کد خبر: ۲۸۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 01
تزریق واکسن کرونا اختیاری است و کسی مجبور نیست آن را دریافت کند اما درباره کادر درمان این مسئله باید به شکلی دیگر دیده شود. برخی از اعضای کادر درمان تمایلی به دریافت واکسن ندارند اما متأسفانه پس از مدتی به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند

شفاآنلاین>سلامت> واکسیناسیون کادر درمان به‌عنوان نخستین اولویت تزریق واکسن کرونا در حوزه‌های درمانی دولتی و بخشی از مراکز درمانی خصوصی پایان یافته است و حسین کرمانپور، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی و رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا می‌گوید بین کادر درمانی که واکسن دریافت کرده‌اند، مرگ جدیدی به‌دلیل ابتلا به کرونا گزارش نشده است.

به گزارش شفاآنلاین: البته طی یک‌ماه اخیر همچنان مرگ ناشی از کرونا در میان آن دسته از کادر درمانی که از واکسیناسیون جا مانده یا به هر دلیلی واکسن دریافت نکرده‌اند گزارش شده است.کرمانپور درباره جاماندگان کادر درمان از واکسن و پروتکل‌های جدیدی که باید وزارت بهداشت برای آن بخش از شرایط پیش‌بینی‌نشده آنها درنظر بگیرد توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

دسته‌بندی جاماندگان از واکسن

کرمانپور با بیان اینکه واکسیناسیون برای تمام بخش‌های کادر درمان هنوز تکمیل نشده است، می‌گوید: «برای آن دسته از کادر درمان که هنوز واکسن نزده‌اند باید وزارت بهداشت زمان و سهمیه تعیین کند.» به‌گفته او دلایل مختلف موجب شده که برخی از اعضای کادر درمان واکسن نزده باشند و از سوی دیگر مشکلات در اطلاع‌رسانی هم باعث شده که برخی به‌موقع برای دریافت واکسن مراجعه نکنند که تعداد آنها نزدیک به 10هزار نفر است.

این مسئول با بیان اینکه بیمارستان‌های بخش خصوصی مشمول واکسن بوده‌اند و تنها مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی خصوصی در این مرحله از واکسیناسیون حضور نداشتند، درباره دسته‌بندی کادر درمان جامانده از واکسن توضیح می‌دهد: «تمام کادر درمانی حاضر در بخش‌های اعلام‌شده بخش خصوصی به‌عنوان دسته اول مطرح هستند که زمان واکسیناسیون آنها باید از سوی نظام‌ پزشکی اعلام و ابلاغ شود.دسته دوم کسانی هستند که در فاز اول قرار بود واکسینه شوند اما به‌دلیل ابتلا به کرونا مجاز به دریافت واکسن نبودند. این افراد شاید تا 6ماه اجازه واکسیناسیون نداشته باشند چرا که ایمنی بدنشان کفایت خواهد کرد.»

کرمانپور ادامه داد: «دسته سوم کسانی هستند که به‌دلیل ابتلا به بیماری یا عارضه خاص در نوبت تزریق واکسن بستری بوده یا از سوی پزشک معالج‌شان مجاز به دریافت واکسن نبوده‌اند. در بخش دیگر هم افرادی را داریم که به‌دلیل مشکلاتی که دارند نظیر غلظت یا آمبولی مکرر خون مجاز به دریافت برخی واکسن‌ها نیستند و باید در انتظار واکسن‌های دیگر بمانند.برخی از همکاران کادر درمان هم در زمان تعیین‌شده برای دریافت واکسن در کنگره‌های علمی حضور داشته یا فرصت مطالعاتی داشتند و در زمان بازگشت در نوبت دریافت واکسن قرار گرفته‌اند.»

به‌گفته مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، یک دسته از اعضای کادر درمان هم وجود دارند که دوز اول را دریافت کردند اما آلرژیک شدید داشتند و نتوانستند دوز دوم را دریافت کنند. این افراد باید واکسن دیگری تزریق کنند و در این‌باره باید وزارت بهداشت پروتکل مشخصی تعیین کند که این افراد چه زمانی و چه واکسنی را تزریق کنند.»

کرمانپور درباره دسته ششم جاماندگان کادر درمان از دریافت واکسن هم می‌گوید: «برخی از کادر درمان هم وقتی که واکسن اول را زدند در فاصله زمانی تا تزریق دوم به بیماری کرونا مبتلا شدند. در بدن این افراد پس از بهبودی ایمنی ایجاد شده و نمی‌توانند تزریق دوم را داشته باشند. در این دسته افراد دیگر هم وجود دارند که در فاصله دریافت دوز دوم واکسن به عارضه‌ای مبتلا شدند و از سهمیه واکسن دوم جا ماندند. اما سهمیه آنها باقی می‌ماند و شرایط این افراد هم باید از سوی وزارت بهداشت تعیین شود؛ اینکه براساس چه پروتکلی و چه زمانی واکسن برایشان درنظر گرفته خواهد شد.»

به‌گفته رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا، این موارد به معاونت بهداشت وزارت بهداشت گزارش شده و باید منتظر دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی آنها برای تکمیل واکسیناسیون کادر درمان باشند.

تغییر وضعیت اختیاری‌بودن واکسن برای کادر درمان

شنبه هفته جاری گزارشی با عنوان «یک‌ماه بدون مرگ» با بررسی وضعیت کادر درمان واکسینه‌شده در روزنامه همشهری منتشر شد که بازتاب‌های بسیاری داشت. در این بین برخی کاربران فضای مجازی تصاویر 3 نفر از کادر درمان که طی یک‌ماه اخیر جانشان را بر اثر کرونا از دست داده‌اند منتشر کردند. وضعیت یکی از این جان‌باختگان به نام دکتر «س.م» در شهرستان رضوانشهر، نشان می‌دهد این مدافع سلامت که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده بود، در تاریخ 21اردیبهشت به‌دلیل ابتلا به کرونای حاد جان خود را از دست داده است.

مرتضوی، مسئول دفتر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رضوانشهر که این مدافع سلامت در آن مرکز مشغول به فعالیت بود، در این‌باره می‌گوید: «تمام پرسنل این مرکز درمان واکسینه شده‌اند اما مرحوم «س.م» مایل به دریافت واکسن نبودند و متأسفانه به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.»

حسین کرمانپور هم عنوان می‌کند: «تزریق واکسن کرونا اختیاری است و کسی مجبور نیست آن را دریافت کند اما درباره کادر درمان این مسئله باید به شکلی دیگر دیده شود. برخی از اعضای کادر درمان تمایلی به دریافت واکسن ندارند اما متأسفانه پس از مدتی به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.»

به‌گفته این مسئول با وجود اینکه تزریق واکسن مسئله‌ای کاملا فردی است و اگر کسی تداخلی در جمع نداشته باشد که موجب انتقال ویروس شود می‌تواند آن را دریافت نکند اما درباره کادر درمان وضعیت فرق می‌کند و اگر آنها با افراد دیگر مواجهه دارند عدم‌دریافت واکسن از سوی آنها خطرآفرین بوده و به نوعی بی‌نظمی رقم خواهد زد.»

وی تأکید کرد: «در این‌باره مراکز درمانی و شبکه‌های بهداشت و درمان باید گزارش کامل بدهند و نباید بی‌نظمی وجود داشته باشد که هرکسی برای خودش روشی انتخاب کند یا خودسرانه از دریافت واکسن جلوگیری کند.»

به تأکید این مسئول باید ستاد ملی کرونا برای آن دسته از کادر درمانی که تمکین نمی‌کنند، بخشنامه‌ای صادر شود و با آنها برخورد لازم صورت بگیرد. البته که این ضرورت‌ها شامل همه کادر درمان نیست و تنها آنهایی که با بیماران مواجهه دارند به تشخیص مراجع ذی‌ربط باید الزام واکسن‌زدن داشته باشند.


واکسن کار خودش را کرده است

کرمانپور از رقم‌‌خوردن سه اتفاق پس از واکسیناسیون کادر درمان خبر داد و گفت: «مهم‌ترین اتفاقی که پس از واکسیناسیون کادر رخ داد بالارفتن اعتماد‌به‌نفس آنها بوده چراکه وضعیت‌شان با گذشته که هر لحظه احساس خطر ابتلا داشتند فرق کرده است. بین کادر درمانی که واکسن دریافت کرده‌اند، مرگ جدیدی به‌دلیل ابتلا به کرونا گزارش نشده و آمار ابتلای کادر درمان به کرونا هم پس از واکسیناسیون کاهش یافته است.»

او در ادامه می‌گوید: «من هیچ گزارشی از مرگ کادر درمان به‌دلیل تزریق واکسن هم دریافت نکرده‌ام. البته کسانی هستند که ادعا می‌کنند 3نفر پس از تزریق واکسن فوت کرده‌اند اما ما گزارش تأییدشده‌ای از پزشکی قانونی مبنی بر مرگ این افراد پس از تزریق واکسن و گزارش‌های کالبدشکافی نداشتیم.

یک نفر از این افراد پزشک داروساز جوانی بوده که پس از دریافت واکسن دچار عوارضی شد و به‌دلیل مراجعه دیرهنگام جان خود را از دست داد. فرد دیگر هم گزارش شد که پس از تزریق واکسن با عوارض بستری شده اما فوت کرده است. اما برای این موارد هم هنوز اعلام نشده که فوت آنها قطعا به‌دلیل تزریق واکسن کرونا بوده باشد.

ضمن اینکه در این شرایط احتمال هر خطایی وجود دارد و ممکن است فرد حتی قبل از دریافت واکسن به کرونا مبتلا بوده باشد. البته در کل دنیا می‌تواند این اتفاق رخ بدهد که کسی بر اثر تزریق واکسن فوت کند. اما درنظر بگیرید که کرونا روزانه مرگ 400 تا 500 نفر را هم رقم زده و اگر واکسن در هر 4میلیون نفر، مرگ یک نفر را رقم بزند، آمار کسانی که از مرگ نجات پیدا می‌کنند واقعا قابل‌توجه است.»

وی ادامه داد: «نه‌تنها در ایران بلکه شفاف‌ترین آمار واکسیناسیون را می‌توان در بریتانیا بررسی کرد که تا دو‌ماه قبل 65هزار ابتلا و نزدیک به 2هزار کشته روزانه داشت. با همین واکسیناسیون و سختگیری‌های دولت به‌واسطه حمایت‌های اقتصادی که از مردم صورت گرفت اکنون این آمارها در فوتی‌ها به زیر 10 نفر و درباره مبتلایان به زیر 3هزار نفر در روز رسیده است و این نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون است و بیان می‌کند که واکسیناسیون در ایران و جهان تأثیر بسیار زیادی داشته و خواهد داشت.»

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در پایان عنوان کرد: «از نیمه فروردین و پس از واکسیناسیون کادر درمان طبق آماری که ما داشتیم 80 تا 85درصد کادر درمان پس از تزریق هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند، نزدیک به 4درصد بستری شدند و بقیه افراد هم عوارض کم یا بهبودی با درمان دارویی را گزارش کرده‌اند. مرگ هم تا این لحظه به‌صورت رسمی اعلام نشده است.» روزنامه همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: