کد خبر: ۲۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 16
شفاآنلاین0معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: حذف خودسرانه دارو در ایام روزه‎داری توسط فرد بیمار ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر بهرام دلفان درباره توصیه‎های مرتبط با روزه‎داری در مصرف دارو‌ها، اظهار کرد: برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌‎کنند همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف دارو‌ها در زمان روزه‎داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف دارو‌ها و یا انتقال دوز دارو به زمان‎های قبل از سحر و یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک‎پذیر، یبوست، زخم‎های سیستم گوارشی(معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری‎های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد مستلزم است پیش از اقدام به روزه‎داری با پزشک معالج خود درباره اقدام به روزه‎داری و همچنین نحوه مصرف دارو‌ها مشورت کند، اظهار کرد: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کند چرا که رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

دکتر دلفان با تاکید بر اینکه بیماران مبتلابه بیماری انسدادی ریوی(COPD) و صرع در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند، اضافه کرد: پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند مشاوره دقیق بدهند و باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند توصیه‌های لازم را ارائه دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: مطالعات انجام شده روی داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد روزه‎داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد؛ البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر(ادرارآور) برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این دارو‌ها در بیماران روزه‎دار کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند و مصرف اینگونه دارو‌ها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد، یادآور شد: جهت درمان عفونت نیز پزشک معالج می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در روز یک یا دو بار در روز مصرف شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از دارو‌ها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود است و در مورد این دارو‌ها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می‎شود توصیه کند، بیان کرد: تغییر برخی از دارو‌ها (از شکل خوراکی به پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است. در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آن‌ها را به شکل زیست چسب بر روی پوست تجویز کند.

دلفان با تاکید بر اینکه در تمامی بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است، گفت: هر چند روزه‎داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه‎داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه اثربخشی بسیاری از دارو‌ها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن‌ها در زمان معین دارد، اظهار کرد: در ایام روزه‎‎داری نباید خوسرانه نوبت داروی خود را قطع کنید.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: حذف خودسرانه دارو در ایام روزه‎داری توسط فرد بیمار ممکن است سبب اختلال در روند درمان شود.

وی اظهار کرد: بیماران دیابتی باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: