کد خبر: ۲۸۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۵ تير ۱۴۰۰ - 2021June 26
رئیس انستیتو پاستور ایران:
رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: ویروس کرونا سختی‌های زیادی برای ما به وجود آورد اما در کنارش تجربه‌های خوبی کسب کردیم.
شفاآنلاین>سلامت>بیگلری دربارۀ واکسن پاستور کواک که یکی از واکسن‌های تولید داخل ویروس کروناست، توضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین:علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه ایران تنها کشور اسلامی است که موفق به تولید واکسن کرونا شده است، اظهار کرد: ویروس کرونا سختی‌های زیادی برای ما به وجود آورد اما در کنارش تجربه‌های خوبی کسب کردیم.

او افزود: انستیتو پاستور ایران از قدیمی‌ترین موسسات واکسن‌ساز کشور و خاورمیانه است، موسسه ای که یکی از معتبرترین برند‌های دنیا است و واکسن‌های تولیدی آن علاوه بر کشور خودمان، در بسیاری از کشور‌های مسلمان دیگر مثل اندونزی نام خود را به‌عنوان کشور‌ واکسن‌ساز تثبیت کردند.

بیگلری ادامه داد: در بحث واکسن کرونا، ایران تنها کشور مسلمان است که همه پلتفرم‌های این واکسن را در داخل کشور راه‌اندازی کرده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران از همکاری مشترک ایران و کوبا در تولید یکی از واکسن‌های کرونا تصریح کرد: انستیتو پاستور ایران با چندین پروژه واکسن دنیا همکاری می‌کند یکی از همان پروژه ها،  پروژه مشترک ایران با کشور کوباست.

همکاری ۲۰ ساله ایران با کوبا در جهت تولید واکسن

او بیان کرد: با کشور کوبا همکاری ۲۰ ساله در تولید واکسن داریم. پروژه مشترک واکسن کووید هم فاز نهایی خود را در کوبا و ایران طی کرده است. در کوبا ۴۴ هزار نفر و در ایران ۲۴ هزار نفر در شهر‌های ساری، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، همدان و زنجان این واکسن را دریافت کردند.طبق آمار در هر شهر ۳ هزار نفر این واکسن را زده‌اند.

بیگلری افزود: واکسن پاستور کواک یک واکسن پروتئینی نو ترکیب و بسیار بی‌خطر است که با یک پروتئین بزرگ‌تر ترکیب شده است؛ این فناوری باعث اثربخشی بیشتر این واکسن می‌شود. خوشبختانه تزریق این واکسن بر روی ۶۸ هزار نفر از افراد دریافت کننده عارضه جدی شاهده نشده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره کارایی بالای این واکسن در افراد زیر ۱۸ سال، گفت: این واکسن بسیار بی‌خطر و ایمن است و کارایی بسیار خوبی دارد زیرا بر روی انواع ویروس های خطر آفرین مثل کووید آفریقای جنوبی، هندی و نیویورکی موثر بوده است، این در حالی است که واکسن روسی آسترازنکا در مقابل این ویروس‌های جهش‌یافته، ده درصد کارایی داشته است.

کارآزمایی بالینی واکسن پاستور کواک بر روی کودکان  ۵ تا ۱۸ سال 

او گفت: واکسن پاستور کواک در حال کارآزمایی بالینی در کودکان است و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سنین ۵ تا ۱۸ سال باشد، مجموع ویژگی‌های این واکسن باعث شده تا به یکی از معدود واکسن‌های قابل توجه در سطح بین‌المللی تبدیل شود.

بیگلری با اشاره به واکسن پاستور کواک که می‌تواند یکی از مقوله‌ای تاثیرگذار در امنیت ملی کشور تلقی شود، تصریح کرد: ویروس کووید ۱۹ ثابت کرد با تولید واکسن کرونا توانستیم فناوری واکسن خود را حدود ۲۰ سال ارتقاء دهیم؛ حمایت مقام معظم رهبری و دولت از این اقدام، در تاریخ ماندگار خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر چندین کشور اروپایی خواستار مشخصات واکسن‌ ما شده اند، بنابراین کشوری که چندین واکسن می‌سازد، اعتباری در سطح جهانی کسب می‌کند که کشور‌های دیگر باید آن را بپذیرند.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره نحوۀ تشخیص کارایی واکسن‌ها، توضیح داد: کارایی واکسن‌ها به چند روش مشخص می‌شود. روش اول: پس تزریق واکسن، خون افراد، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود در بدن افراد چند درصد آنتی بادی ایجاد شده است، اما را راه خوبی نیست چون کارایی واقعی را مشخص نمی‌کند. روش دوم: نشان دادن آنتی بادی‌های خنثی کننده و ضد ویروس کرونا در بدن افراد است، این راه حل نیز راه کاملی نیست .

بیگلری با اشاره به اینکه پاستور کواک تنها واکسن این موسسه نیست، یادآوری کرد: واکسنی که بعد از کوایران برکت، به وفور در اختیار مردم قرار می‌گیرد، واکسن پاستور کواک است. این واکسن تنها واکسن انستیتو پاستور نیست.

ایران پنجمین کشور سازنده واکسن در دنیا 

او اضافه کرد: ما پنجمین کشور سازنده این واکسن هستیم که اسلحه ما در برابر انواع جهش یافته ویروس کروناست، البته در پیشگیری از موج‌های بعدی کرونا واکسن می تواند کمک کننده باشد و راه حل قطعی نخواهد بود و تا ماه‌ها بعد از واکسیناسیون عمومی الزام استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را خواهیم داشت. 

بیگلری در پایان گفت: برخی از  افراد در دُز اول، واکسن خارجی دریافت کردند که اگر بخواهند در دُز دوم، واکسن ایرانی دریافت کنند این موضوع در وزارت بهداشت در حال بررسی است. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: