کد خبر: ۲۸۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۶ تير ۱۴۰۰ - 2021June 27
با همه احترامي كه براي دوستان پزشك خود قائل هستم بايد به اين واقعيت تلخ اشاره نمايم كه اينجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، به جاي تقدم بهداشت و پيشگيري ، درمان از همه اولويتها پيشي گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همين گروه هستند كه همواره در مسند تصميم گيري هاي وزارت بهداشت حضور داشته اند

شفاآنلاین>سلامت> با همه احترامي كه براي دوستان پزشك خود قائل هستم بايد به اين واقعيت تلخ اشاره نمايم كه اينجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، به جاي تقدم بهداشت و پيشگيري ، درمان از همه اولويتها پيشي گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همين گروه هستند كه همواره در مسند تصميم گيري هاي وزارت بهداشت حضور داشته اند و اصل تعارض منافع همواره باعث و باني تصميم گيري هاي نادرست و زيان بار براي دولت و مردم بوده است .

به گزارش شفاآنلاین: غلامرضا قدمي کارشناس پرستاری در نامه ای به آيت الله رئيسي رییس جمهور منتخب نوشت:

بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارك حضرت آيت الله رئيسي (دامت توفيقاته)
رئيس جمهور منتخب جمهوري اسلامي ايران
با سلام و احترام

خداوند بزرگ را شاكريم كه در چهل و سومين سال از انقلاب شكوهمند اسلامي ، در شرايط تحريم هاي ناجوانمردانه دشمنان انقلاب اسلامي و فشارهاي بي امان اقتصادي به توده اين مردم عزيز و شريف ، باز هم شاهد حماسه حضور اين مردم پاي آرمان هاي خود بوديم .

انتخاب شايسته و قاطع جنابعالي ، بارقه اي از اميد را در دل اين ملت ايجاد كرد و از درگاه كبريايي مسئلت داريم كه توفيق شما را در خدمت پيش رو صد چندان نمايد و به تلاشهاي خالصانه و مجدانه شما و ان شاالله گروهي كه شما را همراهي خواهند نمود از بركات خاصه خود عنايت نمايد.

آنچه باعث شد در اين برحه زماني اينجانب قلم به دست گرفته و اين مكتوب را خدمت جنابعالي رسانه اي نمايم ، علاقه مندي وافر به توفيق جنابعالي و محكم تر شدن ريشه هاي درخت تنومند انقلاب اسلامي ايران است كه به فضل الهي بايد به دست صاحب اصلي آن سپرده شود.

برادر عزيز ، اينجانب غلامرضا قدمي با حدود 23 سال سابقه استخدام رسمي در دانشگاه علوم پزشكي قم و داراي مدارك تحصيلي كارشناسي پرستاري و كارشناسي ارشد كارآفريني ، سالهاست كه دغدغه برقراري عدالت در جامعه سلامت كشور را دارم ، جامعه اي كه اگر عدالت درون خودش نهادينه نشود هرگز نمي تواند براي خدمت گيرندگانش فراهم آورد.

با همه احترامي كه براي دوستان پزشك خود قائل هستم بايد به اين واقعيت تلخ اشاره نمايم كه اينجا در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، به جاي تقدم بهداشت و پيشگيري ، درمان از همه اولويتها پيشي گرفته است چرا كه درآمد پزشكان متخصص از درمان است و همين گروه هستند كه همواره در مسند تصميم گيري هاي وزارت بهداشت حضور داشته اند و اصل تعارض منافع همواره باعث و باني تصميم گيري هاي نادرست و زيان بار براي دولت و مردم بوده است .
در بابت نوع توزيع درآمد هاي دستمزدي در بيمارستان هاي دولتي فقط كوتاه عرض كنم كه بر اساس تعرفه هاي مصوب سالانه خدمات پزشكي ، مبلغي تحت عنوان حق العمل پزشك از بيماران و بيمه ها دريافت مي شود ، از اين مبلغ 50 درصد به پزشك مربوطه و 20 درصد به ساير پرسنل غير پزشك پرداخت مي شود ، در حالي كه پزشكان حدود 10 درصد تعداد پرسنل يك بيمارستان را تشكيل مي دهند و همين توزيع به راحتي گوياي فاصله طبقاتي ايجاد شده خواهد بود ، در بيمارستان هاي خصوصي كه مبلغ تعرفه حداقل سه برابر بخش دولتي است و در آنجا درصد بيشتري به پزشكان پرداخت مي شود و به پرسنل غيرپزشك اصولا غير از حقوق ماهيانه پرداختي ديگري ندارند ، اوضاع به مراتب بدتر مي باشد.

اشاعه فرهنگ زشت و اسف بار دريافت وجوه مازاد بر تعرفه از بيماران كه متاسفانه در بيمارستان هاي خصوصي و دولتي بسيار زياد شده است ، خود از عوارض همان تعارض منافع مي باشد .

گفتيم كه پزشكان متخصص نهايتا 10 درصد پرسنل بيمارستان ها را شامل مي شوند و اين نسبت تقريبا در كل پرسنل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي برقرار است اما از موارد ديگر پايمال شدن عدالت اين است كه وزراي بهداشت كشور ما تا كنون همه پزشك بوده اند و درست است كه از نظر مقطع تحصيلي ، مقطعي بالا است لكن به هيچ دليل منطقي نمي توان گفت كسي كه در يك رشته خاص داراي تحصيلات تكميلي است مي تواند در مديريت بهداشت و درمان هم بالاترين و بهترين باشد و بلكه اگر تعارض منافع او و سازمان باعث تصميم گيري هاي خسارت بار نشود ، نهايتا به نفع سازمان هم عمل نخواهد كرد و وضعيت حاضر وزارت بهداشت ، گوياي همين واقعيت است .

حال آنكه در بدنه وزارت بهداشت كارشناسان بسياري از رشته هاي پرستاري ، علوم آزمايشگاهي ، راديولوژي ، بهداشت حرفه هاي و بهداشت محيط ، گفتار درماني ، فيزيوتراپي ، مامايي ، مديريت خدمات بهداشتي و درماني ، اقصاد سلامت و ... هستند كه مراتب تجربه اندوزي در واحدهاي مديريت جزء و كلان سازمان را طي كرده و بسياري هم داراي تحصيلات تكميلي دانشگاهي يا سپري كردن ساعتها آموزش حين خدمت در زمينه مديريت نيز مي باشند و كاملا آَشنا به مصالح و توقعات مردم و پرسنل بوده و دچار تعارض منافع نمي باشند .

سيد عزيز
در اواخر دولت دهم ، جامعه پرستاري از وزير وقت بهداشت خواهشي را تكرار نمود و آن هم ايجاد معاونت پرستاري بود در وزارت بهداشت ، اين معاونت به اصرار رئيس جمهور وقت در وزارت بهداشت ايجاد شد لكن بعد ازآن بايد به تبعيت در دانشگاه ها نيز اين معاونت ايجاد ميشد اما با تغيير دولت ، اين خواسته جامعه پرستاري ابتر مانده و در همان سطح معاونت وزارتي و بدون نقش خاصي در تصميم گيري هاي وزير و معاونان پزشك ، باقي مانده است .
طرح تحول سلامت كه از دستاوردهاي دولت يازدهم و دوازدهم بوده است ، بر خلاف اسمش هيچ تحولي كه در دل خود نداشت بلكه خسارتهاي بيشماري همانند طرح همزاد خود يعني برجام داشته است .


بطور خلاصه مي شود گفت در اين طرح فقط دريافتي پزشكان چند برابر شده است و اين دريافتي مشتركا از جيب بيمه ها و مردم مي باشد كه البته جيب بيمه ها هم همان جيب مردم است ، در همين يك فاجعه حرف و گفتار بسيار است و دولت شما براي جلوگيري از خسارتهاي بعدي ناچار به اصلاح مجدد تعرفه ها و نظام پرداخت مي باشد اما بنده در اين مقال همين مقدار را كافي مي دانم كه اينها همه نتيجه تعارض منافع است و اصلاح آن با وجود ذينفعان در صدر تصميم گيري ، قابل انجام نخواهد بود.


بنده از نظر گرايش سياسي ، خود را انقلابي و مدافع اصول اصلي انقلاب ميدانم و از اين ديدگاه طبيعتا منتقد برجام و منتقد نگاه به خارج و منتقد كم اهميت دانستن ظرفيت هاي داخلي هستم اما در اين مورد خاص با قاطعيت مي گويم كه نوع پرورش پرسنل بخش سلامت و تقسيم آنها به پزشك و غير پزشك در دانشگاه هاي علوم پزشكي به نحوي است كه اكثريت همكاران محترم پزشك در نوع نگاه به مقوله عدالت در سلامت با يكديگر هم فكر و هم سليقه مي باشند و مصدق اين ادعا اين است كه در سالهايي كه دولت در دست هر كدام از جناح هاي سياسي بوده است ، اوضاعي كه شاهديم هيچكاه رو به بهبودي نرفته است .


وقتي كه مجري و ناظر و قانون گذار همه يكي باشند نتيجه اي جز اين ندارد ، اكنون در در دانشگاه هاي علوم پزشكي اكثريت مطلق روسا ، پزشك هستند ، معاونان ايشان نيز همينطور و ادارات حراست و بازرسي وزارتخانه و ستاد دانشگاه هاي علوم پزشكي ، در كميسيون بهداشت و درمان مجلس همينطور و در بيمارستانهاي مختلف دولتي و خصوصي ، پزشكاني كه از يك طرف مسووليت را پذيرفته اند و از طرف ديگر به طبابت خود نيز ادامه مي دهند و امر مهم مديريت را به ديگران سپرده اند .


جناب آقاي رئيسي ، بنده در اين توشتار صرفا به چند مورد براي توجه جنابعالي اشاره نمودم و تشريح وضعيت موجود نياز به ساعتها زمان دارد لكن اين موارد از آن جهت عرض گرديد كه توجه شما در اين مقطع زماني به يك واقعيت بعنوان سرمنشا تحول واقعي در وزارت بهداشت جلب شود و آن هم استفاده از وزير غير پزشك است.


شما براحتي ميتوانيد با تحقيق دريابيد كه در اكثر كشورهاي پيشرفته و صاحب نام در زمينه پزشكي ، وزير بهداشت ، پزشك نمي باشد و متصديان امر وزارت بهداشت داراي مدارك تحصيلي غير پزشكي مي باشند در حالي كه نه تنها خدمات سلامت در آن كشورها نسبت به ما بدتر نيست بلكه عدالت در بخش سلامت بسيار بهتر رعايت شده است .


از طرفي وقتي دايره انتخاب محدود به پزشكان نباشد ، قطعا در بين پرسنل وزارت بهداشت ، اشخاصي كه داراي ساير خصوصيات مد نظر دولت انقلابي باشد هم بيشتر يافت مي شوند و انتخاب شما نيز راحت تر خواهد بود.
در پايان لازم مي دانم كه از دو تصميم شما كه در اولين گفتگوي مطبوعاتي ابراز شد كمال تشكر را داشته باشم كه عبارتند از ايجاد سامانه ايده و سامانه جذب پيشنهادها براي تشكيل دولت و اميدوارم اين تصميم ها طليعه اي باشد براي دولتي انقلابي و جامع و مردمي و ان شاالله دولتي شايسته براي تقديم به محضر قطب عالم امكان حضرت بقيه الله الاعظم (عج).
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: