کد خبر: ۲۸۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021May 11
در این سیستم با این فشار کاری و این ساعت خواب انتظار دارند که رزیدنت دچار خطا نشود. انتظاراتی که از رزیدنت ها وجود دارد انتظارات غیرانسانی است و فشار کاری بر روی آنها در دوران کرونا چندین برابر هم شده است

شفاآنلاین>سلامت> یک رزیدنت درماتولوژی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره وضعیت اسفناک رزیدنت ها در کشور گفت:« البته در رشته درماتولوژی شرایط رزیدنت ها خیلی بهتر از بقیه رشته ها است اما به طور کلی از نظر وضعیت مالی رزیدنت ها با حقوق 2 میلیون تومانی که کمتر از حقوق کارگران است و بدون بیمه باید 4 سال دوره دستیاری را بگذرانند و برای کسی مهم نیست که رزیدنت ها چگونه با این حقوق گذران زندگی می کنند تنها از ما فقط کار می خواهند و سیستم بهداشت و درمان کشور به گونه ای است که هیچگونه بازخورد مثبتی ندارد یعنی شما اگر کار را خوب و درست انجام دهید کسی از شما تشکر نمی کند فقط کافی است که دچار خطای پزشکی شوید برایتان پیراهن عثمان می شود.!»

به گزارش شفاآنلاین: وی در ادامه گفت:« فشاری که به رزیدنت ها به دلیل ساعات کاری طولانی وارد می شود غیرقابل تصور است. در رشته ای مثل ارتوپدی یا جراحی سال اول رزیدنت باید تقریبا 15 تا 20 شب در ماه کشیک بدهد یعنی 15 تا 20 شب 24 ساعته کار کند. وضعیت رزیدنت های ارتوپدی بقدری اسفناک است که می توان درباره آنها ده ها کتاب نوشت. در دوران رزیدنتی، رزیدنت های سال بالاتر به سال پایینی ها زورگویی می کنند و کسانی که وارد این سیستم می شوند یک بلایی بر سرشان می آید که همان بلا را بر سر سال پایینی ها می آورند.با کوچکترین خطایی به رزیدنت کشیک اضافه می خورد و به عنوان مثال بیشتر از 72 ساعت باید کار کند بدون اینکه وقتی برای خوابیدن داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد:« در این سیستم با این فشار کاری و این ساعت خواب انتظار دارند که رزیدنت دچار خطا نشود. انتظاراتی که از رزیدنت ها وجود دارد انتظارات غیرانسانی است و فشار کاری بر روی آنها در دوران کرونا چندین برابر هم شده است.»

وی گفت:« وضعیت رزیدنت ها در دنیا بسیار متفاوت از ایران است. در کشورهای جهان اول به رزیدنت ها بین 60 هزار تا 100 هزار دلار در سال حقوق پرداخت می شود که به صورت کامل کفاف زندگی آنها را می دهد. در این کشورها اگر یک مطالعه یا بررسی می کنند نتیجه آن را در سیستم اعمال می کنند، برای این کشورها عدم بروز خطا در سیستم بهداشت و درمانشان بسیار مهم است لذا در یک مطالعه ای که بر روی مغز انسان کردند بررسی کردند مغز انسان اگر تا چند ساعت نخوابد می تواند تصمیمات درستی بگیرد و مشخص شده رزیدنت ها تنها 18 ساعت پشت سرهم باید کار کنند و حتما باید 8 ساعت آف داشته باشند و این آف در این کشورها برای رزیدنت ها اجباری است برای اینکه سیستم درست کار کند و رزیدنت دچار خطا نشود.»

وی افزود:« در ایران اما فقط از رزیدنت کار می خواهند و اتند و استاد دانشگاه فقط به فکر بیمارستان خصوصی خود و درآمد خودش است و در بیمارستان آموزشی تنها به دلیل اینکه از برند استاد بودنش استفاده کند و کارانه دریافت کند حضور می یابد و پول ساعات طولانی ای که رزیدنت ها کار می کنند به جیب اتندها می رود البته اساتید هم تا حدی حق دارند. وزارت بهداشت در این دوره 8 ساله با اجرای طرح تحول سلامت مشکلات بسیاری را برای پزشکان ایجاد کرده است. این طرح ورشکسته دستش در جیب پزشکان است. طرح تحول سلامت سنگ بزرگی است که از ابتدا مشخص بود کشوری مثل کشور ما با این بودجه و این وضعیت نمی تواند یک طرحی مثل طرح تحول سلامت را اجرا کند. این طرح یک طرح پوپولیستی است که در حال حاضر میلیاردها تومان به پزشکان بدهکار است یعنی بودجه کم آورده اند و کوتاهترین دیواری که برای جبران کسری بودجه خود داشتند ندادن کارانه پزشکان بود. در حال حاضر تمامی پزشکان و متخصصانی که در طرح تحول سلامت خدمت رسانی می کردند بیشتر از یکسال تا 15 ماه از دولت کارانه طلب دارند.»

وی در ادامه گفت:« برای اینکه به پزشکان در طرح تحول سلامت پول کمتری بدهند یک طرح پلکانی را اجرا کردند به این صورت که هر قدر پزشک بیماران بیشتری را ویزیت کند میزان پرداختی به وی کمتر می شود تا بتوانند از سر و ته پرداختی به پزشکان در طرح تحول سلامت بزنند. جدیدا هم مالیات 35 درصدی بر درآمد پزشکان وضع کرده اند به همین دلیل اساتید هم دیگر انگیزه ای برای کار در بیمارستا ن های آموزشی ندارند و سیستم بهداشت و درمان کشور مختل است و به دلیل حقوق های اندک کسی کارش را با دل و جان انجام نمی دهد و فشار این کار بر روی رزیدنت ها وارد می آید.»

وی گفت:« به عنوان مثال در رشته ارتوپدی استاد به رزیدنت سال بالایی می گوید برای فردا یک عمل زانو می خواهم باید زنگ بزنید به همه بیمارانی که مراجعه داشتند یک عمل زانو برای من جور کنید حالا اگر به هر دلیلی این بیمار کنسل شود از پرستار تا کسی که باید تماس بگیرد و هماهنگ کند فشارش بر روی رزیدنت وارد می آید و رزیدنت کشیک اضافه می خورد یعنی فشار و استرسی که رزیدنت ها در رشته های مختلف تحمل می کنند غیرقابل باور و وحشتناک است.»

وی تاکید کرد:« رزیدنتی دوره آموزشی نیست یک دوره بیگاری است. سیستم از ابتدا به رزیدنت می گوید شما برای من 4 سال بدون جیره و مواجیب و بدون حق اعتراض بیگاری می کنید تا من به شما یک مدرکی بدهم، نمی گویند شما بیا من 4 سال بهت آموزش بدهم. بار آموزشی که ما الان در سیستم دریافت می کنیم در حد 6 ماه است نه 4 سال و برای آموزش رزیدنت ها به نسبت بار کاری دارند، کم گذاشته می شود. 4 سال دوره رزیدنتی فقط برای بیگاری کشیدن از رزیدنت ها است.»

وی گفت:« کل سیستم بهداشت و درمان کشور ما که به صورت پوپولیستی و مفت اداره می شود بودجه آن از کجا تامین می شود؟ دولت که ناتوان از تامین بودجه مورد نیاز این سیستم است پس این بودجه از کجا تامین می شود؟ تمام بار سیستم بهداشت و درمان کشور بر روی دوش رزیدنت ها است، در همین دوران کرونا بیشترین فشار و حجم کاری را رزیدنت ها متحمل شدند. به نظرم اگر رزیدنتی با این حجم کار و ساعت کار طولانی و با این وضعیت تورم و با این حقوق های خنده دار و آینده کاری مبهم خودکشی نکند عجیب است.»

وی درباره آزمون تخصصی پزشکی گفت:« زمانی که این آزمون را می دهید و وارد دوره تخصص می شوید اگر هیچ سهمیه ای نداشته باشید در واقع انگار با یک لشکر به تنهایی می جنگید. رشته درماتولوژی از جمله لوکس ترین رشته ها است ورودی سال ما 16 نفر است از این تعداد تنها 4 یا 5 نفرمان هیچ سهمیه ای نداریم هرکسی با یک سهمیه ای آمده یکی سهمیه 5 درصد رزمندگان دارد و دیگری سهمیه 25 درصد شاهد دارد، یکی سهمیه نیروهای مسلح دارد و دیگری سهمیه مناطق محروم البته باید به سهمیه هیات علمی هم اشاره کرد که به عنوان مثال فرزند یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران، رشته درماتولوژی دانشگاه زاهدان قبول شده و به صرف اینکه پدرش استاد دانشگاه تهران است می تواند برای تحصیل به دانشگاه تهران بیاید. در رشته چشم پزشکی دانشگاه تهران نیز وضعیت به همین صورت است و از 22 نفر ورودی این رشته تنها 4 یا 5 نفر با سهمیه آزاد پذیرش شده اند دارد که این فاجعه است.»سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: