کد خبر: ۲۷۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 17
تاکنون از بین 17میلیون نفری که در اتحادیه اروپا و انگلیس واکسن آنها را دریافت کرده‌اند تنها 15مورد دچار ترومبوز ورید عمقی و 22مورد آمبولی ریه شده‌اند.

شفاآنلاین>سلامت> محققان می‌گویند با وجود جو بدی که علیه یکی از واکسن‌های کووید-۱۹ به‌وجود آمده کشورهای مختلف بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند

به گزارش شفاآنلاین: از چند هفته قبل خبرهایی مبنی بر لخته شدن خون، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی در پی واکسیناسیون با واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا، موجب شد تا چند کشور اروپایی ازجمله ایتالیا، نروژ، دانمارک، هلند، بلغارستان، ایسلند و ایرلند تزریق این واکسن به گروه‌های اولویت بندی شده را متوقف کنند. با این حال برنامه‌های واکسیناسیون با آسترازنکا در کشورهای انگلیس و فرانسه همچنان به قوت خود باقی است.

شرکت سوئدی آسترازنکا که با همکاری آکسفورد این واکسن را علیه کووید-19 تولید کرده است، می‌گوید تاکنون از بین 17میلیون نفری که در اتحادیه اروپا و انگلیس واکسن آنها را دریافت کرده‌اند تنها 15مورد دچار ترومبوز ورید عمقی و 22مورد آمبولی ریه شده‌اند.

از ترومبوز ورید عمقی تا آمبولی ریوی
گاهی اوقات به‌دلیل کمبود تحرک، خون در دیواره سیاهرگ لخته می‌شود که این اتفاق اغلب به‌دلیل کاهش گردش خون در ساق پا رخ می‌دهد. ایجاد لخته در قسمت پایین پا، ران، لگن یا بازو را ترومبوز ورید عمقی می‌گویند. این لخته با انسداد مسیر خون‌رسانی می‌تواند باعث ایجاد آمبولی شود. بنابراین آمبولی ریوی هنگامی رخ می‌دهد که لخته خون یا آمبولی یکی از عروق قلب به ریه‌ها را مسدود کند. این اتفاق تهدید‌کننده زندگی است و می‌تواند با تأثیر بر میزان اکسیژن، باعث آسیب ریه شود. علائم آن نیز شامل سرگیجه، درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه است.

واکسن آسترازنکا باعث آمبولی می‌شود؟
براساس بیانیه آسترازنکا، موارد ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی در میلیون‌ها نفری که واکسینه شده‌اند، بسیار کمتر از آن است که انتظار می‌رود در این میزان جمعیت اتفاق بیفتد. «ان تیلور» مدیر ارشد پزشکی آسترازنکا می‌گوید: ماهیت شیوع همه‌گیری کرونا، منجر به افزایش توجه به موارد فردی شده است و ما برای اطمینان از ایمنی عمومی فراتر از روش‌های استاندارد نظارت بر ایمنی داروهای مجاز به‌ویژه در گزارش اتفاقات پس از واکسیناسیون اقدام می‌کنیم. به‌گفته او هیچ عارضه تأیید شده‌ای از نظر کیفیت در رابطه با این واکسن در سراسر اروپا یا سایر نقاط جهان وجود ندارد. در همین زمینه آزمایش‌های بیشتر توسط این شرکت و مقامات بهداشتی اروپا انجام شد که نتایج آن روز دوشنبه نشان داده است که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

دانشمندان و متخصصان چه می‌گویند؟
«جرارد فیتزجرالد» متخصص بهداشت عمومی از دانشگاه فناوری کوئینزلند معتقد است کشورهایی که استفاده از واکسن آسترازنکا را به حالت تعلیق درآورده‌اند، بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند: مهم است به یاد داشته باشید که لخته‌شدن خون اتفاقی رایج است و قبل از واکسن‌های کرونا هم وجود داشته است.
فیتزجرالد می‌گوید: به‌عنوان مثال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده سالانه 60 تا هزار مرگ بر اثر لخته شدن خون در ریه را گزارش می‌کنند. این موارد بیشتر در افراد مسن و مبتلایان به بیماری مزمن شایع است که اتفاقا هدف برنامه‌های واکسیناسیون زودهنگام هستند. ضمن اینکه در رابطه با واکسن‌های کووید-19 که زودتر از زمان عادی تولید شده‌اند، باید هر ریسکی را درنظر داشته باشیم.
دکتر فیل برایان، مدیر ایمنی واکسن‌ها در سازمان تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی هلند نیز می‌گوید: مردم همچنان باید در زمان مقرر درخواست واکسیناسیون را داشته باشند. ما از نزدیک گزارش‌ها را بررسی می‌کنیم اما با توجه به تعداد زیادی از دوزهای تزریق شده و دفعاتی که لخته‌های خون به‌طور طبیعی رخ می‌دهند، شواهد موجود دلیل بر توقف واکسیناسیون نیست. پروفسور اندرو پولارد، مدیر گروه واکسن آکسفورد نیز معتقد است خطرات کووید-19 بسیار بیشتر از عوارض احتمالی واکسن است.
آژانس دارویی اروپا که در حال بررسی موارد لخته شدن خون است نیز معتقد است مزایای این واکسن بیشتر از خطرات آن است. سخنگوی این آژانس گفت: از 10مارس فقط 30گزارش لخته شدن در میان 5میلیون نفری که در سراسر اروپا واکسن زده‌اند، گزارش شده است. براساس آمار گزارش شده از سوی دولت انگلیس، بیش از 24میلیون نفر در این کشور نخستین دوز واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند.
برای ابهام زدایی و شفاف‌سازی‌ عملکرد، گزارش ایمنی ماهانه واکسن آسترازنکا   از هفته آینده در وب سایت آژانس دارویی اروپا منتشر خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: