کد خبر: ۲۷۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - 2021March 25
علاقه افراد به تحصیل در علوم تجربی یا پزشکی باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در آموزش عالی ایران و فضای دانشگاهی شده است و رویای رسیدن به پزشکی شاید بعد‌ها باعث بروز آسیب‌های زیادی برای نظام آموزشی شود.

شفاآنلاین>سلامت> گرایش افراد به تحصیل در علوم تجربی یا پزشکی باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در آموزش عالی ایران و فضای دانشگاهی شده است.

به گزارش شفاآنلاین: تب تند تحصیل دانش آموزان در رشته علوم تجربی و تشویق خانواده‌ها به انجام این کار نیاز به بررسی کارشناسانه‌ دارد، اما در نظر اول شاید بتوان اینطور استنباط کرد که تحصیل در این رشته آن هم در جامعه امروز به دلایل اقتصادی است.

علاقه افراد به تحصیل در علوم تجربی یا پزشکی باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در آموزش عالی ایران و فضای دانشگاهی شده است و رویای رسیدن به پزشکی شاید بعد‌ها باعث بروز آسیب‌های زیادی برای نظام آموزشی شود.

استقبال و گرایش بیشتر به سمت رشته‌ علوم تجربی طی سال‌های گذشته باعث شده است تا استعداد برخی دانش آموزان در رشته‌های دیگر در ورطه نابودی قرار بگیرد، اینکه چرا دانش آموزان درس خوان برای ادامه تحصیل، متقاضی رفتن به رشته علوم تجربی هستند، فرمول پیچیده و لاینحلی نیست و حتی کم سواد‌ترین افراد هم به علت آن واقف هستند.

طی سال‌های اخیر مدارس خاص به محلی برای رقابت در رشته‌های علوم تجربی و پزشکی تبدیل شده اند و در مدارس، آموزش در حداقل اهمیت قرار دارد، اما رقابت برای قبولی در رشته‌های تجربی و پزشک شدن در اولویت است و تقریبا تمام دانش آموزان علوم تجربی بعد از اعلام این پرسش مبنی بر اینکه در کدام رشته علاقه به تحصیل هستند، به پزشکی اشاره می‌کنند.

مطابق آمار از میان  یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر در کنکور سراسری سال ۹۹  تعداد ۵۹۴ هزار ۲۵۹ داوطلب تجربی شرکت کرده بودند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر رشته‌ها با نگاه مادی و اشتغال آفرینانه جامعه مورد قبول دانشجویان باشد یک آسیب جدی ایجاد خواهد شد که در حوزه علوم تجربی امروزه شاهد آن هستیم و باید در مقابل آن بایستیم.

گرایش افراد به همه رشته نیازمند کار فرهنگی بزرگی است

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران درباره افزایش گرایش به رشته‌های علوم تجربی اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر یک نقص جدی در سیستم پذیرش دانشجویان در آموزش عالی است.

او افزود: افزایش گرایش به رشته‌ علوم تجربی موضوع مهمی است که شاید در کوتاه مدت عوارض خود را نشان ندهد، اما در بلند مدت مشکلاتی ایجاد می‌کند و ممکن است باعث تقویت یک حوزه‌ شود، اما در حوزه‌های دیگر باعث ایجاد آسیب خواهد شد که بخش مهمی از این موضوع به علوم انسانی و علوم اجتماعی و بخشی دیگر به علوم مهندسی و فنی بر می‌گردد.

حسینی تصریح کرد: ۷۰ درصد داوطلبان کنکور به رشته تجربی گرایش دارند و توجه به یک رشته در میان داوطلبان به خصوص خانواده‌ها باعث ایجاد توقعات نا بهنگام می‌شود، برای مثال باعث می‌شود که در بیشتر مواقع تحصیل در رشته‌های تجربی تناسبی با ظرفیت ها نداشته باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران ادامه داد: برای مثال برخی افراد با تحصیل در علوم تجربی انتظار قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی را دارند اما به علت محدود بودن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی توقع افراد برآورده نمی‌شود و عواقب روحی و روانی زیادی گریبانگیر داوطلبان می شود.

حسینی تصریح کرد: توسعه علمی کشور باید همه جانبه و متوازن متناسب با همه حوزه‌ها، رشته‌ها و استعداد‌ها باشد و در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و ریاضی و فیزیک نیاز به توجه بیشتر داریم که تحقق آن نیازمند کار فرهنگی است.

«پزشک سالاری» تولید علم را به مخاطره انداخته است

اسماعیل قربانی مشاور روانشناختی و تحصیلی، بیان کرد: درآمد بالا و استخدام دو عامل اصلی گرایش فارغ التحصیلان دانشگاهی به ادامه تحصیل در رشته پزشکی است.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه تبلیغات موسسات کنکور در ایجاد این میل و رغبت بی تاثیر نیستند، گفت: متاسفانه در برنامه‌های ویژه کنکور وقت زیادی از برنامه به حل تست‌های کنکور اختصاص داده می‌شود و نهایت موفقیت پذیرش در رشته های پزشکی است.

کسب درآمدبالا در گرو افزایش متقاضیان تجربی به دانشگاه‌ها

سالانه به دلایل گوناگون شاهد ورود موج بزرگی از داوطلبان به رشته علوم تجربی هستیم که شاید مهم‌ترین دلیل گرایش افراد به این رشته کسب درآمد بالا یا جایگاه شغلی باشد و این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور باعث ایجاد آسیب‌های جدی به فضای علمی و اجتماعی کشور خواهد شد، اما به منظور داشتن کشوری آباد و توسعه یافته به پرورش همه استعداد‌ها در همه رشته‌ها از جمله علوم پایه و مهندسی نیازمند هستیم.

یک کشور موفق همانطور که به پزشک برای سلامت انسان‌ها نیاز دارد به غذای سالم کشاورزان و خانه امن کارگران و مهندسان هم نیازمند است،  رشته پرطرفدار تجربی سالانه باعث رقابت شدید در کنکور سراسری می‌شود و در همین راستا افزایش تعداد متقاضیان آن بستر مناسبی را برای فعالیت موسسات آموزشی آزاد و سودجو جهت ماهی گیری از این آب گل آلود فراهم می‌کند.

    فقط ۲۷ درصد از شرکت کنندگان در کنکور تجربی ۹۹ به دانشگاه می‌روند

از آن جایی که بیشتر داوطلبان برای افزایش درآمد یا به نوعی دیگر شاید به منظور جایگاه اجتماعی بالا قصد ادامه تحصیل در رشته‌های تجربی را دارند و برخی از آن‌ها به امید خام شنیدن عنوان خانم دکتر یا آقای دکتر وارد این رشته‌ها می‌شوند، باید مسئولان جامعه و دانشگاه‌ها به خصوص وزارت علوم و سازمان سنجش برای این مشکل چاره‌ای بیندیشند و قبل از ورود دانش آموزان به رشته‌های مختلف به خصوص تجربی آن‌ها را با بازار کار آشنا کنند و اجازه ورود هر فردی را به جامعه پزشکی ندهند چرا که تنها درصد کمی از شرکت کنندگان کنکور سراسری سالانه در پزشکی قبول می‌شوند، باید با سیاست‌های درست در مقابل آمار روز افزون داوطلبان رشته‌ تجربی ایستاد تا بعد‌ها با معضل بیکاری در جامعه مواجه نشویم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: