کد خبر: ۲۸۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 15
صنف داروسازان در دوره‌ای که گذشت با چالش‌های زیادی روبرو شد. این دوره از سال 96 آغاز شد و تا کنون ادامه پیدا کرده است

شفاآنلاین>سلامت> گردش مالی داروخانه‌های هلال احمر در برخی از شهرها معادل 200 داروخانه خصوصی است

به گزارش شفاآنلاین: حق فنی داروخانه‌ها یا به قولی تعرفه خدمات دارویی موضوعی بود که سال گذشته با رای و نظر دیوان عدالت اداری از داروخانه‌ها گرفته شد. این موضوع که با اعتراضات گسترده و سر و صدای زیادی از طرف جامعه داروسازان همراه بود بهانه‌ای شد تا با سید علی فاطمی، نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران درباره عملکرد این انجمن در این باره و البته موضوعات دیگر مربوط به حوزه دارو در کشور به گفت‌وگو بنشینیم. فاطمی معتقد است که گسترش داروخانه‌های هلال‌احمر در ایران تهدیدی جدی برای موجودیت داروخانه‌های خصوصی است.

اگر بخواهید به یکی از مهمترین عملکردهای انجمن داروسازان ایران در دوره‌ای که گذشت اشاره کنید، به چه موردی اشاره می‌کنید؟
صنف داروسازان در دوره‌ای که گذشت با چالش‌های زیادی روبرو شد. این دوره از سال 96 آغاز شد و تا کنون ادامه پیدا کرده است. متاسفانه در سال گذشته با رای دیوان عدالت اداری، خدمات داروسازان جزو خدمات درمانی و تشخیصی قرار داده نشد و تعرفه‌های داروخانه‌ها لغو شد. انجمن داروسازان ایران با تلاش و سختی‌های بسیار توانست وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس را قانع کند که خدمات مذکور جزو خدمات پزشکی، تشخیصی درمانی است و خوشبختانه موضوع حل شد.
چالش دیگری که با آن روبرو بودیم دخالت برخی از ارگان‌های غیرمربوطه در کار داروخانه‌ها بود. به طور مثال شورای رقابت و هیات موانع زدایی با اقداماتی که انجام می‌دادند متاسفانه داروخانه را در قالب مشاغل عادی و مغازه‌های ساده می‌دیدند. با این رویکرد در صدور و مجوز پروانه داروخانه مشکل بوجود می‌آمد. کار به جایی می‌رسید که داروخانه‌ها می‌بایست از صنف خرازی برای فروش لوازم بهداشتی آرایشی مجوز بگیرند. این هم چالش بزرگی بود که سال گذشته با آن مواجه بودیم و خوشبختانه حل شد.

 وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید و در این باره چه کردید؟
در خصوص وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها باید بگویم یکی از مباحث و مشکلاتی که مطرح بود کم بودن سود دارو بود. در همه دنیا داروها سود قابل قبولی دارند چون هزینه‌ نگهداری داروخانه بسیار بالا است. خوشبختانه اتحادی در دستورالعمل قیمت گذاری دارو انجام شد که بتواند نیروهای داروخانه را پوشش دهد. در این بین بحث تعیین تکلیف سازمان‌های بیمه‌گر هم مطرح بود که باید همراه با داروخانه‌ها در پروژه نسخ الکترونیک مشارکت کنند. داروخانه‌ها هیچ مشکلی جهت مشارکت در نسخ الکترونیک نداشتند ولی چیزی که سازمان‌های بیمه انتظار داشتند موضوع غیر معقولی بود. انتظار آنها این بود که داروخانه‌ها نسخ کاغذی را تبدیل به نسخ الکترونیک کنند. این موضوع هم برای ما چالش بزرگی بود چون نه وظیفه داروساز است و نه جایی برای پیش‌بینی هزینه‌ها در نظر گرفته شده است. البته کارهایی در این خصوص هم انجام شده که امید است به نتیجه برسد. به طور مثال برای برای تشویق به اجرای نسخ الکترونیک مبلغ 8 تا 20 هزار تومان تشویقی روی حق ویزیت پزشکان در نظر گرفته شده است. انجمن داروسازان ایران نیز تقاضای اجرای همین روند با هزینه‌ای کمتر اما معقول را برای داروخانه‌ها دارد. تقاضا کردیم که برای داروخانه‌ها هم این مبلغ البته تا نرخ پایین حداقل 5 هزار تومان بابت جبران هزینه‌های نسخ الکترونیک در نظر گرفته شود.

آیا پیشنهاد انجمن را قبول کردند؟
خوشبختانه در وزارت بهداشت این موضوع مصوب شده است اما چون مصوبه هیات وزیران را هم لازم دارد منتظر هستیم مصوبه به هیات وزیران برود و اعلام شود که اگر این اتفاق بیافتد آن هم دستاورد خوبی برای انجمن است که توانستیم هزینه‌های پیچیدن نسخ الکترونیک را برای همکاران داروخانه‌ای خود جبران کنیم.

در خصوص سند جامع ارائه خدمات در داروخانه‌ها هم توضیحاتی بفرمایید.
بحث دیگری که در این دوره انجمن داشتیم بحث ابلاغ سند جامع ارائه خدمات سلامت در داروخانه‌ها در سال 98 بود. بر این اساس خدمات جدیدی برای داروخانه‌ها در نظر گرفته شد. قبل از این 7 خدمت برای ارائه خدمات دارویی در نظر گرفته شده بود که بر اساس سند جامع ارائه خدمات سلامت 9 خدمت جدید برای داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها اضافه شد. عملا 16 خدمت سلامتی در حال حاضر در داروخانه‌های ایران وجود دارد که انشالله بتوانند مانند کشورهای پیشرفته خدمات ویژه در داروخانه‌ها ارائه کنند. خوشبختانه مبانی تعیین تعرفه برای خدمات و استانداردها توسط همکاران در سازمان غذا و دارو نوشته شده و امیدواریم در همین دوره که چند ماه بیشتر به پایان آن نمانده ابلاغ شود زیرا منشا خیر زیادی خواهد بود.

با توجه به اینکه چند ماه بیشتر از این دوره از انجمن داروسازان ایران باقی نمانده است، لطفا در خصوص نحوه و زمان برگزاری انتخابات جدید انجمن توضیحاتی بفرمایید؟
برگزاری انتخابات انجمن داروسازان به صورت مجمع صورت می‌گیرد. مجمع نمایندگان داروسازان ایران در ابتدا باید تشکیل شود و بعد از تشکیل مجمع رای گیری صورت می‌گیرد. از آنجا که ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مجامع را غیرمجاز اعلام کرده است، نتوانستیم مجمع را تا کنون برگزار کنیم. حدود 6 ماه است که از برگزاری مجمع نمایندگان داروساز که بر اساس آن انتخابات صورت می‌گیرد، گذشته است و هنوز موفق به برگزاری آن نشده‌ایم. با توجه به این موضوع که اکنون همه همکاران با بهتر است بگوییم بیشتر همکاران واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و اینکه مجامع را به صورت مجازی و اینترنتی می‌توان برگزار کرد، تقاضایی به جناب دکتر رئیسی، معاونت بهداشتی وزیر داده‌ایم که در صورت امکان در تاریخ اول مرداد ماه بتوانیم انتخابات انجمن داروسازان ایران را برگزار کنیم. مجمع احتمالا به صورت مجازی برگزار می‌شود و نیاز به حضور افراد در کنار هم نیست. انتخابات نیز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت حضوری می‌تواند برگزار شود. اگر موافقت شود انتخابات انجمن داروسازان ایران تقریبا یک هفته بعد از انتخابات نظام پزشکی انجام می‌شود.

چندی پیش وزیر بهداشت رسما تعرفه‌های خدمات درمانی مربوط به داروخانه‌ها را به روسای تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد. به نظر شما تعرفه‌های جدید قابل قبول بود؟
تعرفه ها هر چند خیلی دیر ابلاغ شد اما خوشبختانه مثبت بود. آخرین ابلاغ تعرفه برای داروخانه‌ها سال 97 انجام شد و بعد از آن دیگر متاسفانه افزایش تعرفه‌ای برای داروخانه‌ها نداشتیم. مدتی هم تعرفه داروخانه‌ها به خاطر رای و نظری که دیوان عدالت اداری صادر کرده بود با مشکل مواجه شد که خدا را شکر مشکل قانونی برطرف شد. همان طور که در بالا نیز اشاره کردم دیوان عدالت اداری ایراد گرفته بود قانونی که وزارت بهداشت برای ابلاغ تعرفه تشخیص و درمانی به آن استناد می‌کند مشمول داروخانه‌ها نمی‌شود. داروسازان و انجمن به هیچ عنوان با این موضوع موافق نبوند زیرا داروخانه یک موسسه پزشکی است یک فروشگاه نیست و چون یک موسسه پزشکی است مشمول خدمات تشخیصی و درمانی می‌شود. همانطور که هر سال ویزیت مطب پزشکان رادیولوژی، آزمایشگاه و مراکز غیره را تعیین می‌کنند تعرفه داروخانه‌ها نیز باید ابلاغ شود. تعیین تعرفه‌ها از سال 93 تا سال 97 از طریق کتاب ارزش گذاری نسبی انجام می‌شد. در کتاب ارزش‌گذاری خدمات سلامت کدهای مربوط به 7000 خدمت تعیین شده که از جمله خدمات مربوط به داروسازان است. در گذشته 7 خدمت در داروخانه داشتیم که متاسفانه قضات دیوان عدالت اداری برداشت کردند که کار داروخانه تشخیص و خدمات درمانی نیست و مشمول این موارد نمی‌شود. بعد از اعتراضات گسترده‌ای که صورت گرفت قانون به مجلس رفت و در نهایت در قالب لایحه بودجه سال 1400 صراحتا تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات دارویی قانونی شد. با انجام این کار وزیر محترم چندی پیش این موضوع را به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران ابلاغ کردد.

باز برگردیم به موضوع اقتصاد داروخانه‌ها؛ به نظر شما حضور داروخانه‌های دولتی از جمله هلال احمر تا چه میزان می‌تواند بر چرخه اقتصادی داروخانه‌ها تاثیرگذار باشد؟
وظیفه و ماموریت سازمان هلال احمر هم در اساسنامه سازمان کشور و هم در اصل ضوابط و قوانین سازمان جهانی روشن و شفاف است. هلال احمر نمی‌تواند وارد کارهای انتفاعی شده و با بخش خصوصی رقابت کند. متاسفانه کاری که هلال احمر در ایران انجام می‌دهد، این است که رسما در کار توزیع دارو در کشور دخالت می‌کند. در اصل اساسنامه هلال احمر آمده است که حضور هلال احمر باید در مواقع نیاز در امر امدادرسانی و یا تامین دارو باشد و در این خصوص نیز حضور باید با مجوز وزارت بهداشت و با درخواست آنها صورت بگیرد اما متاسفانه می‌بینیم که هلال احمر در شهرهای مختلف تحت عنوان داروخانه‌های هلال احمر و اخیرا تحت عنوان بادجه‌های دارویی فعالیت می‌کند.

در واقع می‌توان گفت این کار قانونی نیست؟
همان طور که می‌دانید غیر از داروخانه، محلی برای فروش دارو رسمیت ندارد. اما هلال احمر در چند شهر محل عرضه دارو افتتاح کرده است که انجمن داروسازان ایران به شدت با آن مخالف است. گردش مالی داروخانه‌های هلال احمر در برخی از شهرها معادل 200 داروخانه خصوصی است. یعنی چنانچه داروخانه‌ها بخواهند با این وضعیت گسترش پیدا کنند عملا داروخانه‌های خصوصی باید تعطیل شوند و باید همگی کارمند هلال احمر شوند که این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. اگر این اتفاق بخواهد ادامه پیدا کند انجمن داروسازان ایران واقعا مجبور به انجام اقدامات قانونی در این زمینه هم از طریق هلال احمر ایران و هم از طریق صلیب سرخ جهانی است.
ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: