کد خبر: ۲۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 16
شفاآنلاین-یک متخصص اورولوژی گفت: مبتلایان به عارضه پیچش بیضه برای پیشگیری از، از بین رفتن بیضه باید تا ۶ ساعت از زمان وقوع عارضه به پزشک مراجعه کنند.
به گزارش شفا آنلاین،محمد یزدانی،  پیچش بیضه یا تورشن را عارضه‌ای توصیف کرد که بیشتر در سنین جوانی و بالاتر از 15 سال شیوع دارد و زمانی روی می‌دهد که پایه بیضه به دور خود بپیچد.

وی خاطرنشان کرد: برخی عوامل همچون آویزان تر بودن اسکوروتوم (محل استقرار بیضه‌ها) و آزادی بیضه‌ها به بروز این عارضه کمک می‌کند و به نژاد خاصی مربوط نیست.

یزدانی درباره بروز این عارضه گفت: این عارضه بیماری اورژانسی است که بیشتر در زمان خواب روی می‌دهد و به مجرد بروز این اتفاق درد شدید و غیر قابل تحمل وجود فرد را در برمی‌گیرد چرا که شریان بسته و ایسکمی ایجاد می‌شود یعنی خون به بیضه نمی‌رسد که در صورت درمان نشدن به موقع بیضه سیاه شده و از بین می‌رود.

این متخصص اورولوژی درباره درمان پیچش بیضه گفت: از زمان بروز این عارضه فقط 6 ساعت فرصت باقی است تا از نابودی و سیاه شدن بیضه پیشگیری کرد. درمان این عارضه در مرحله اول با معاینه و برگرداندن بیضه به جای خود صورت می گیرد و در مرحله بعد باید با جراحی بیضه را در جای اصلی ثابت و فیکس کرد.

یزدانی خاطرنشان کرد: حتی اگر 6 ساعت از زمان بروز پیچش بیضه گذشته باشد و بیضه سیاه شده باشد باید جراحی را انجام داد چرا که ممکن است هنوز با روش هایی همچون قرار دادن بیضه‌ها در آب گرم در اتاق عمل بتوان بیضه را حفظ کرد ولی گاهی بیضه از بین می‌رود که این اتفاق با بیشتر شدن زمان گذشته از بروز عارضه بیشتر می‌شود.

وی گفت: آقایان به خصوص کسانی که در سنین 15 تا 17 سالگی هستند به محض بروز عارضه به پزشک مراجعه کنند و نکته مهم این است که اگر پزشکی به اشتباه تشخیص پیچش بیضه را داد،‌ بیمار چیزی از دست نداده است اما اگر بیمار به اشتباه پیچش بیضه را عفونت یا التهاب تشخیص دهد این تشخیص اشتباه به هدررفتن زمان و در نتیجه از بین رفتن بیضه منجر خواهد شد.

این متخصص اورولوژی خاطرنشان کرد: در صورت از بین رفتن یکی از بیضه ها قطعاً باید بیضه مورد نظر را از بدن خارج کرد زیرا این بیضه با ترشح توکسین یا آنتی بادی ضد اسپرم، بیضه دیگر را متأثرکرده و آن را از کار بیندازد.

یزدانی افزود: عارضه پیچش بیضه معمولاً یک بیضه را درگیر می‌کند چرا که این بیضه‌ها تنها در جهات خاصی پیچ می‌خورند.

وی تأکید کرد: در صورتی که یکی از بیضه‌ها به این عارضه مبتلا شود،‌ بیضه دیگر را نیز باید در عمل جراحی در جای خود ثابت کرد چرا که احتمالاً این بیضه نیز زمینه و آمادگی پیچش را در خود دارد.

این متخصص اورولوژی با هشدار درباره بروز پیچش بیضه در نوزادان گفت: از آنجا که نوزادان درد را حس نمی‌کنند، بنابراین هر توده‌ای که در اسکوروتوم (محل استقرار بیضه‌ها) نوزادان دیده شود باید اول از همه چیز به پیچش بیضه مشکوک شد مگر اینکه خلافش ثابت شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: