کد خبر: ۲۸۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۰ - 2021June 26
وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند از گسترش پیک پنجم به سایر نقاط کشور جلوگیری کند بلکه باید سایر بخش‌های مرتبط با کرونا از جمله وزارت کشور، استانداری‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط فعال شوند

شفاآنلاین>سلامت> زنگ‌های هشدار پیک پنجم کرونا از مدت‌ها قبل به صدا در آمده است. برخی بر این اعتقاد هستند که این پیک آغاز شده و باید به فکر پیک ششم بود اما نباید اقدامات لازم برای کاهش هزینه‌های پیک پنجم را نیز در دستور کار قرار نداد. آخرین نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد که نوار جنوبی در حال قرمز شدن است و از سوی دیگر نوار شرقی نیز کم‌کم به این وضعیت دچار می‌شود. با توجه به پشت سر گذاشتن پیک چهارم کرونا این پرسش وجود دارد که چه اقداماتی را می‌توان بر مبنای تجربه‌های این پیک برای پیک جدید کرونا در دستور کار قرار داد.

به گزارش شفاآنلاین: بر اساس اعلام برنامه ماسک وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰، تعداد ۶ شهرستان از ۱۰ شهرستان استان بوشهر در شرایط قرمز کرونایی قرار می‌گیرند. شهرستان دیّر که این هفته در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد هفته آینده به جمع شهرستان‌های تنگستان، عسلویه، کنگان، دشتستان و دشتی که این هفته در وضعیت قرمز بودند، می‌پیوندد. سه شهرستان گناوه، بوشهر و جم که این هفته وضعیت نارنجی را تجربه کردند، در همین وضعیت ثابت می‌مانند اما شهرستان دیلم که این هفته شرایط زرد داشت، هفته آینده در شرایط نارنجی خواهد بود.

همچنین شهرهای قرمز کرونایی از جنوب به مرکز کشور گسترش یافته و ۳۲ شهرستان از شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت. همچنین ۱۷۴ شهرستان نارنجی و ۲۴۲ شهرستان نیز در وضعیت زرد خواهند بود.

‌همزمان با این انتشار این نقشه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز نسبت به انتقال واریانت هندی از طریق کارکنان شاغل در عسلویه و پارس جنوبی ابراز نگرانی کرد.
‌فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به گسترش ویروس موتاسیون‌یافته کرونا تحت عنوان جهش دلتا یا هندی در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور گفت: «از هم‌استانی‌ها خواهش می‌کنم از سفر به استان‌های درگیر که اکنون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از بوشهر هستند، خودداری کنند. گسترش ویروس موتاسیون‌یافته جدید کرونا تحت عنوان جهش دلتا یا کرونای هندی در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور شیوع پیدا کرده است.»

‌وی افزود: «افراد خوزستانی که اکنون در آن مناطق هستند به ویژه افراد شاغل در عسلویه و پارس جنوبی، در صورت بروز کوچکترین علامت، در همان استان بمانند و از سفر به خوزستان پرهیز کنند و در کنار خانواده‌هایشان حضور پیدا نکنند زیرا در این صورت، بیماری در خوزستان گسترش پیدا می‌کند.»

وی افزود: «در حال حاضر وضعیت خوزستان در آرامش است و تا حدود زیادی کرونا در استان خوزستان مهار شده است. اکنون پرسنل درمان، فرصت انجام عمل‌های جراحی غیر‌ضروری که در مدت کرونا مغفول مانده و تعطیل بودند را پیدا کرده‌اند. مردم باید بروز کرونای هندی و فرم جهش‌یافته ویروس را جدی بگیرند تا وضعیت باثبات خوزستان حفظ شود.»

اقدامات لازم برای پیشگیری گسترش واریانت‌های جدید به سراسر کشور
حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19 نیز  در مورد وضعیت کنونی کشور از نظر شیوع پیک پنجم کرونا با اشاره به تجربه‌های پیک چهارم اظهار کرد: «کنترل و مدیریت پیک چهارم کرونا در ایران نسبت به آنچه در جهان با توجه به شیوع واریانت بریتانیایی رخ داد، تا حدی موفقیت آمیز بود. ایران روزانه عدد ناگوار مرگ و میر بیش از 400 نفر را تجربه کرد اما اگر این آمار را با کشورهای اروپایی که جمعیت‌های مشابهی با ما داشتند و از امکانات بیشتری نیز بهره ‌برده و روزانه بیش از هزار مورد مرگ را ثبت می‌کردند مقایسه کنیم می‌بینیم این مدیریت در کشور ما تا حدی موفقیت آمیز بود.»

وی افزود: «واریانت‌های جدیدی وارد ایران شده و در سطح کشور متاستاز داده است. دو کانون جدی واریانت ویروس کرونا داریم که ممکن است، موجب طغیان این بیماری شود و پیک پنجم را موجب شود. یکی از این کانون‌های واریانت‌ در محدوده‌ای از استان فارس، هرمزگان، شرق بوشهر را در بر می‌گیرد. در مورد واریانت هندی هم عمده موارد مربوط به شرق کشور و به ویژه استان سیستان و بلوچستان است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید: «‌برای پیشگیری از عدم گسترش این واریانت‌ها با سایر نقاط کشور باید چند کار اساسی انجام داد که بخشی از آن منطقه‌ای و بخشی نیز ملی است. اولین کار باید ترددهایی را که موجب انتقال بیماری است به شدت مورد کنترل قرار دهیم، سرعت عمل در این کار بسیار مهم است و باید تیم‌های واکنش سریع ملی و منطقه‌ای فراخوان شوند.»

وی افزود: «‌واریانت آفریقایی در جنوب وجود دارد و ترددهای متعدد اقتصادی و اداری در این منطقه صورت می‌گیرد، این ترددها می‌توانند واریانت آفریقایی را به سراسر کشور منتقل کنند به همین دلیل باید جلوی این ترددها گرفته شود.»

سوری تاکید کرد: «‌رهگیری و موارد مثبتی که شناسایی می‌شوند بسیار با اهمیت هستند گاهی مجبور می‌شویم تا چند ده نفر را رهگیری کرده و مورد مراقبت قرار دهیم تا مطمئن شویم که این افراد شانس انتقال بیماری به فرد دیگری را ندارند.»

وی بیان کرد: «‌نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم، اولویت دادن به واکسیناسیون این مناطق است. هر جایی که طغیانی صورت می‌گیرد باید محدوده آن شناسایی شود که این کار انجام شده است و واکسیناسیون نه بر اساس اولویت‌های عمومی کشور بلکه بر اساس این باید باشد که تمام کسانی که در محدوده طغیان ویروس هستند واکسینه شوند.»

نقش ترددهای بین‌المللی در بروز پیک‌پنجم
وی با اشاره به نقش ترددهای بین‌المللی در گسترش ویروس کرونا و واریانت‌های مختلف آن اظهار کرد: «عمده موارد شناسایی شده از واریانت‌های مختلف مربوط به کسانی است که به صورت غیر قانونی و بدون نظارت از مرزهای آبی جنوبی یا مرزهای زمینی شرقی وارد کشور شده‌اند.»
سوری تاکید کرد: «وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند از گسترش پیک پنجم به سایر نقاط کشور جلوگیری کند بلکه باید سایر بخش‌های مرتبط با کرونا از جمله وزارت کشور، استانداری‌ها و سایر ارگان‌های مرتبط فعال شوند.»

وی یادآور شد: «ساده اندیشی موجب می‌شود که به جای شناسایی و کنترل نقاط طغیان ویروس در یک منطقه کوچکتر، آن را در سراسر کشور به سختی کنترل کنیم و هزینه و بار بیشتری را به مردم و بیمارستان‌ها تحمیل کنیم.»

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید19 در رابطه با احتمال گسترش واریانت‌های جدید ویروس کرونا به سراسر کشور، گفت: «‌این خطر به صورت بالقوه وجود دارد که این واریانت‌ها به سایر نقاط کشور گسترش پیدا کند. ما الان در مرحله خاصی از اپیدمی هستیم، با توجه به اقدامات موفقیت‌آمیزی که در سراسر جهان بر علیه کرونا صورت گرفته‌، ویروس برای بقای خود مجبور به موتاسیون‌های مختلف شده است اما باید هوشیار باشیم که دچار فرسودگی مدیریتی در مقابله با اپیدمی نشویم، این فرسودگی یکی از خطراتی است که اگر جامعه به آن دچار شود باید هزینه هنگفتی را برای آن بپردازد. بنابراین مهم است با توجه به درس‌های یک سال اخیر دچار غافلگیری نشویم.»

سوری ادامه داد: «شرایط به گونه‌ای است که اولویت شماره یک اکثر کشور‌ها واکسیناسیون هست، تلاش‌ها باید برای تامین واکسن مضاعف شده و بتوانیم جبران مافات کنیم و با پوشش سراسری واکسن بتوانیم شاهد عینی اثرات واکسن باشیم»
سوری در رابطه با وضعیت پایتخت نیز گفت: «‌تهران مرکز تردد کشوری بوده و ضمن ازدیاد ایاب‌و ذهاب در آن تنوع قومیتی زیادی است، ضمن اینکه مرکز فرهنگی کشور به لحاظ آموزشی و ... است می‌تواند با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس دچار شرایط حادتری شود.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: «بیشتر دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های تهران غیر بومی بوده و از شهرستان‌های مختلف بومی و ترددهای آنها می‌تواند ویروس را در سطح تهران گسترش دهند. لذا باید از هم اکنون برای سه ماه دیگر که دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی می‌شوند، برنامه‌ریزی کنیم. اینکه تنها با واکسیناسیون می‌توان از گسترش اپیدمی جلوگیری کرد تفکر درستی نیست، باید مجموعه‌ای از اقدامات را در نظر گرفت، چیزی حدود 15 میلیون خانواده درگیر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستند که شانس ابتلا به بیماری را بالا می‌برد لذا توصیه من این است که از هم اکنون تمهیداتی در ساختار محیط آموزشی و خوابگاه‌ها فراهم کنند تا بار ناشی از این تغییر را به حداقل برسانند. در حال حاضر شواهدی برای اجرای این تمهیدات نمی‌بینم و امیدوارم آن را به دقیقه آخر موکول نکنیم تا هزینه تاخیر آن را بپردازیم.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: