مجلس، کمیسیون بهداشت و درمان که رأی‌شان را از نمایندگان مجلس می‌گیرند، دو نفر نماینده وزیر بهداشت، یک نفر نماینده وزیر کشور و یک نفر نماینده دادستان کل کشور می‌شود.» بنابراین، این 7نفر عهده‌دار بررسی صلاحیت اعضا برای شرکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی هستند.

اما از قرار معلوم اکثریت اصول‌گرای مجلس و ترکیب آن با نماینده دادستان و حتی وزیر کشور سبب رد صلاحیت پزشکان اصلاح‌طلب در انتخابات این سازمان تخصصی شده است.

درهمین‌باره محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به رد صلاحیت‌ها در انتخابات نظام پزشکی واکنش نشان داد. او نوشت: «متأسفانه آنچه در روند بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای محترم صورت گرفت علیرغم مکاتبه مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۰ و اظهار نگرانی اینجانب به رئیس محترم هیأت مرکزی نظارت و نیز مکاتبه و تذکر مورخ ۰۲/۰۴/۱۴۰۰ اعضاء بزرگوار هیأت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، خطاب به ایشان و هیأت نظارت در مورد ضرورت رعایت اصول قانونی و پرهیز از اعمال سلیقه و دخالت‌های غیر موجه و جهت‌دار، نگاشته شد نهایتاً بسیاری از همکاران ارزشمند و چهره‌های سرشناس و شاخص جامعه پزشکی، تعداد قابل توجهی از اساتید محترم و رؤسای انجمن‌های علمی و افراد مورد توجه و اقبال عموم جامعه پزشکی از دایره انتخابات حذف و رد صلاحیت شدند.

در مواردی حتی همکاران ارجمند که در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها مورد تأیید مرجع قانونی قرار گرفته بودند در لحظه آخر و بدون فرصت و امکان اعتراض در هیأت مرکزی نظارت با ابلاغ رد صلاحیت مواجه شدند. یقیناً اینگونه اقدامات برنامه‌ریزی شده و بدعت‌های غیر موجه موجب تخفیف شأن و منزلت جامعه پزشکی و تضییع حقوق قانونی داوطلبین این عرصه و فرو کاستن از اعتبار انتخاباتی جامع و شامل خواهد شد.»

همچنین در ادامه واکنش‌ها حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در دوره فعلی، بعد از آن‌که از رد صلاحیت خودش در انتخابات دوره آینده این سازمان خبر داد، در حساب توئیتری خودش نوشت:«یک عادت بد اصول‌گرایان این است که وقتی سرکار می‌آیند احساس قدرت می‌کنند، حذف مخالف را در دستور کارشان قرار می‌دهند! این عادت حق و باطل کردن خود و رقیب را اگر کنار می‌گذاشتند، بخدا محبوبیت‌شان بیشتر می‌شد! دامنه نظارت استصوابی را تا انتخابات صنفی نظام پزشکی هم کشیده‌اند!»

در واکنشی مشابه علی شکوری راد، پزشک و سیاستمدار اصلاح‌طلب در حساب توئیتری خود نوشت: «انتخابات سازمان نظام پزشكى كشور با رد صلاحيت خوشنام‌ترین اعضاء آن از مفهوم انتخابات تهى شده است.»

با این وجود برخی از پزشکان به رد صلاحیت خود اعتراض کردند که مورد قبول هیأت نظارت قرار نگرفت. عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس هیات نظارت بر هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی درخصوص قبول نکردن اعتراض پزشکان گفت: «لازم به توضیح است که متاسفانه عمده موارد رد اعتراضات، مرتبط با مستندات ناشی از عدم حسن شهرت شغلی و اجتماعی و بعضا شایبه رفتارهای نامناسب مالی (مرتبط با بندهای ب و ج  ماده 23 قانون نظام پزشکی) بوده که البته این تعداد نسبت به 6230 نفر، درصد بسیار ناچیزی از جامعه وزین، محترم و خدوم پزشکی است که نشان از پاکدستی، تدین و رعایت شئون حرفه‌ای در جامعه پزشکی بوده که جلوگاه بارز آن خدمات مدافعان سلامت در دوران کرونا  پیش روی مردم عزیز ایران به منصه ظهور رسید.»

اما در واکنش به صحبت‌های روح‌الامینی درخصوص رد اعتراض‌ها، مهدیار سعیدیان، پزشک و فعال صنفی پزشکی در پیامی توئیتری نوشت: «از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تماس گرفتند و گفتند: «پاسخ به اعتراض‌تان منفی است» نه علتی ذکر کردند و نه ماده قانونی را! در اولین فرصت برای اعاده حیثیت و شکایت به دستگاه قضایی به اتهام افترا اقدام خواهم کرد. تا حقیقت از پرده بیرون افتد.»

همچنین در این میان برخی انجمن‌های پزشکی به‌ رد صلاحیت‌های پزشکان در انتخابات سازمان نظام پزشکی واکنش نشان دادند. درهمین‌باره انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در بخشی از بیانیه خود نوشت: «در شرایطی که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها شاهد پایین‌ترین سطح مشارکت و حضور مردم پس از  انقلاب بوده‌ایم، دگر بار در عرصه انتخابات سازمان نظام پزشکی که قدیمی‌ترین نهاد مدنی و صنفی جامعه فرهیخته پزشکی کشور است نیز شاهد تمامیت‌خواهی و اعمال نظر از طریق رد صلاحیت‌های غیر قانونی و سلیقه‌ای هستیم.

رد صلاحیت‌های برنامه‌ریزی شده و جهت‌دار شخصیت‌های مؤثر و رأی‌آور بخش دولتی و خصوصی و بسیاری از رؤسای انجمن‌های علمی پزشکی کشور و توصیه شفاهی به‌انصراف بعضی از داوطلبین محترم، حقیقت انتخابات سازمان نظام پزشکی را از محتوای کمی و کیفی و پشتوانه سرمایه اجتماعی‌ای که با حضور گسترده اعضای خدوم این جامعه حاصل می‌شود تهی ساخته و امید به بهبود اوضاع را کمرنگ‌تر خواهد کرد. انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران ضمن اعتراض شدید به اعمال روش‌های تحدیدی و حذفی در انتخابات نظام پزشکی، بر رعایت شأن و احترام آحاد جامعه پزشکی کشور و بر لزوم تجدید نظر در رویه جاری و‌ تأمین حقوق بدیهی و اعاده حیثیت انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان تاکید می‌نماید.»روزنامه همدلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: