کد خبر: ۲۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفا آنلاین -رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم با تاکید بر اینکه عفونت های روده ای شایع ترین بیماری در فصل تابستان است، گفت: مسمومیت های غذایی در فصل تابستان برای کودکان و بزرگسالان خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ و میر نیز بینجامد بنابراین باید به محض بروز این مشکل، بیمار به سرعت بستری و آب از دست رفته تامین شود.

به گزارش شفا آنلاین ،دکتر سید محمود اسحاق حسینی ، با بیان اینکه مسمومیت غذایی یکی از بیماری های روده ای است، گفت: مصرف بستنی، مواد یخی، غذا های آماده و چرب که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و همچنین غذاهایی که سریع فاسد می شوند از جمله عوامل مسمومیت های غذایی است.

وی علت مسمویت های غذایی را وجود باکتری های اورئوس، باسیلوس اورئوس و سالمونلا تیفی در مواد خوراکی دانست و گفت: بسیار مشاهده شده که در مهمانی ها به علت وجود یکی از این باکتری ها در مواد خوراکی جمع کثیری از مهمانان به صورت عام دچار مسمومیت غذایی، اسهال، استفراغ و کرامپ های شکمی شده اند که این نشانه ها به مدت 24 ساعت ادامه دارد.

اسحاق حسینی تصریح کرد: این مسمویت های غذایی محدود شونده هستند و ضمن این که علل این مسمومیت ها باکتری ها هستند اما برای درمان آن نیازی به داروی آنتی باکتری نیست و تنها با استفاده از سرم های خوراکی، تزریقی و رفع کمبود آب و املاح از دست رفته بدن می توان مسمومیت های غذایی را درمان کرد.

عدم تامین آب بدن بیماران مبتلا به وبا می تواند منجر به مرگ و میر شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وبا از جمله باکتری های رایج در فصل تابستان است، گفت: این باکتری با خوردن غذای آلوده، دست آلوده وارد بدن می شود و با ایجاد اختلال در روده باریک باعث از دست رفتن میزان زیادی آب از بدن می شود.

وی خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به وبا باید سریع بستری شوند تا سرم به آنها تزریق شود و گاهی اوقات حتی تا 20 لیتر به این بیماران سرم تزریق می شود که در غیر این صورت احتمال مرگ و میر وجود دارد.

اسحاق حسینی افزود: به دلیل گسترش سریع باکتری وبا، تمام افراد خانواده باید درمان شوند و گاهی اوقات توصیه می شود تا بیماران لباس ها و تشک خود را بسوزانند.

ورود باکتری شیگلوز به بدن از طریق توت فرنگی

این فوق تخصص گوارش باکتری شیگلوز را یکی دیگر از باکتری های رایج در تابستان دانست و گفت: این باکتری از طریق توت فرنگی به دلیل رشد آن بر روی زمین و وجود این باکتری در خاک وارد بدن می شود که با دردهای شکمی، اسهال و استفراغ به مدت هفت روز همراه است.

اسحاق حسینی در خصوص درمان باکتری شیگلوز گفت: برای درمان این باکتری باید از آنتی باکتری و همچنین آب، املاح و الکترولیت برای این بیماران استفاده شود، در غیر اینصورت کودکان و بزرگسالان مبتلا در معرض خطر مرگ و میر هستند.

درمان ناقص انگل آمیب می تواند منجر به آبسه آمیبی کبد شو

د

رییس بخش داخلی بیمارستان امیر اعلم با اشاره به اینکه آمیب یکی از انواع انگل ها است، گفت: این بیماری به خصوص در فصل تابستان در غذاهای آلوده و آب وجود دارد که به صورت اسهال خونی، دردهای شکمی و تب ظاهر می شود و ممکن است اسهال هفته ها تداوم داشته باشد بنابراین بیماران باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

اسحاق حسینی افزود: برای درمان این بیماران باید علاوه بر تامین آب و الکترولیت از آنتی بیوتیک نیز استفاده شود و درمان ضد انگلی مناسب برای بیماران انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است به آبسه آمیبی کبد منجر شود که درمان این بیماران طولانی مدت و حداقل 3 هفته زمان می برد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیماری گاستروآنتریت (بیماری التهاب معده ای روده ای) نیز در فصل تابستان بیشتر است که به از دست دادن آب بدن منجر می شود و با تب خفیف، اسهال و استفراغ همراه است که در بیشتر مواقع ویروس و درمان ضد ویروسی خاصی ندارد و در این مورد تنها کنترل آب و الکترولیت بدن کمک کننده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: