کد خبر: ۲۷۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 13
امیر عباس نخعی
آنچنان که در زندگی ما هستند کسانیکه بنا به دلایل شخصی، اجتماعی، خانوادگی مفید و موفق نیستند و عده‌ای موفقند و راه درست را انتخاب می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>مناقشه بر سر فضای مجازی همچنان ادامه دارد و هستند عده‌ای که تنها با سیاه بینی آنرا شر مطلق می‌پندارند و عامل گمراهی و عده‌ای نیز با استفاده از مزایایش آنرا خیر مطلق. اگرچه واقعیت نه این است نه آن.
واقعیت فضای مجازی آن است که در زندگی حقیقی ما انسان‌ها رقم می‌خورد.
آنچنان که در زندگی ما هستند کسانیکه بنا به دلایل شخصی، اجتماعی، خانوادگی مفید و موفق نیستند و عده‌ای موفقند و راه درست را انتخاب می‌کنند.
عده‌ای از هر تحدید فرصت می‌سازند و برخی فرصت را تحدید می‌کنند.
اما واقعیت زندگی حقیقی آن است که بودن و زندگی کردن حق همه است و دامنه فضای مجازی در زندگی امروزه انسان‌ها تا بدانجا گسترده شده است که بودن و زندگی در فضای مجازی نیز به مانند حقیقتی حق همه است. چراکه واقعیت این است که فضای مجازی تمام شئون زندگی آدمی و اجتماع را دربر گرفته و بدون آن یک‌پای زندگی می‌لنگد، از خدمات اجتماعی گرفته تا تفریح و سرگرمی و ارتباطات اجتماعی و حتی جنگ! که بصورت جنگ نرم در این فضا در جریان است و نگرانی برخی دلنگران‌ها نیز بیشتر از این منظر است.
اما در این بخش هم نگاه‌ها متفاوت است برخی برای در امان ماندن از این تهدید می‌گویند کرکره فضای مجازی را پایین بکشید و برخی مرد میدان هستند و به میدان می‌آیند و از تهدیدها فرصت می‌سازند. چنانکه مقام معظم رهبری پنجشنبه گذشته در سخنانی با اشاره به جریان جنگ نرم، تاکید کردند: «در این جنگ نرم، جوانان باید با استفاده از فرصت فضای مجازی، در جامعه امیدآفرینی و توصیه به ایستادگی و بصیرت کنند.» اما واقعیت این است که برخی دلنگرانی‌هایشان علیرغم توصیه بزرگان تمامی ندارد و برخی دیگر با توجه به شرایط می‌خواهند به میدان بیایند. برای داشتن رویکردی مناسب و برای آنکه بتوان از فرصت‌های فضای مجازی (یا هر تکنولوژی تازه به ظهور رسیده) استفاده کرد در ابتدا باید نسبت به استفاده از آن به یقین رسید، می‌بایست نگاه شر محور را کنار گذاشت،
در زمین خدا ایمان آورندگان و کافرین و شیطان پرستان باهم زندگی می‌کنند یعنی خیر و شر باهم، فضای مجازی هم امروزه دور از فضای حقیقی نیست پس می‌توان در این فضا بود چنانکه مخالفان ما هستند، با چنین رویکردی برخی از روحانیون و مبلغین مذهبی فالوور (دنبال کننده) میلیونی دارند، این انسان‌ها هستند که با توکل به فکر و اندیشه زندگی خود را در فضای حقیقی و مجازی سمت و سو می‌دهند نه دیگران.
بنابراین لعن و نفرین و واخواهی و دادخواهی علیه این فضا تاثیری معکوس دارد چراکه مخالفت با آن به مثابه مخالفت با بخش مهمی از زندگی، توسعه و کسب قدرت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.
بجای آنکه بدنبال پایین کشیدن کرکره‌ها در این حوزه باشیم، می‌بایست راه همزیستی با این «فضا» را جست.
آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: