کد خبر: ۲۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 16
شفاآنلاین-رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش تعداد بیماران دیالیزی در هر سال حدود چهار هزار نفر است، یعنی سالانه 8.5 درصد بر تعداد بیماران دیالیزی افزوده می شود و متاسفانه سالانه حدود 10 درصد بیماران دیالیزی از دنیا می روند.
به گزارش شفاآنلاین، از وزارت بهداشت، «کتایون نجفی زاده» در نخستین جلسه شورای عالی پیوند اعضا که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، بر ضرورت افزایش فرهنگ سازی اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی در کشور تاکید کرد.

وی افزود: متاسفانه سالانه تعداد مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات در کشور هشت تا پنج هزار نفر است که از این تعداد باید دو هزار و 500 تا چهار هزار مورد به اهدا عضو می رسیدند اما تنها 665 مورد اهدا کردند.

نجفی زاده تعداد افراد در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور را 25 هزار مورد عنوان کرد و گفت: متاسفانه روزانه هفت تا 10 نفر از بیماران در لیست انتظار پیوند اعضا فوت می کنند.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص، شاخص اهدای عضو (پی ام پی) در کشور را 8.7 اعلام کرد و افزود: حداقل «پی ام پی» قابل قبول در جهان حدود 20 است اما در کشور بر اساس تعداد بالای تصادفات باید شاخص اهدا عضو حداقل به 30.8 برسد.

وی شاخص اهدای عضو ایده ال در کشور را 48 بیان کرد.

نجفی زاده تعداد بیماران دیالیزی در کشور را 23 هزار و 200 مورد بیان کرد و گفت: سالانه بین 2 هزار و 700 تا 3 هزار پیوند کلیه در کشور انجام می شود.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص با اشاره به اینکه در کشور تعداد پیوند کلیه از دهنده زنده رو به کاهش و تعداد پیوند کلیه از مرگ مغزی رو به افزایش است، گفت: تعداد پیوند کلیه انجام شده از مرگ مغزی در سال 92، یکهزار و 171 مورد بوده است.

نجفی زاده ادامه داد: همچنین تعداد پیوند کلیه از زنده حدود یکهزار و 500 مورد بوده است که نشان دهنده این موضوع است که هنوز تعداد اهدای کلیه از مرگ مغزی در حدی نیست که کل نیاز کشور به کلیه پیوندی را تامین کند و هنوز به اهدای کلیه از افراد زنده نیاز داریم ولی خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از به هدر رفتن اعضای افراد مرگ مغزی نیاز به اهدای کلیه از زنده رو به کاهش است.

وی گفت: افراد فامیل به بیماران نیازمند، کلیه اهدا کنند تا کیفیت کلیه اهدایی و دوام آن بالاتر رود و از سوی دیگر نیاز به استفاده از کلیه افراد غریبه و مسایل مربوط به آن محدودتر شود.

نجفی زاده افزود: تعداد پیوند کلیه اتباع بیگانه در سال 92 را حدود 95 مورد بیان کرد و افزود: در سه ماهه اول سال 93 این تعداد 50 مورد بوده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: