کد خبر: ۲۸۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 29
کارشناسان جامعه پزشکی هشدار می‌دهند که فارغ از اختلاف نظرهای سیاسی و فارغ از آنکه چه کسی برنده این انتخابات خواهد شد، جان و سلامت مردم باید در این چند هفته مانده به انتخابات در اولویت اول قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت باید منتظر وقوع موج تازه‌ای از کرونا باشیم

شفاآنلاین>سلامت> تا چند هفته دیگر، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: کارشناسان سلامت هشدار می‌دهند که باید پروتکل‌های بهداشتی در مجموع این انتخابات، بیش از پیش رعایت شود تا ستادهای انتخاباتی کاندیداها و تجمعات انتخاباتی به محلی برای شیوع گسترده کرونا تبدیل نشود.

کارشناسان جامعه پزشکی هشدار می‌دهند که فارغ از اختلاف نظرهای سیاسی و فارغ از آنکه چه کسی برنده این انتخابات خواهد شد، جان و سلامت مردم باید در این چند هفته مانده به انتخابات در اولویت اول قرار بگیرد، زیرا در غیر این صورت باید منتظر وقوع موج تازه‌ای از کرونا باشیم که مسبب آن دورهمی‌ها و تجمعات انتخاباتی در نقاط مختلف کشور خواهد بود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با ابراز برخی نگرانی‌ها نسبت به خطر افزایش شیوع کرونا در دوران انتخابات، خاطرنشان کرد: «برای روز رای‌گیری، شرایط برای ایمنی و سلامت رای دهندگان و تامین سلامت آنها اندیشیده شده، اما نگرانی ما از زمان و کیفیت تبلیغات نامزدها است. ما گفته‌ایم که باید تبلیغات حداکثری اتفاق بیفتد، اما تجمعات حداقلی باشد. شخصا به عنوان کارشناس آنقدر که نگران تبلیغات انتخابات شوراها هستم، نگران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیستم، برای اینکه در شوراها، تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی رخ می‌دهد که غیرقابل کنترل هستند. بنابراین هدف اصلی ما این است که محیط به گونه‌ای سالم و پروتکل‌ها تا اندازه‌ای اطمینان بخش باشند که منجر به حضور و مشارکت باشکوه مردم شود.»

او درباره اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از کرونا در دوران انتخابات هم یادآور شد: «درباره اخذ رای از مبتلایان به کرونا، پیشنهاد ما این است که از صندوق سیار برای اخذ رای از این افراد استفاده شود. از سوی دیگر، راه‌اندازی هر نوع کاروان تبلیغاتی ممنوع است. سخنرانی در فضای بسته نیز ممنوع است. سخنرانی در فضای باز با رعایت پروتکل‌ها مثلا در سالن‌های ورزشی رو باز، با حداکثر یک سوم ظرفیت و حداقل هشت متر مربع فضا برای هر نفر، می‌تواند انجام شود. همچنین در ستادهای انتخابات نامزدها هم در شهرهای زرد حداکثر ۳۰ نفر و در شهرهای نارنجی حداکثر ۲۰ و در شهرهای قرمز ۱۵ نفر می‌توانند با رعایت سایر پروتکل‌ها حضور داشته باشند. اگر در فاز تبلیغات رعایت پروتکل‌ها انجام نشود و رنگ شهرها تغییر کند و وارد فاز پنجم کرونا شویم، در آن صورت مطمئن باشید اولویت برای ما سلامت مردم خواهد بود.»

همچنین پیشتر نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام انتخابات، عنوان کرد: «در ماه خرداد با یک مسئولیت بسیار سنگین مواجه هستیم و آن انتخابات است. باید کاری کنیم که یک هفته مانده به به انتخابات، یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم. در غیر این صورت اگر خدای ناکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و در نتیجه در پایان هفته دوم خرداد یا در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید کرونا مواجه شویم، معنی آن این است که نمی‌توانیم یک انتخابات مطلوب و انتخاباتی که باشکوه باشد داشته باشیم.»

او تصریح کرد: «در صورت وقوع این اتفاق، مردم را می‌ترسانیم. به هر حال مردم اگر ببینند شیوع کرونا اوج گرفته است، برای حضور در انتخابات دچار مشکل می‌شوند. حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ماست. انتخابات با مشارکت حداکثری هم مسئولیت دوم ماست که باید هر دو را در کنار هم قرار دهیم. یعنی هم جان مردم حفظ شود و هم انتخابات ما شکوهمند باشد. این در صورتی محقق می‌شود که در هفته‌های اولیه خرداد کاملا مراقبت کنیم و بیشتر بتوانیم در این ایام روی تخلفات حساس باشیم تا در روزهای انتخابات، سلامت کامل مردم و حفظ جان آنها به خوبی انجام بگیرد.»

از سوی دیگر، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور هم از برخورد قضایی با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی در ایام انتخابات خبر داد و گفت: «امروز کشور در شرایط شکننده‌ای به لحاظ بیماری کرونا قرار دارد. پروتکل‌‌های بهداشتی ویژه انتخابات تدوین شده و در آن تصریح شده است که تجمعات و گردهمایی‌‌های انتخاباتی مثل سایر دوره‌‌ها نخواهیم داشت. نقض پروتکل‌های بهداشتی جزء تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود و برخورد قضایی با ناقضان صورت خواهد گرفت. در مجموع ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور نیز داریم که از این صندوق‌ها در انتخابات پیش‌رو استفاده خواهیم کرد. صندوق‌های الکترونیک کاملا امن است و هیچ مشکلی به لحاظ امنیتی ندارد.»

راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی ممنوع است
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در دوران انتخابات هرگونه تجمع در فضاهای بسته مانند مساجد، سالن‌های اجتماع، مساجد، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است، اما در فضاهای باز مانند استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی روباز و فضای باز مراکز آموزش عالی و مدارس، این امکان وجود دارد که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک، نامزدهای انتخاباتی بتوانند سخنرانی‌های خود را برگزار کنند.

همچنین در تجمعات انتخاباتی باید در هر هشت مربع فضای باز، حداکثر یک نفر قرار بگیرد. مثلا استادیوم‌ها می‌توانند حداکثر با 30 درصد ظرفیت در فضای باز فعالیت کنند. مسئولان ستادهای انتخاباتی هم وظیفه قانونی دارند که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که ورود و خروج شرکت کنندگان کنترل شده باشد و پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت شود. وزارت کشور و استانداران نیز موظف شدند که در هر استان اقدامات مناسب با شیوه نامه‌های وزارت بهداشت را انجام دهند.

از سوی دیگر، برگزاری هرگونه مراسم استقبال و راه‌اندازی کارناوال‌های و کاروان‌های تبلیغاتی ممنوع اعلام شده است. به طور کلی در بحث انتخابات، ستاد مرکزی، ستادهای استانی و شخص نامزدهای انتخاباتی طبق قانون وظیفه دارند که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته باشند.
قرار است برای افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان رای‌گیری، تعداد صندوق‌‌های رای افزایش پیدا کند تا فاصله گذاری برای افرادی که می‌خواهند رای دهند، بیشتر رعایت شود و صف با فاصله باشد. همچنین مقرر شده است که برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، خط کشی منظمی در صف رای وجود داشته باشد تا مردم با حفظ فاصله‌گذاری بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند. البته صندوق‌های رای ممکن است در فضای بسته باشد، اما قرار شده است که صندوق‌ها به گونه ‌ای تنظیم شود تا تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می‌شوند، حداقلی باشد.

عیسی فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم با اشاره به پیش شرط‌های بهداشتی در ایام انتخابات، خاطرنشان کرد: «تاکید ما این است که صندوق‌های رای‌گیری در فضای باز قرار گیرد و در حوزه‌های انتخابی افراد بالای ۶۰ و ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای به کارگیری نشوند. همچنین تا جایی که ممکن است باید اقداماتی که مربوط به تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک درآید. چون پیش‌بینی می‌شود ساعات زیادی صندوق‌ها و حوزه‌ها درگیر رای‌گیری باشند. مورد بعدی که توسط همکاران من نظارت می‌شود، آب و غذای کارکنان است. در عین حال از کسانی که می‌خواهند رای دهند می‌خواهیم که همراه (کودکان و خردسالان) با خود نبرند و لوازم تحریر شخصی برای رای دادن با خود بیاورند. از کاندیداها نیز می‌خواهیم تبلیغات خود را به سمت فضای مجازی و صدا و سیما ببرند تا سلامت مردم تامین شود تا از شیوع بیماری کرونا بویژه باوجود سوش‌های جدید جهش یافته جلوگیری شود.»

کادر درمان، قربانی رعایت نشدن پروتکل‌ها در انتخابات
به باور صاحبنظران نظام سلامت، رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در دوران انتخابات قطعا به افزایش آمار جانباختگان منجر می‌شود. وقتی پروتکل‌های بهداشتی فراموش شود، در آن صورت فشار کاری جامعه پزشکی نیز چندین برابر خواهد شد، زیرا آمار مبتلایان و بستری‌ها نیز سیر صعودی خواهد گرفت. هم‌اکنون دیگر رمقی برای کادر درمان باقی نمانده است که بتواند افزایش آمار مبتلایان به کرونا را تاب بیاورد. در این بین دورهمی‌های انتخاباتی، مشقت کادر درمان را مضاعف خواهد کرد.

حامد شاه محمدی، متخصص بیماری‌های داخلی نیز به تبعات دورهمی‌ها بر سلامت مردم و کادر درمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «تبعات کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیشتر متوجه کادر درمان خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود که میزان اشغال تخت‌های بستری افزایش پیدا کند و فشار کاری جامعه پزشکی بیشتر شود. وقتی هم فشار کاری کادر درمان بیشتر شد، در نتیجه سلامت جامعه پزشکی به خطر می‌افتد و ضریب خطاهای پزشکی نیز افزایش خواهد یافت.»

او تاکید می‌کند: «قطعا کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، عوارض و تبعات کرونا را تشدید خواهد کرد. باید در نظر داشت که دامنه توانایی و تحمل کادر درمان نیز محدود است. اگر خستگی و فرسودگی مفرط کادر درمان تشدید شود، کارکرد مراکز درمانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید.»

شاه محمدی، خاطرنشان می‌کند: «انتظار اخلاقی و منطقی از مردم این است که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و خودشان به عنوان ناظر بر رعایت این پروتکل‌ها به رفتار اطرافیان خود نظارت کنند و به آنها هشدار بدهند. همه ما اعم از کادر درمان و شهروندان در یک کشتی واحد نشسته‌ایم که اگر این کشتی آسیب ببیند، هم مردم و هم کادر درمان غرق خواهند شد. در این بین، رسانه‌ها و نهادهای فرهنگ ساز نیز باید بیش از گذشته بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش دهند و به مردم یادآوری کنند که هنوز کرونا با قدرت تمام در حال آسیب زدن به سلامت مردم است.»

کارشناسان می‌گویند اگر پروتکل‌های بهداشتی در دوران انتخابات رعایت نشود، در آن صورت هرچقدر هم که کادر درمان اضافه شود، باز هم نمی‌تواند برای درمان مبتلایان به کرونا کافی باشد. درواقع اگر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران انتخابات کاهش یابد، در آن صورت افزایش کادر درمان هم بی‌فایده خواهد بود.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم درباره خطر افزایش شیوع کرونا در دوران انتخابات، هشدار داد: «اگر پروتکل‌های بهداشتی در انتخابات رعایت نشود، باید نیمه اول تیرماه منتظر پیک پنجم کرونا باشیم. برگزاری هرگونه تجمعی باعث می‌شود با پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم. بنابراین توصیه اکید داریم که حتما در تبلیغات کاندیداها و روز انتخابات، پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت شود. در انتخابات باید همه افراد از ماسک استفاده کنند و فضا باز باشد. در روز انتخابات نیز ساعت رای‌گیری باید افزایش پیدا کند تا مردم هجوم نیاورند و با حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی رای‌گیری انجام شود.»

باید در نظر داشت که شرایط طوری شده است که بسیاری از پزشکان با تخصص‌های مختلف در مسیر درمان کرونا قرار گرفته‌اند. این بیماری با عوارض متعدد، تقریبا همه اعضای جامعه پزشکی را درگیر کرده است. در این مسیر، پرستاران هم از جان و دل مایه گذاشته‌اند و خیلی از نیروهای ستادی هم به نیروهای صف پیوسته‌اند تا با کرونا مبارزه کنند. در این شرایط که جامعه پزشکی برای مبارزه با کرونا بسیج شده است، از منظر اخلاقی نیز باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران انتخابات در اولویت اول باشد تا انتخابات با خاطره شکل‌گیری موج بعدی کرونا ثبت نشود. روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: