کد خبر: ۲۷۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 11
نوجوانان مبتلا به این اختلال نگرانی یا ترس بیش از اندازه درباره آینده و یا ترس واکنشی به یک رویداد کنونی را تجربه می‌کنند که در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند

شفاآنلاین>سلامت> اختلالات اضطرابی: گروهی از اختلالات روانی هستند که دارای نشانه‌هایی از اضطراب و ترس هستند، اختلالات اضطرابی از شایع‌ترین اختلال‌ها در دوران نوجوانی شناخته می‌شود.

نوجوانان مبتلا به این اختلال نگرانی یا ترس بیش از اندازه درباره آینده و یا ترس واکنشی به یک رویداد کنونی را تجربه می‌کنند که در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. واکنش‌های اضطرابی دارای نشانه‌های فیزیکی همچون تپش قلب و لرزهمراه با ترس‌های بی‌مورد، کابوس‌های شبانه، ترس دائم و بیش از حد و نگرانی هستند.

اختلالات افسردگی:
جزء اختلال‌های خلقی محسوب می‌شود. به طور کلی افسردگی ممکن است به هر شکل دیده شود و شیوه دید فرد از خود، دیگران و جهان را تعریف می‌کند. این اختلال هم در نوجوانی و هم در کودکی ممکن است رخ دهد. در این حالت فرد احساس افسردگی می‌کند و علاقه‌ای به انجام هیچ گونه فعالیتی ندارد. برخی از نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است برای زندگی خود ارزش قائل نباشند و در این اختلالات تغییراتی در احساسات، افکار، جسم و انگیزه فرد به وجود می‌آید؛ تغییرات احساسی مثل احساس گناه و خجالت بیش از حد، کج‌خلقی، حساسیت فراوان، غم، تنفر و خشم.
افکار: وجود افکار منفی نسبت به خود دیگران و جامعه، بدبینی
جسم: تغییر در اشتها و الگوی خواب، خستگی مفرط
انگیزه: عدم علاقه به فعالیت‌های روزمره و یا تفریحی،

افت تحصیلی
اختلال دوقطبی:
این اختلال اغلب شامل تغییرات خلقی بین حالت‌های سرخوشی یا شیدایی و دوره‌های افسردگی است در طی دوره‌های شیدایی نوجوان ممکن است رفتارهای غیرطبیعی نشاط زدگی، تحریک‌پذیری، خود بزرگ بینی و خوش‌بینی افراطی را تجربه کند و طی دوره افسردگی بیمار دید منفی نسبت به خود و زندگی، عدم اعتماد به نفس، اختلالات خواب و خوردن، خستگی و بی‌حالی را تجربه کند.

اختلال بیش فعالی/عدم توجه:
معمولاً فرد توانایی دقت و توجه بر روی یک موضوع خاص را نداشته و یادگیری دراو کند است وفرد از فعالیت بدنی غیرمعمول بسیار بالا برخوردار است همچنین این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش از حد، رفتارهای تکانشی و یا ترکیبی از این موارد همراه است. به طور کلی ویژگی این اختلال الگوی بیش فعالی، تکانشگری یا بی‌توجهی است که در عملکرد طبیعی فرد اختلال ایجاد می‌کند و در دو یا چند محیط اعم از خانه، مدرسه و... ظاهر می‌شود این اختلال می‌تواند بر روی عملکرد اجتماعی، شغلی و یا تحصیلی فرد تاثیر منفی بگذارد. در حال حاضر اعتقاد بر این است که این اختلال در پنج درصد از نوجوانان رخ می‌دهد.

اختلالات رفتاری:
این اختلال در کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال تشخیص داده می‌شود که مرتباً از هنجارهای اجتماعی و حقوق دیگران تجاوز می‌کند در این اختلال رفتار نوجوان به روش تکانشی و مخرب مشخص می‌شود که حقوق دیگران و قوانین جامعه را نقض می‌کنند مثل: انواع خرابکاری ها،
سرقت‌ها، حمله‌ها، آتش سوزی‌ها و حیله و دروغ

اختلالات تغذیه و خوردن:
نوعی اختلال در نحوه غذا خوردن است که از حالت معمول خارج شده است و از طریق نگرانی شدید نسبت به وزن و الگوهای نامنظم خوردن تشخیص داده می‌شود که تاثیر منفی بر روی سلامت جسم و روان میگذارد و مهم این است که به موقع و توسط یک متخصص درمان شود به طور کلی اختلالات تغذیه و خوردن انواع مختلفی را شامل می‌شود که دو مورد از اختلال بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی مهمترین آن در نوجوانان به شمار میرود.
اختلال بی‌اشتهایی عصبی: در این حالت مصرف غذای فرد با وجود گرسنگی محدود می‌شود که این روند معمولا با آغاز و زیاده روی در یک رژیم غذایی شروع می‌شود که به دنبال آن کاهش وزن و وزن بسیار پایین را که میتواند مخاطرات مرگباری را به وجود آورده
در پی دارد. افرادی که این اختلال را تجربه می‌کنند از اضافه وزن می‌هراسند و از ظاهر و رفتار خود راضی نیستند. اختلال بی‌اشتهایی عصبی حدود یک درصد دختران و پسران نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اختلال پرخوری عصبی: فرد در این اختلال ابتدا مقدار زیادی غذا میخورد وسپس با ایجاد استفراغ عمدی، مصرف ملین‌ها و یا ورزشهای می‌کوشد از افزایش وزن خود جلوگیری کند. متاسفانه اختلال پرخوری عصبی حدود یک تا۳ درصد جمعیت نوجوان را درگیر کرده است.نگین عرب چمعالی/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: