کد خبر: ۲۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۳ - 2014July 10
شفا آنلاين-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استفاده از موادی مثل «پان» سبب از میان رفتن دندان و لثه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،«دانش تیموری»افزود: کم‌توجهی خانواده‌ها علت اصلی رو آوردن جوانان به مواد روانگردان است.

وی ادامه داد: با توجه به همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان با سیستان و بلوچستان و مصرف بیش از حد این مواد در این دو کشور بخصوص پان و ناس، جوانان استان نیز به پیروی از این الگوی نادرست به مصرف این مواد رو آورده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: «پان» یک ماده‌ی قلیایی است و خاصیت سایندگی دندان و لثه را دارد. مصرف این ماده باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان به بیماری‌های ریوی و حتی سرطان ریه نیز مبتلا شوند.

تیموری با بیان این مطلب که بوی بد دهان یکی دیگر از مشکلات این افراد است، گفت: این همان نقطه‌ی آغاز بحران‌های اجتماعی فرد است.

وی خاطرنشان کرد: درصد ضرر دو ماده‌ی «پان» و «ناس» مشابه هم بوده و عده‌ای با تصور غلط ذهن خود این مواد را به عنوان خوشبوکننده‌ی دهان مصرف می‌کنند.

این عضو هیئت علمی خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان این مواد بزاق دهان زیاد ترشح کرده و سبب می‌شود که مرتب آب دهان خود را بیرون بیندازند و با این عمل ناپسند، دیگر افراد جامعه را نیز دچار بیماری‌های عفونی می‌کنند.

تیموری با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در آگاه کردن جوانان از خطرات این مواد نقش بسزایی دارند، افزود: مدارس نیز با آموزش‌های کافی در این‌باره می‌توانند راهنمایی‌های کافی را در عدم رغبت دانش‌آموزان به رو آوردن به این مواد داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها با کنترل فرزندان و ایجاد سرگرمی‌ها و تفریحات سالم فرهنگی می‌توانند ذهنیت فرزندان خود را از استفاده از این مواد دور کنند که نقش اصلی و فرهنگسازی در مصرف نکردن این مواد را خانواده‌ها بر عهده دارند.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: