کد خبر: ۲۸۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021June 01
کارشناس حوزه اعتیاد درباره افزایش مصرف ماده مخدر شیشه و گُل در ایران هشدار داده و معتقد است که کاهش سن اعتیاد و مصــرف مــواد مخــدر به 12 سال، زنگ خطر بروز فاجعه است.
شفاآنلاین>اجتماعی>به این اعداد دقت کنید: «هشت شرکت بین‌المللی در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد دلار سیگار فروخته‌اند»؛ «در ایران سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند»؛ «سال گذشته ایرانی‌ها ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف کرده‌اند. یعنی به ازای هر ایرانی ۷۸۳ نخ سیگار دود شده است.» و صدها آمار دیگر که از مصرف سیگار در کشور منتشر می‌شود، اما آمارهای مصرف سیگار و قلیان که روز گذشته بازگو شد، تکان‌دهنده است. دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اعلام کرد که سن مصرف سیگار در کشور به 12 سال رسیده است.

به گزارش شفاآنلاین:بنابر آمــاری که محمدرضا مسجدی ارائه داده «10 میلیون نفر در کشور سیگار می‌کشند»، در این میان او معتقد است که «تجربه مصرف قلیان در دختران دانش‌آموز تا ۳۵درصد بالا رفته است» با این حال آمارهای رسمی دیگر نیز از میزان استعمال دخانیات در 25درصد مردان و بیش از سه درصد زنان ایرانی حکایت دارد و به طور متوسط بیش از 14درصد ایرانیان مصرف کننده سیگار و قلیان هستند. براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت، طی سال گذشته ایرانــی‌هــا در مجمــوع 65 میلیــارد و 110 میلیون نخ سیگار مصرف کرده‌اند که به ‌طور میانگین با لحاظ 83 میلیون نفر جمعیت، به ازای هر ایرانی سرانه 784 نخ سیگار را نشان می‌دهد. البته این عدد فقط برای مصرف سیگار بوده و کل محصولات دخانی را شامل نمی‌شود، چراکه مطابق آمارها، سالانه ایرانی‌ها ۱۰ هزار تن نیز تنباکوی قلیان در کشور مصرف می‌کنند که در نوع خود رقم قابل‌توجهی است. آمارهای وزارت صمت همچنین نشان می‌دهد در سال گذشته از حدود 65 میلیارد نخ سیگار مصرف شده در کشور، حدود 55 میلیارد نخ آن در کشور تولید شده و 10 میلیارد نخ آن نیز از طریق قاچاق وارد کشور شده است.
 کارخانه‌های آمریکایی مشغول کارند
گردش مالی دخانیات در ایران طی سال 1398 در برآورد حداقلی حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است. در این میان چند روز پیش دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور گفت: «شرکت BAT آمریکا در اشتهارد کارخانه تولید سیگار زده است و شرکت JTA ژاپن نیز که 90 درصد سهامش برای آمریکاست در مناطق آزاد ما فعالیت می‌کند و در آنجا کارخانه سیگار دارد، مثلاً در بندرانزلی و قشم شاهد این کارخانه‌ها هستیم. این نشان می‌دهد که در جای‌جای کشور ما دخانیات دغدغه نیست.» و همزمان یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت اعلام کرد که به «مرغ کی‌اف‌سی آمریکایی مجوز نمی‌دهند، اما به کارخانه سیگار چرا»؛ اشاره او به اتفاق سال 94 است که کی‌اف‌سی درست یک روز بعد از آغاز فعالیتش در تهران  پلمب شد، ولی از آن زمان کارخانه سیگار مشغول فعالیت است. در شرکت BAT که تولیدکننده برندهای کنت، دانهیل، مونتانا و پامال است، با مدیرعاملی «کاخابر بنیدزه» فعالیت می‌کند. در شرکت «کی‌تی‌اند جی پارس» نیز که نماینده شرکت جی‌تی ژاپن است، «بیونگ وان‌یانگ» مدیرعامل، جیونگ دا چو و یوهان چو نیز عضو هیات‌ مدیره آن هستند. در شرکت «آسیان تجارت آوا پارس» هم که به نمایندگی از شرکت
 Yunnan Tobacco international  چین در ایران فعالیت می‌کند، «یو لیو» مدیرعامل آن و نماینده شرکت مذکور در ایران است.
 دروازه ورود به اعتیاد 
اما برکسی پوشیده نیست که مصرف سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و روز گذشته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در ادامه آمارهایش گفت: «در هر شبانه‌روز حدود ۱۲ تا ۱۳ نفر جان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌دهند» یعنی سالانه چهار هزار و 745 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر در کشور جانشان را از دست می‌دهند. طبق آمار رسمی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد رسمی در کشور داریم و تخمین زده می‌شــود که یــک میلیون و ۴۰۰ هزار معتاد نیز شناسایی نشده باشند. براساس برآورد و اعلام ستــاد مبــارزه با مواد مخدر، حدود ۶۴ هزار معتاد به عنوان متجاهر و بی‌خانمان در کشور وجود دارد. همچنین بر اساس آمارهای پژوهش ارزیابی سریع وضعیت مواد مخدر که در سال 98 انجام شده، به نظر می‌رسد حدود ۱۰درصد معتادان جامعه آماری ایران، خانم هستند. این پژوهش در مقایسه با پژوهش قبلی که در سال ۱۳۷۶ انجام شده بود، نشان می‌دهد روند شیوع در میان زنان چهار برابر افزایش یافته است و درواقع این افــزایــش از حدود ۶ درصد به ۱۰درصد رسیده، یعنی شتاب اعتیاد زنان خیلی تند نبوده ولی تصاعدی بوده است.
 دلایل کاهش سن اعتیاد و افزایش مصرف  شیشه
در این میــان یک کارشناس حوزه اعتیاد درباره افزایش مصرف ماده مخدر شیشه و گُل در ایران هشدار داده و معتقد است که کاهش سن اعتیاد و مصــرف مــواد مخــدر به 12 سال، زنگ خطر بروز فاجعه است و همچنین شنیده شد که در یکی از سینماهای تهران، به مصرف قلیان پرداخته‌اند که این فاجعه است! مصرف شیشه در ایران از تریاک، حشیش و هروئین نیز پیشی گرفته است. حسین باهر در ادامه می‌افزاید: تلاطمات روحی و اختلالات روان شناختی، می‌توانند علت مصرف مواد مخدر باشند، البته در سال‌های اخیر برخی از خانم‌ها با هدف لاغری و کاهش وزن و زیبایی اندام به مصرف شیشه یا خانواده مواد محرک روی می‌آورند، بالا بردن انرژی بدنی نیز گزینه دیگری است که عامل گرایش افراد به مصرف چنین موادی است. در یک پژوهش که روی افراد بیش فعال، در مرکز ترک اعتیاد متوجه شدیم که ۳۵ درصد معتادان این مرکز، سابقه بیش فعالی در کودکی یا بزرگسالی داشتند و در میان مواد مختلف، مصرف تریاک، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. بعد از تریاک، شیشه و هروئین بالاترین رتبه را دارند. به طور قطع وجود اختلالات روان شناختی مثل اختلالات خلقی و یا بیش فعالی و نظایر آن ها نیز می‌توانند در گرایش به سمت مصرف مواد مخدر موثر باشند، بر اساس مشاهدات میدانی، گروهی از خانم ها که به اعتیاد کشیده شدند، بهره هوشی پایینی داشتند و در مواردی هم مورد سوء‌استفاده های جنسی قرار گرفته بودند،  با توجه به تمامی مواردی که به آنها اشاره شد، غربالگری با انجام تست آی کیو و بیش فعالی در دوران پیش دبستان و دبستان می‌تواند در کاهش آمار ابتلا به اعتیاد زنان در سنین نوجوانی به بعد کمک شایانی داشته باشد.آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: