کد خبر: ۲۷۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 05
با آغاز واکسیناسیون پاکبانان در روزهای نوروز شایعه‌ای فضای مجازی فارسی را آلوده کرد و آن این بود که وزارت بهداشت برای آزمایش فاز انسانی برخی واکسن‌های تولید داخل از پاکبانان استفاده می‌کند که این موضوع به سرعت با واکنش وزارت بهداشت‌ مواجه شد

شفاآنلاین>سلامت> از همان روزهای نخست آغاز واکسیناسیون در کشور بود که درخواست‌های زیادی برای واکسینه شدن برخی از گروه‌های کاری و حرفه‌ای روانه دفتر وزیر بهداشت شد تا این گروه‌ها نیز در اولویت ایمنی در برابر ویروس کرونا قرار گیرند.

به گزارش شفاآنلاین: کارکنان غسال‌خانه‌ها و پاکبانانی که با مواد عفونی سرو کار دارند از جمله این افراد بودند که نهادهای مرتبط با مشاغل آنها در شهرداری‌ها این خواسته‌ها را مطرح کردند. در اسفندماه سال گذشته، وزارت بهداشت کارکنان آرامستان‌ها و غسالخانه‌ها را در کنار کادر درمان به عنوان مشاغل پرخطر در اولویت واکسیناسیون قرار داد و تزریق واکسن به آنها را آغاز کرد. وزارت بهداشت در اوایل فروردین‌ماه نیز این کار را برای پاکبانان شهرهای مختلف آغاز کرد. این در حالیست که نگرانی‌ها در مورد عدم پوشش سراسری واکسیناسیون کادر درمانی با توجه به افزایش موارد جدید مبتلا به کووید19 در آغاز سال جدید وجود دارد.

شیوع یک شایعه و دلایل واکسیناسیون برخی‌گروه‌ها
با آغاز واکسیناسیون پاکبانان در روزهای نوروز شایعه‌ای فضای مجازی فارسی را آلوده کرد و آن این بود که وزارت بهداشت برای آزمایش فاز انسانی برخی واکسن‌های تولید داخل از پاکبانان استفاده می‌کند که این موضوع به سرعت با واکنش وزارت بهداشت‌ مواجه شد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا در ششم فروردین‌ماه در این رابطه اظهار کرد: «تزریق عمومی واکسن ایرانی هنوز آغاز نشده است و این واکسن‌ها در حال گذراندن مراحل تست هستند و واکسن‌هایی که برای پاکبانان در نظر گرفته شده است همان واکسن‌هایی هستند که برای کادر درمان استفاده شده است.»

با این حال حضور افراد دیگر در کنار کادر درمان و افراد پرخطر در اولویت واکسیناسیون انتقاداتی را به دنبال داشت که رئیسی با بیان اینکه حدود 30 هزار دوز واکسن کرونا برای پاکبانان کشور در نظر گرفته شده است. در رابطه با چرایی واکسینه کردن پاکبانان گفت: «این موضوع را فراموش نکنید که صدای این قشر از جامعه به گوش نمی‌رسد. درحالی که آنها روزانه با پسماندهای پزشکی و زباله‌های عفونی ارتباط دارند و آنها را جمع آوری می‌کنند و مصداق افرادی هستند که به صورت مستقیم با کرونا در ارتباط هستند. خدمتکاران بیمارستان‌ها نیز در اولویت تزریق واکسن هستند و برای آنها نیز واکسن تزریق شده است.»

وی با اشاره به این موضوع که واکسن این دسته از افراد هیچ تفاوتی با پزشکان ندارد، تصریح کرد: «برای پاکبان‌ها از واکسن‌های وارداتی روسی و چینی که توسط وزارت بهداشت تایید شده، استفاده شده است اما برخی افراد با شایعه‌سازی به دنبال زیر سوال بردن این اقدام هستند که همین موضوع مظلومیت آنها را نشان می‌دهد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه باید از این اقدام مهم دفاع کرد، گفت: «یکی از افرادی که به طور جدی پیگیر این مطالبه بوده است بنده بوده‌ام به دلیل اینکه این قشر از جامعه تریبونی برای مطالبه ندارند و بنده برای واکسیناسیون غسال‌ها و پاکبانان اصرار داشتم هرچند این افراد جزو گروه‌های پزشکی نیستند اما به اندازه افرادی که در آی‌سی‌یو مشغول به کار هستند در معرض خطر قرار دارند.»

وی با بیان اینکه بر اساس سند ملی مقابله با کرونا پاکبانان و کادر درمان بر مسئولان ارجحیت دارند و واکسیناسیون این افراد با اولویت انجام می‌شود، گفت: «عده‌ای نیز به دنبال القای این موضوع هستند که واکسن بی کیفیت به پاکبانان تزریق شده است درحالی که اغلب این قشر زحمت‌کش واکسن روسی دریافت کرده‌اند هرچند وزارت بهداشت سبدی از واکسن های چینی و روسی را توزیع کرده است.»

رئیسی با بیان اینکه تاکنون 600 هزار دوز واکسن توزیع شده است، تاکیدکرد: «سی هزار دوز برای پاکبانان تعداد زیادی نیست که عده‌ای تلاش می‌کنند با زیر سوال بردن این موضوع واکسیناسیون را به سمت گروهی که در اولویت نیستند سوق دهند. برخی افراد بی ملاحظه با انداختن ماسک خود در خیابان یا پیاده رو پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که همین ماسک‌ها نیز توسط پاکبانان جمع‌آوری می‌شوند.»

نگرانی از سقف پایین واکسیناسیون کادر درمان
اشاره رئیسی به نگرانی‌ها در مورد واکسیناسیون پاکبانان بود که از سوی برخی افراد در مورد عدم واکسیناسیون کامل کادر درمان و همزمان آغاز واکسینه کردن گروه‌های دیگر در جامعه مطرح شد. عدم واکسیناسیون کامل کادر درمان روز یکشنبه 15 فروردین‌ماه در صحبت‌های علی‌رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بزرگ که از عدم رسیدن به سقف 30 درصدی واکسیناسیون کادرهای درمانی خبرداده بود نمود پیدا کرد. این درحالیست که به گفته وی «میزان واکسن‌های وارد شده کفاف کادر درمان را نمی‌دهد.»

زالی با تاکید بر لزوم شکل‌گیری سریع شرایط واکسیناسیون، گفت: «اگر گروه‌های ارائه دهنده خدمات درمانی و بهداشتی در کل کشور را در نظر بگیریم، پیش‌بینی ما برای تزریق واکسن، جمعیت ۷۵۰ هزار نفری آنها است، حال اگر در نظر بگیریم ۴۰ درصد از ارائه دهنده‌های خدمات بهداشتی درمانی در تهران هستند، پس ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کل مجموعه همکاران بخش بهداشتی درمانی در تهران خواهند بود که آن عدد واکسن وارد شده خیلی پایین‌تر از این است.»

نگرانی زالی در مورد سقف پایین واکسیناسیون در نخستین جلسه سال 1400 پارلمان شهری پایتخت از سوی محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران مطرح شد. هاشمی رفنسجانی در این رابطه اظهار کرد: «تاخیر و عقب ماندن فرایند واکسیناسیون در کشور که تاکنون به یک درصد هم نرسیده است نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی درحال توسعه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و این تاخیر، خسارات بسیار بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند. برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، باید بصورت معکوس عمل کرد، ابتدا باید موانع را از مسیر تولید داخلی حذف کرد. در حال حاضر عدم انسجام و ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط بزرگترین مانع تولید داخل هستند و این موضوع را در تولید اتوبوس و واگن مترو در کشور کاملا حس کردیم و به رغم مصوبات دولتی و قانونی، نیاز مردم و به رغم وجود بیش از ۱۴ کارخانه در کشور، شاهد تولید نبودیم و امیدواریم این مانع برطرف شود. »

وی یادآور شد: «متاسفانه امسال نیز نوروز تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت و با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تاخیر مسئولان در فرایند واکسیناسیون، شاهد افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان هستیم به نحوی که عدد مبتلایان روزانه ۵ رقمی و تعداد قربانیان نیز به سه رقم رسیده است.‌«

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن گلایه از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها گفت: «دستگاه‌های مختلف اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌هایی نظیر محیط زیست، سیستم بانکی تولید‌کننده را به یکدیگر حواله می‌دهند و در حقیقت یک دور باطل تشکیل شده است که باید حذف شود.»
حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این رابطه اظهار کرد: «از واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا که همچنان خبری نیست و تنها برای اقشار و گروه‌های خاص آغاز شده است. نه از واکسن داخلی و نه از واکسن خارجی مردم چیزی احساس نکرده‌اند. امیدوارم این شرایط زودتر به پایان برسد.»

رایزنی شهرداری برای واردات واکسن
این موارد در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور پیشنهاد واردات واکسن از سوی بخش خصوصی را مطرح کرد. موضوعی که پیش از این نیز از سوی سازمان نظام پزشکی مطرح شده بود. با این حال شرکت شهر سالم وابسته به شهرداری تهران از آغاز رایزنی برای واردات واکسن خبر داد.

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در این رابطه اظهار کرد: «گفت‌وگوها و رایزنی‌های لازم با مجموعه مدیران ارشد شهرداری تهران در حال انجام است تا در صورت موافقت و ابلاغ شورای شهر و ستاد شهرداری تهران، شرکت شهر سالم شهرداری نسبت به خرید و واردات واکسن کرونا برای واکسیناسیون مجموعه شهرداری تهران اقدام کند.»

وی درباره چگونگی و امکان واردات واکسن کرونا توسط این شرکت برای مجموعه شهرداری با توجه به اجازه دولت به بخش خصوصی برای واردات واکسن گفت: «گفت‌وگوهایی را با مجموعه مدیران ارشد شهرداری تهران درباره واردات واکسن کرونا انجام دادیم و اگر با سیاست‌های شورای شهر و مجموعه شهرداری این کار به ما تکلیف شود، آمادگی داریم تا در جهت تامین واکسن‌های مورد نیاز به ویژه برای همکارانمان در شهرداری تهران و بازنشستگان اقدام کنیم.»

وی افزود: «باید در مجموعه شورای شهر تهران و کمیسیون مربوطه این مساله مطرح و پس از آن از طرف ستاد شهرداری تهران به شرکت شهر سالم ابلاغ شود تا بتوانیم واردات را انجام دهیم البته به صورت همزمان در حال انجام رایزنی‌هایی هستیم تا مجوزهای لازم را اخذ کنیم و در جهت تامین سلامت همکاران از کارگران گرفته تا مجموعه‌های ستادی، شهرداری‌های مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و بازنشستگان اقدامات لازم را انجام دهیم.»

مدیرعامل شرکت شهر سالم، یادآور شد: «این شرکت به صورت رسمی از وزارت بهداشت درخواست کرد تا پاکبانان مجموعه شهرداری و تطهیرکنندگان بهشت زهرا در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند و ادامه پیگیری این مساله از طریق سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود.»

چوبینه درباره آخرین وضعیت مراجعان به درمانگاه‌های شهر سالم با توجه به آغاز پیک چهارم بیماری کرونا یادآور شد: «با توجه به تست‌های مثبتی که اخیرا مشاهده شده و تعدادی از همکاران در مجموعه شهرداری تهران درگیر این ویروس شدند، آمار مراجعات بیماران کرونایی به درمانگاه‌های شرکت شهر سالم هر روز بیشتر می‌شود و آمار مراجعان بیماران کرونایی به درمانگاه‌ها تقریبا دو تا سه برابر نسبت به وضعیت قبل از عید نوروز با افزایش مواجه شده است.»

سخنان چوبینه در مورد اعطای مجوز به بخش خصوصی و سایر بخش‌ها در مورد واردات واکسن کرونا در حالیست که به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت تا امروز هیچگونه مجوزی برای واردات واکسن به بخش خصوصی داده نشده است. حریرچی در این رابطه گفت: «فعلا مجوزی برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی صادر نشده و این واکسن هم خیلی قابل آوردن نیست.»

اگرچه نگرانی از عدم واکسیناسیون کامل کادرهای درمانی و جامعه پزشکی وجود دارد اما علی تاجرنیا معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی گفت: «۲۱۰ نظام پزشکی در شهرستان‌ها داریم که با همکاری شبکه بهداشت و درمان، تزریق واکسن را برای بخش خصوصی انجام خواهند داد. با توجه به میزان واردات واکسن کرونا تا آخر فروردین، تمامی کادر درمان بخش خصوصی و دولتی این واکسن را دریافت خواهند کرد.»

بر اساس سند ملی واکسیناسیون، فاز اول واکسن کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری و افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان مستقر در آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی و بالای ۵۰ درصد و سالمندان بالای ۶۵ سال در خانه سالمندان و مبتلا به بیماری زمینه‌ای را شامل می‌شود. فاز دوم واکسیناسیون نیز چهار گروه شامل افراد بالای ۶۵ سال به ترتیب در گروه‌های ۵ ساله از بالا به پایین، افراد بالای ۶۵ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای و افرادی که بخاطر شغلشان با مردم در تماس‌ هستند.
همچنین فاز سوم واکسیناسیون نیز شامل سه گروه از افراد ساکن در مراکز تجمعی، افراد ۵۵ تا ۶۵سال بدون بیماری زمینه‌ای و افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند. فاز چهارم نیز واکسیناسیون عمومی است.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: