کد خبر: ۲۸۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021May 22
در انتخابات سال ۱۳۸۳ که بر اساس قانون جدید اجرا شد، شهاب‌الدین صدر برای بار دوم به عنوان رییس کل نظام‌پزشکی انتخاب شد. در دوره چهار ساله ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ سازمان نظام‌پزشکی با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود که مهم‌ترین آن، لغو اختیار نظام‌پزشکی در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی بخش غیردولتی بود

شفاآنلاین>سلامت> ۶۱ سال از تصویب نخستین قانون نظام‌پزشکی ایران می‌گذرد و طی این سال‌ها نظام‌پزشکی ایران همواره با فراز و فرودهای مختلفی همراه بوده است. قانون نظام‌پزشکی مصوب سال ۱۳۵۴، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دچار تغییر شد و در سال ۱۳۶۰ پنجمین انتخابات نظام‌پزشکی و به عبارت دیگر اولین انتخابات نظام‌پزشکی بعد از انقلاب برگزار و عباس شیبانی به عنوان رییس هیات‌مدیره نظام‌پزشکی برگزیده شد. هر چند قانون نظام‌پزشکی در این سال‌ها تغییری نکرد، اما با تصویب قانون اجازه تاسیس مطب در سال ۱۳۶۲ اختیار صدور پروانه مطب به وزارت بهداری واگذار شد.

به گزارش شفاآنلاین: در دی‌ماه ۱۳۶۳ قانون اصلاح موادی از قانون نظام‌پزشکی به تصویب رسید. هر چند این طرح در آن زمان مخالفان زیادی در مجلس داشت، اما هنگام تصویب اعتراض چندانی به آن نشد. طبق مفاد این قانون، رییس هیات‌مدیره نظام‌پزشکی به پیشنهاد هیات‌مدیره نظام‌پزشکی و با حکم وزیر بهداری تعیین می‌شد. همچنین برای اولین بار عضویت داروسازی در نظام‌پزشکی الزامی شد.

ششمین انتخابات نظام‌پزشکی و به عبارت دیگر دومین انتخابات نظام‌پزشکی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۳ در شرایطی برگزار شد که تعداد پزشکان شهرستان‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته بود. لذا آنها سهم بیشتری را در اداره نظام‌پزشکی طلب می‌کردند و نهایتا محمدعلی حفیظی به عنوان رییس نظام‌پزشکی انتخاب شد.

در سال ۱۳۶۵ لایحه‌ای از سوی دولت تهیه شد که متعاقب آن بحث و کشمکش بر سر اختیارات و مسوولیت‌های نظام‌پزشکی همچنان ادامه داشت و برخی پزشکان لایحه پیشنهادی دولت را مغایر با استقلال صنفی نظام‌پزشکی می‌دانستند و در نهایت این اعتراضات هیات‌مدیره نظام‌پزشکی منحل و ‌هادی منافی به عنوان رییس سازمان نظام‌پزشکی منصوب شد.

در ابتدا منافی قرار بود برای دو ماه رییس نظام‌پزشکی باشد، اما به مدت ۷۲ ماه در این سمت ماندگار شد. اواخر سال ۱۳۶۵ نیز دولت لایحه سازمان نظام‌پزشکی را از مجلس پس گرفت.
با اتفاقات سال ۱۳۶۵، دیگر لایحه‌ای از سوی دولت درباره سازمان نظام‌پزشکی ارائه نشد تا اینکه در سال ۱۳۶۹ طرح تشکیل سازمان نظام‌پزشکی توسط برخی از نمایندگان مجلس تهیه و به تصویب مجلس رسید و مقرر شد این قانون جدید به مدت پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود.
قانون سال ۱۳۶۹، ۳۳ ماده و ۳۴ تبصره داشت. این قانون، سازمان نظام‌پزشکی را با تغییرات زیادی مواجه کرد، مثلا طبق این قانون، تعریف سازمان نظام‌پزشکی و اهداف و وظایف آن‌ که از سال ۱۳۳۹ تقریبا دست نخورده باقی مانده بود، دچار تغییرات شد.

همچنین طبق قانون سال ۱۳۶۹ مقرر شد که رییس کل نظام‌پزشکی را رییس‌جمهور از میان سه نفر پزشک معرفی‌شده از طرف شورای عالی نظام‌پزشکی، منصوب کند. عزل رییس‌ کل هم بر عهده رییس‌جمهور بود.

سرانجام هفتمین انتخابات نظام‌پزشکی در سال ۱۳۷۰ برگزار و ایرج فاضل به عنوان رییس کل نظام‌پزشکی منصوب شد و حکم خود را از رییس‌جمهور وقت دریافت کرد.

دی‌ماه سال ۱۳۷۴ قانون نظام‌پزشکی بار دیگر دستخوش تغییر شد و مشتمل بر ۳۱ ماده و ۳۵ تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. یکی از مفاد جدید این قانون ماده ۳۱ بود که بر مبنای آن شورای عالی نظام‌پزشکی موظف شد آرم جدید سازمان را تهیه کند و پس از تصویب و تایید رییس‌جمهور، جایگزین آرم قبل کرد.

البته اولین آرم نظام‌پزشکی، به صورت شمشیری عمودی بود که ماری دور آن پیچیده شده بود و یک شاخه سنبل به صورت نیم‌دایره در پایین آرم قرار داشت .

هشتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی بر مبنای قانون سال ۱۳۷۴ در سال ۱۳۷۵ برگزار شد و سیدشهاب‌الدین صدر به عنوان رییس کل نظام‌پزشکی منصوب شد. یک دوره چهارساله دیگر گذشت و نهمین انتخابات نظام‌پزشکی در زمستان ۷۹ برگزار شد و از دل این انتخابات، محمدرضا ظفرقندی به عنوان رییس‌ انتخاب شد و اصلاح قانون نظام‌پزشکی در دستور کار سازمان قرار گرفت. به این ترتیب بود که با مشارکت نمایندگان مجلس ششم، سرانجام در مهر ماه ۱۳۸۱ به صورت طرحی با امضای ۱۵ نماینده مجلس به صحن علنی تقدیم شد.

در این طرح اختیارات و وظایف سازمان نظام‌پزشکی افزایش یافت که مهم‌ترین شاخصه‌های آن کاهش تصدیگری دولت در عرصه سلامت و ارتقای جایگاه اجرایی و نظارتی نظام‌پزشکی بود. این طرح پس از تصویب در مجلس ششم و ایرادات شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و سرانجام در آبان ماه ۱۳۸۳ در مجمع به تصویب رسید.

در انتخابات سال ۱۳۸۳ که بر اساس قانون جدید اجرا شد، شهاب‌الدین صدر برای بار دوم به عنوان رییس کل نظام‌پزشکی انتخاب شد. در دوره چهار ساله ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ سازمان نظام‌پزشکی با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود که مهم‌ترین آن، لغو اختیار نظام‌پزشکی در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی بخش غیردولتی بود.

دهمین انتخابات نظام‌پزشکی نیز در زمستان ۱۳۸۷ در سراسر کشور برگزار شد و اعضای هیات‌مدیره ۱۹۰ نظام‌پزشکی سراسر کشور از میان ۴۱۵۰ کاندیدای واجد شرایط انتخاب شدند. در این دوره نیز صدر برای دومین بار متوالی و سومین بار متناوب به رییس کلی نظام‌پزشکی رسید. شاید بتوان تلخ‌ترین اتفاق صنفی در این دوره را خدشه‌دار شدن قانون نظام‌پزشکی و سلب موقت و پنج ساله اختیار نظام‌پزشکی در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی دانست.

انتخابات نظام‌پزشکی یازدهم و ششمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چهارم اسفند سال ۹۱ برگزار شد و دکتر علیرضا زالی با ۱۹۱۷ رای توانست بیشترین آرا را به دست آورد و به عنوان رییس کل سازمان نظام‌پزشکی در سال ۹۱ منصوب شود. کل آرای اخذ شده در تهران در این دوره حدود هفت هزار رای بود که افزایش ۲۰ درصدی مشارکت گروه‌های مختلف پزشکی را نسبت به دوره‌های گذشته نشان می‌داد.

هرچند که در این دوره و به دلیل حواشی به وجود آمده، رییس‌جمهور دولت دهم از امضای حکم علیرضا زالی خودداری کرد اما نهایتا حکم وی با روی کار آمدن دولت یازدهم و با چند ماه تاخیر از سوی روحانی امضا شد.

هرچند در این دوره تعاملات سازمان نظام‌پزشکی با وزارت بهداشت نسبت به سال‌های پیش بهبود قابل توجهی یافت و این سازمان در کنار وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را آغاز و در سال ۹۳ نسبت به اصلاح کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات و بروز کردن تعرفه‌های پزشکی و اجرای چند طرح دیگر با وزارت بهداشت همراه شد، اما باز هم به دلیل برخی مقاومت‌ها، توفیق چندانی در بازگرداندن اختیار نظام‌پزشکی در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از مطالبات اصلی این سازمان، حاصل نشد.

از طرفی دوازدهمین انتخابات کلی نظام‌پزشکی و هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی در سال‌های پس از انقلاب هم در ۳۰ تیر سال ۹۶ برگزار شد. اما این دوره از انتخابات هم که با ریاست دکتر ایرج فاضل و سپس دکتر محمد رضا ظفرقندی همراه شد نتوانست مطالبات حداکثری جامعه پزشکی را محقق کند. به همین دلیل تعدادی از اعضا به این سازمان و عملکردش نقدهای جدی دارند.

در آستانه برگزاری هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی که قرار است روز جمعه ۲۵/۰۴/۱۴۰۰ برگزار شود، با دکتر محمدمهدی قیامت، معاون اسبق نظام پزشکی تهران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

امیدی به انتخابات نظام‌پزشکی نیست
دکتر قیامت، متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه درخصوص ارزیابی عملکرد مدیریت چهار ساله سازمان نظام‌پزشکی می‌گوید: متاسفانه عملکرد این دوره سازمان بسیار ضعیف بوده است. به قدری که کلمه‌ای بهتر از افتضاح نمی‌توانم درخصوص آن بگویم. دکتر فاضل با سابقه بسیار درخشان و خوش‌نامی که داشت به دلیل کهولت سن و عدم توانایی کافی سازمان نظام‌پزشکی را به قهقرا برد. همچنین افراد دیگری هم که در این منصب بر کرسی نشستند نتواستند وضعیت را سامان دهی کنند. نتیجه این است که در حال حاضر رییس نظام‌پزشکی تهران به دلیل فساد مالی در زندان به سر می‌برد. سازمان هم هیچ عملکرد مثبتی در پیش نگرفته است. هیات‌های کرونا اکثر اوقات تشکیل نمی‌شود. در چنین سازمانی رای‌هایی که بدون پشتوانه‌اند و حقوق مردم و پزشکان را ضایع می‌کند، گرفته می‌شود. در این سال‌ها هیچ قدمی در راستای بهبود وضعیت پزشکان برداشته نشده است. اگرچه به عقیده من این عملکرد ضعیف نتیجه خرابکاری ریاست سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در وزارت بهداشت است. آن زمان قرار شد انتخابات اینترنتی باشد اما بعد از مدتی برچیده شد. حال افرادی که در سازمان مشغول فعالیت هستند از میان ده هزار پزشک تهرانی تنها توانستند نماینده ۲۰۰ تن از آنها باشند. اگرچه افرادی که در هیات‌مدیره با لابی‌گری بر کرسی نشستند، از جانب ما نماینده پزشکان نیستند بلکه نماینده لابی خودشان هستند.
وی افزود: بنده هیچ امیدی به تغییر ندارم، چه برسد به اصلاح و تغییر در سازمان نظام‌پزشکی ایران، بنابراین ما در سازمان به دنبال تغییر نیستیم. در حال حاضر بدون اینکه کسی مطلع باشد، در بین خودی‌ها مهلت ثبت‌نام اعلام و مراحل آن طی شده است. به همین خاطر چند نفر از خودی‌ها در آن ثبت‌نام کرده‌اند. به همین جهت بنده نه در انتخابات نظام‌پزشکی شرکت می‌کنم و نه رای خواهم داد.

افراد ضعیف روی کار آمده‌اند
رییس سابق انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه افراد شایسته باید رییس و مدیر سازمان شوند، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون افراد کوچک و ناکارآمد بر این منصب انتخاب شده‌اند. در حالی که ریاست شایسته افراد بزرگ و باسواد است. افرادی که برای ریاست سازمان ثبت‌نام کردند و اکنون در هیات‌مدیره هستند تا پیش از این سابقه اجرایی در هیچ سازمانی را نداشتند. بنابراین به عقیده من آنها خانه خودشان را هم به زور اداره می‌کنند. بنابراین عملکرد سازمان نظام‌پزشکی تاکنون هیچ نقطه مثبتی نداشته و در واقع عملکرد آن صفر بوده است. ضمن اینکه معتقدم این افراد سازمان را به ذلت کشاندند.

عضو سابق هیات‌مدیره نظام‌پزشکی تهران افزود: سازمان نظام‌پزشکی حق و حقوق پزشکان را به موقع نمی‌دهد، بیمه‌ها هر طور که بخواهند با پزشکان رفتار می‌کنند و تا به امروز سازمان هیچ نقش مثبتی در این خصوص نداشته است. تعرفه پزشکان را در این مدت افزایش نداده و در اصل همواره دست دولت در جیب پزشکان است. حال بعد از سال‌ها ۲۲ درصد ضریب جراحی را اضافه کرده است. در حالی که در چنین وضعیتی بسیاری از پزشکان در حال ترک شغل و یا حتی در شرف انجام شغل دوم هستند. البته بسیاری از پزشکان به دلیل همین مشکلات به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. همچنین امروزه شاهد افت خدمات پزشکی در تمام بیمارستان‌ها هستیم. مدتی پیش به بیمارستان شهدای تجریش رفتم متوجه شدم سرم نمکی ندارند به بیمار تزریق کنند. مشخص نیست آقایان چه کار می‌کنند که چنین فاجعه‌ای در کشور در حال وقوع است. دارو و امکانات در بیمارستان‌ها محدود است و متاسفانه صدای کسی هم در نمی‌آید و بدتر از آن کسی هم خودش را مسوول آن نمی‌داند. از طرفی اعتراض و انتقادی هم به سازمان و وزارت کردیم کسی پیگیری نکرده است.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: