کد خبر: ۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۳ - 2014July 14
شفاآنلاین-عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه بیشتر فرآوری آجیل و خشکبار در کشور به روش سنتی و غیر اصولی انجام می ­شود، گفت:این روش­ سبب از بین رفتن ارزش تغذیه ­ای آجیل و خشکبار می شود.
به گزارش شفاآنلاین، از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، دکتر علیرضا صادقیان اظهار کرد:مغزها منبع بسیار غنی از ویتامین ها مانند A و E و املاحی همچون فسفر، منگنز، کلسیم، آهن و سلنیوم هستند به علاوه وجود اسیدهای­ چرب ضروری امگا-3 و امگا-6 در این محصولات آنها را در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی ارزشمندتر کرده است.

وی تصریح کرد: روش­ های قدیمی فرآوری مانند نمک­ سود ­کردن، خشک­ کردن و دیگر موارد، مواد مغذی آجیل و خشکبار را از بین برده و در برخی موارد با تولید ترکیبات مضر سلامتی مصرف­ کننده را به خطر می اندازند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال افزودن بیش از حد نمک به پوسته بیرونی برخی از انواع آجیل و خشکبار برای فرآوری سبب افزایش فشار خون شده که خود عوارض متعددی را برای مصرف کننده ایجاد می کند.

عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد:به علاوه در برخی موارد فرآوری با روش­ های غیرعلمی و سنتی سبب فساد و مسمومیت این دسته از مواد غذایی می ­شود، به عنوان مثال می­ توان به مسمومیت­ های غذایی ناشی از آلوده شدن آجیل و خشکبار با سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین اشاره کرد که مصرف آن عوارض جدی از جمله ابتلا به سرطان به دنبال دارد.

صادقیان در ادامه با اشاره به پایین بودن بازده اقتصادی روش­ های سنتی فرآوری آجیل و خشکبار گفت:از آنجا که روش­ های سنتی بازده پایینی به لحاظ حفظ مواد مغذی و بهره وری انرژی داشته و سبب هدر رفتن بخشی از ماده خام می­ شوند، از نظر اقتصادی صرفه مناسبی نداشته و سبب پایین آمدن سود بالقوه این صنعت می­ شوند.

وی با بیان اینکه انجام پژوهش ­های کاربردی در زمینه­ های مختلف فرآوری و بسته­ بندی می­ تواند در اجرای درست این مراحل، تضمین سلامت محصولات و افزایش سود حاصله از فرآوری آن تاثیر بسزایی داشته باشد خاطر نشان کرد: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برای بهبود کیفیت فرآوری آجیل و خشکبار اقدامات زیادی در قالب طرح­ های پژوهشی با بهره ­گیری از دانش نوین انجام شده است.

عضو هیات علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: از جمله طرح ­های انجام شده در پژوهشکده می ­توان به انجام تحقیقات کامل در زمینه فرآوری و بسته ­بندی پسته، زرشک و چند محصول راهبردی دیگر اشاره کرد.

صادقیان اضافه کرد: انجام تحقیقات کاربردی به دلیل ارایه راهکارهای جدید در نگهداری مواد مفید این دسته از مواد غذایی، سبب افزایش امنیت غذایی و ارتقای سطح سلامت جامعه در تمام گروه ­های سنی می ­شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: