کد خبر: ۲۸۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 20
مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آن‌ها بیشتر است
شفاآنلاین>سلامت>مردان به دلایل مختلف از جمله خطرهای محیطی، عادات غلط و موانع فرهنگی بیش از زنان در معرض بیماری‌های شدید هستند.
 به گزارش شفاآنلاین:اهمیت سلامت مردان  در بسیاری کشور‌ها  با هدف افزایش آگاهی از مشکلات پیشگیری از سلامتی و تشویق به تشخیص زودهنگام و درمان بیماری در مردان و پسران، تعیین شده است.

اطلاع رسانی و بررسی هزینه برای آموزش مردان به منظور آگاهی در مورد انتخاب سبک وشیوه زندگی سالم، انجام ویزیت‌ها و معاینات منظم توسط پزشک، آموزش سکته‌های مغزی، انواع سرطان (بیضه، پروستات، پوست، ریه، گوارش و...)، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و نقرس و سایر مواردی از این قبیل از اهداف فعالیت‌های هفته سلامت است.

مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آن‌ها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و  به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند.

سرطان پروستات 

قابل تشخیص بودن بیماری پروستات در مراحل ابتدایی

قهرمان پوری، سرطان شناس  درباره بیماری پروستات  که یکی از مشکلات شایع در مردان است، اظهار کرد: سرطان پروستات در مردان، اغلب در مراحل ابتدایی به وسیله معاینه بالینی (معاینه از طریق رکتوم) و آزمایش غربالگری خون (PSA) قابل تشخیص است؛ بنابراین به تمام مردان بالای ۵۰ سال یا با سنین کمتر از ۵۰ سال که سابقه وراثتی مثبت دارند، غربالگری به کمک معاینه و آزمایش خون PSA توصیه می‌شود.

او افزود: آزمایش خون PSA (Prostate specific antigen) حتی در مراحل بدون علامت نیز می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک کند. در مواردی که سطح سرمی آن بالای ۴ نانوگرم در میلی لیتر باشد، نیاز به بررسی‌های بعدی از جمله بیوپسی از پروستات افزایش می‌یابد؛ همچنین سطح بالای PSA در خون در آزمایش پایه اولیه احتمال گسترش تومور را بالاتر می‌برد.

پوری ادامه داد: افزایش زیاد سطح PSA در سرم احتمال بدخیم بودن را بالاتر می برد. در موارد خوش خیمی مانند عفونت و التهاب پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات، لمس و فشار به پروستات مانند دوچرخه سواری و موتور سواری و نهایتا بیوپسی پروستات نیز سطح سرمی PSA را بالا می‌برد؛ بنابراین بالا بودن سطح سرمی هورمون PSA به تنهایی دال بر سرطان بدخیم پروستات نخواهد بود و بررسی تکمیلی بیشتری نیاز دارد.

او بیان کرد:  میزان بقا برای بیماران مبتلا به سرطان پروستاتی که پیشرفت نکرده بسیار بالاتر از سرطان پیشتاز یافته است، حتی بیماران در مراحل ابتدایی درمان قطعی پیدا می‌کنند.

این پزشک متخصص ادامه داد: علائم شایع در این بیماران شامل مشکل در ادرار کردن مانند کاهش نیروی ادرار، تکرر، سوزش و درد حین ادرار کردن، ایجاد احساس اضطراب است. در موارد پیشرفته حتی وجود خون در ادرار، اختلال نغوط یا اختلال کلیه ممکن است رخ دهد.

او افزود: در موارد نادرتر وجود خون در مایع منی همچنین احساس درد ناحیه کمر و لگن یا ناحیه تناسلی، کاهش وزن، خستگی مزمن و آنمی بی‌اختیاری ادرار نیز رخ می‌دهد. برای تعیین نوع درمان باید به یک سری نکات از جمله سن بیمار، سایر مشکلات پزشکی و راهکارهای قبلی دقت کرد و نهایتا درمان سرطان پروستات را شروع کرد. درمان آن بسته به نوع سرطان و پیشرفت بیماری دارد که شامل درمان‌های هفتگانه استاندارد جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و براکی تراپی، بیولوژیک تراپی، بیسفوسفانات‌ها می شود .

پوری درباره عوامل خطرساز این نوع بیماری گفت: عوامل خطر بروز سرطان شامل سابقه خانوادگی، سن بالا، چاقی و سیاه پوست بودن است. تشخیص ابتدایی و قطعی سرطان علاوه بر شرح حال و معاینه فیزیکی و تست خونی PSA، به وسیله بیوپسی از طریق رکتال و سونوگرافی یا ام آر آی از طریق رکتال تایید می‌شود. برای تشخیص میزان گسترش تومور و نوع درمان ممکن است از بررسی‌های تشخیصی مکمل مانند اسکن استخوان، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام ار آی، اسکن PET لازم باشد.

عفونت ادراری 
دیابتی ها از آنالیز دوره‌ای کلیه‌ها غافل نشوند

فرزانه فتوحی، متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی درباره عفونت های ادراری در مردان اظهار کرد: هر فردی ممکن است فردی در کودکی دچار اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده باشد اما این ممکن است این عارضه در بزرگسالی علائم بیشتری از خود نشان خواهد داد. باید به محض مشاهده هر علامت مشکوکی در سیستم ادراری مثل قطع و وصل شدن، تنگی مجاری، انحراف راستا و یا شب ادراری در بچه‌ها به پزشک مراجعه کند.

این متخصص نفرولوژی درباره بیمارانی که ویروس کرونا دارند و یا مشکوک به ابتلا هستند و تحت دیالیز نیز قرار می‌گیرند، گفت: به این بیماران برای حفظ سلامت خود و سایر بیماران تحت دیالیز، در بخش‌های ایزوله و یا در ساعاتی متفاوت از سایر بیماران خدمات ارائه می شود.

او گفت: بیماران مبتلا به بیماری فشار خون و قند باید از آنالیز دوره‌ای شرایط کلیه‌ها غافل نشوند، همچنین افرادی که کلیه سنگ ساز و یا مبتلا به پروستات دارند نیز باید تحت نظر پزشک متخصص باشند تا کارکرد کلیه‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها دچار اختلال نشود.

فتوحی در پایان تصریح کرد: در بعضی موارد بیماری‌های مربوط به اختلال در فرایند کارکرد کلیه‌ها بدون علامت و یا کم علامت است. افرادی که دارای سابقه خانوادگی نارسایی کلیوی هستند، باید از ۲۰ سالگی آزمایشات دوره‌ای همانند فشار خون، دیابت و آنالیز کارکرد کلیه‌ها را برای دو بار در سال انجام دهند. تمام آقایان باید از سنین پایین تر به موقع برای چکاپ پیش پزشک مراجعه کنند تا از ظهور بیماری های ناگهانی، جلوگیری کنند. 

برچسب ها: مردان ، زنان ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: