کد خبر: ۲۷۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021April 26
شهرداری برای ثبت نام واکسن کرونا اطلاعاتی دریافت نمی‌کند. حدود یک هفته پیش یک اطلاع‌رسانی نادرست در فضای مجازی موجب شد تا افراد برای ثبت نام تزریق واکسن به پایگاه‌های بهداشت و مراکز درمانی مراجعه کنند

شفاآنلاین>سلامت> در این روزها که پیک چهارم کرونا کشور را در نوردیده است و هر روز اخباری از شناسایی هزاران نفر مورد جدید مبتلا به کووید19 و مرگ صدها نفر دیگر در اثر این بیماری منتشر می‌شود و در حالی‌که توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی خانه ماندن افراد و پرهیز از هرگونه تجمع است، صف‌های جدیدی شکل گرفته که نه صف روغن و مرغ یا ثبت نام سیم‌کارت و خودرو که صف ثبت نام واکسن کرونا برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای است.

به گزارش شفاآنلاین: از هفته گذشته که اعلام شد اولویت دوم واکسیناسیون کرونا در روزهای آینده آغاز می‌شود، همزمان اسامی پایگاه‌های سلامت در شهرها و روستاهای کشور در قالب یک فایل پی‌دی‌اف و به اسم اماکن ثبت نام افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای منتشر شد.

کانال‌هایی که این فایل را منتشر کردند منبع آن را وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اعلام کردند. اما حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و اموربین‌الملل سازمان نظام پزشکی هرگونه ارتباط این فایل با سازمان متبوع خود را رد کرد. تا روز گذشته وزارت بهداشت هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده بود. از این رو صف‌های ثبت نام واکسن همچنان تداوم داشت. آنچنان که حتی سراهای محلات شهرداری تهران نیز به محلی برای مراجعه مردم تبدیل شد.

ازدحام در سراهای محلات شهرداری
زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در رابطه با مراجعه و ازدحام مردم در سراهای محلات تهران اظهار کرد: «شهرداری برای ثبت نام واکسن کرونا اطلاعاتی دریافت نمی‌کند. حدود یک هفته پیش یک اطلاع‌رسانی نادرست در فضای مجازی موجب شد تا افراد برای ثبت نام تزریق واکسن به پایگاه‌های بهداشت و مراکز درمانی مراجعه کنند.

بلافاصله با استعلام از وزرات بهداشت دریافتیم که هر سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تاکید دارند که چنین چیزی صحت ندارد و اگر هم قرار باشد سالمندان و گروه‌های مختلف ثبت نام کنند، به هیچ وجه اجازه مراجعه حضوری را نمی‌دهیم، چرا که بار انتشار بیماری افزایش پیدا می‌کند.» نصیری یادآور شد: «در دو روز اخیر نیز شاهد بودیم، افرادی به سراهای محلات یا پایگاه‌های بهداشت برای ثبت‌نام دریافت واکسن مراجعه کردند واین پایگاه‌ها هم که با چنین جمعیتی مواجه شدند، دلیل مراجعه آنان را نمی‌دانستند.»

مدیر کل سلامت شهرداری تهران افزود: «شهرداری تهران فضای ساختمان‌های سرای محلات را در اختیار پایگاه‌های بهداشت گذاشته است و همکاران ما در شهرداری خدمتی ارائه نمی‌دهند و خدمات‌رسانی برعهده وزارت بهداشت است.» مدیرکل سلامت شهرداری ادامه داد: «شنیده‌ام در یکی دو محله حجم زیادی از افراد مراجعه کرده بودند و می‌گفتند ما که تا اینجا آمده‌ایم اسم ما را بنویسید. یکی دو مرکز هم اسم افراد را نوشتند، چرا که مراجعان بدون اینکه اسم‌شان یادداشت شود محل را ترک نمی‌کردند.»

وی با اشاره به پیگیری شناسایی منشا خبر اعلام پایگاه‌های بهداشتی در سرای محلات، گفت: «متاسفانه این کار اصلا اقدام خوبی نیست. دارند با جان مردم بازی می‌کنند چرا که تجمع افراد خطر آفرین است. مردم نباید به پایگاه‌های سلامت برای ثبت نام واکسن کرونا مراجعه کنند.»
نصیری یادآور شد: «شهرداری، ۸۵ پایگاه سرای محلات را در اختیار پایگاه‌های بهداشت گذاشته است که طرح شهید سلیمانی در آن‌ها اجرا می‌شود. تنها کار مشترک شهرداری با مجموعه وزارت بهداشت در سطح محلات طرح شهید سلیمانی است که هیچ ارتباطی با واکسن ندارد.»

اطلاعیه‌ وزارت بهداشت
‌تشکیل این صف‌ها و تجمع بسیاری از افراد برای ثبت نام واکسیناسیون، وزارت بهداشت را وا داشت تا در اطلاعیه‌ای اعلام کند که هیچ مکانی برای ثبت نام افراد در نظر گرفته نشده و مردم نیز از مراجعه به پایگاه‌ها و حضور در مراکز بهداشتی خودداری کنند. وزارت بهداشت در اطلاعیه خود آورده است: «در پی انتشار خبری نادرست در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام سایت ثبت نام در مراکز بهداشتی برای نوبت‌گیری تزریق واکسن به اطلاع می‌رساند تا این لحظه هیچگونه ثبت نامی برای این منظور اعلام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی‌مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.»

همچنین کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به خبرنگاران در یک گروه مجازی، در مورد ثبت‌نام واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص گفت: «در حال حاضر واکسیناسیون ثبت نام نمی‌خواهد، هر وقت زمان واکسیناسیون یک گروه فرا برسد برای آنها فراخوان اعلام می‌شود.»

سالمندان با 4030 و 190 تماس بگیرند
نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای تهران هم در رابطه با ثبت نام واکسیناسیون کرونای سالمندان و سایر افراد دارای اولویت که در لیست وزارت بهداشت نیستند به ایلنا، گفت: «هنوز سامانه‌ای در این زمینه اعلام نشده است. وزارت بهداشت طبق اولویتی که دارد جلو می‌رود، گروه نخست کادر درمان بودند که واکسیناسیون آنها در حال تکمیل است و بعد به گروه دوم می‌رسد و هنوز اعلام رسمی در مورد این موضوع نشده است.» توکلی در مورد افراد بالای ۶۵ سال که جزو اولویت‌های واکسیناسیون بوده اما در لیست وزارت بهداشت نیستند، نیز اظهار کرد: «این افراد یا باید صبر کنند و یا به معاونت بهداشتی وزارتخانه اطلاع دهند که از طریق سامانه ۴۰۳۰ و یا از طریق ۱۹۰ می‌توانند اقدام کنند و اطلاع دهند.»

ریشه‌های یک شایعه
با توجه به توضیحات مسئولان مربوطه، می‌توان گفت که خبر ثبت نام برای واکسیناسیون کرونا یک شایعه بوده‌ که بخشی از بدنه آن را واقعیت تشکیل داده است. برای بررسی این شایعه لازم است بدانیم که چندین سال است وزارت بهداشت از سامانه‌ای به نام سیب در مراکز بهداشتی خود بهره‌ می‌برد. در این سامانه پرونده سلامت الکترونیک همه افراد همراه با تمامی اطلاعات سنی، جنسی و سوابق بیماری به همراه آدرس محل سکونت آنها موجود است. هر بار فردی به پایگاه‌های بهداشتی یا مراکز درمانی مراجعه می‌کند علت مراجعه وی و خدمات دریافتی‌اش در سامانه ثبت می‌شود و افراد برای اعلام تغییر آدرس محل سکونت خود باید به این مراکز مراجعه کنند. در این روزها که کووید19 در اوج خود به سر می‌برد، خبری مبنی بر لزوم مراجعه افراد به پایگاه‌های بهداشتی برای اعلام آدرس جدید خود منتشر شد.

همزمانی اعلام این موضوع و اعلام واکسیناسیون کرونای سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت دوم واکسیناسیون موجب شد تا شایعه‌سازان از نگرانی خانواده‌ها برای سلامت سالمندان خود، استفاده کرده و لیست مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت را به عنوان مراکز ثبت نام واکسن کرونا اعلام کنند.

نباید از یاد برد که این روزها بازار شایعات داغ است اما این گونه شایعات در شرایط فعلی نه تنها سودی به حال افراد نمی‌رساند که چه بسا به قیمت جان مردم نیز تمام شود چرا که تشکیل هر نوع تجمعی آن‌ هم در مراکزی که به عنوان اولین محل مراجعه افراد مشکوک یا مبتلا به کووید19 در نظر گرفته شده است، می‌تواند موجب تماس مستقیم افراد و افزایش هر چه بیشتر تعداد بیماران در روزهای آینده شود.

در چنین مواقعی قطعا بهترین راه، بهره‌گیری از سامانه‌های اینترنتی و پرهیز از هرگونه مراجعه حضوری است. همانطور که در نهایت سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته اعلام کرد که برای گروه‌های سنی غیر از سالمندان، از هفته آینده سایت
Salamat.gov.ir معرفی شده و افراد به این سایت مراجعه کرده و اسم آنها ثبت می‌شود.
علیرضا رئیسی ادامه داد: «بر اساس ثبت‌نام انجام شده، برای افراد پیامک ارسال شده و به آنها اطلاع داده می‌شود که در کدام فاز واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. سپس از طریق پیامک از افراد برای واکسیناسیون دعوت می‌شود.» وی همچنین تاکید کرد که واکسیناسیون در شبکه بهداشت سراسر کشور به صورت رایگان انجام شده و هیچ گونه وجهی برای ثبت نام و تزریق واکسن پرداخت نمی‌شود.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: