کد خبر: ۲۷۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 13
این روزها نیز با توجه به شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی، علایم حاد کرونا در برخی بیماران خیلی سریع‌تر بروز پیدا می‌کند.

شفاآنلاین>سلامت> در اوایل دوران شیوع کرونا از مردم درخواست شد که با دیدن هر علامتی از بیماری، سریع به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، زیرا محیط بیمارستان بیشتر در معرض آلودگی به ویروس کرونا قرار دارد. ترویج همین باور باعث شد که رفته رفته عده‌ای حتی با وجود علایم حاد کرونا نیز به بیمارستان‌ها مراجعه نکردند.

به گزارش شفاآنلاین: حال پس از گذشت بیش از یک سال از پاندمی کرونا، این بار بسیاری از کارشناسان نظام سلامت از مردم می‌خواهند که درمان کرونا را به تاخیر نیندازند. صاحبنظران سلامت هشدار می‌دهند که خوددرمانی در موارد حاد کرونا و اجتناب از مراجعه به مراکز درمانی می‌تواند آمار فوتی‌های کرونا را به شدت افزایش دهد.

این روزها نیز با توجه به شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی، علایم حاد کرونا در برخی بیماران خیلی سریع‌تر بروز پیدا می‌کند. در نتیجه مراجعه فوری به مراکز درمانی برای مهار این نوع جهش یافته، ضرورت بیشتری به نسبت قبل دارد.

محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان هم به همین مساله اشاره کرد و یادآور شد: «میزان مرگ و میر بیماران به دلیل ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا، حدود هفت تا ۱۰ برابر ویروس قبلی است. در ویروس قبلی ۱۲ روز طول می‌کشید تا بیمار بدحال شود، اما اکنون ظرف ۴۸ ساعت، بیمار بدحال می‌شود که باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کند. متاسفانه هم اکنون یکی از مشکلات موجود برای درمان کرونا در استان خوزستان، دیر مراجعه کردن مردم به مراکز درمانی است. حدود ۳۴ درصد افرادی که جانشان را از دست می‌دهند، بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و یا زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آنها درگیر بیماری شده است.»

او تصریح کرد: «متاسفانه مردم تصور می‌کنند اگر به مراکز منتخب بهداشتی مراجعه کنند، کرونا می‌گیرند، در حالی که اینگونه نیست. برخی از بیماران خوددرمانی کرده و از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کنند، در حالی که اگر به موقع درمان شوند، جلوی مرگشان گرفته می‌شود.»

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم با اشاره به تبعات درمان دیرهنگام کرونا، تاکید کرد: «مردم در صورت مشاهده هر گونه علائم از جمله سردرد، تب ضعیف، درد استخوان و بیحالی حتی بدون داشتن تنگی نفس باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند. بیماران در مرحله نخست نباید تصور کنند که داشتن این علایم بخاطر آنفلوآنزا و سرماخوردگی است، زیراکه این تصور و دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی موجب ابتلای اعضای خانواده به بیماری کووید۱۹ می‌شود.»
او یادآور شد: «هم اکنون مهارت کادر درمانی پس از شیوع این ویروس بسیار افزایش یافته است. مردم نباید تصور کنند که بیمارستان محل خطرناکی برای شیوع ویروس کرونا است. باید در نظر داشت که مراجعه دیرهنگام به پزشک و پنهان کردن بیماری از عوامل اصلی مرگ و میر بالای مبتلایان کرونا است.»

از سوی دیگر، مجید ارجمند، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم از عوارض مراجعه دیرهنگام به مراکز درمان کرونا سخن گفت و یادآور شد: «مراجعه دیرهنگام افراد به پزشک و مراکز درمانی به دلیل ترس، یکی از عوامل افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کروناست. مثلا در جریان موج سوم کرونا در جهرم شاهد بودیم که ۵۰ درصد افرادی که از کرونا فوت کردند، با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. همین موضوع نشان می‌دهد افراد خانواده در آخرین مراحل بیماری با اورژانس تماس گرفته‌اند.»

او تاکید کرد: «این عمل می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. شهروندان باید ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای درمان بیماری خود به پزشک خانواده و مراکز درمانی مراجعه کنند. علائم سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بسیار نزدیک به هم است. بنابراین از شهروندان خواهش می‌کنیم در صورت مشاهده هر گونه بیماری حتی بسیار ضعیف به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و در صورت خفیف بودن بیماری طبق دستور پزشک در قرنطینه بمانند.»

همچنین علی اکبر کرمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم با اشاره به افزایش بیماران بستری بدحال به دلیل مراجعه دیرهنگام بیماران، خاطرنشان کرد: «متاسفانه به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی و غربالگری، آمار بیماران بدحال نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل از مردم درخواست داریم که با مشاهده علائم اولیه کرونا و سرماخوردگی از جمله بدن درد، خستگی، کوفتگی و... به مراکز غربالگری مراجعه کنند و در صورت لزوم بستری شوند. مردم باید در نظر داشته باشند که تخت کافی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد. همچنین مردم نباید ترسی از بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.»

از سوی دیگر، علی اکبر میراحمدی، مدیر بخش پرستاری بیمارستان ۵ آذر گرگان هم به عوارض تاخیر در درمان کرونا پرداخت و هشدار داد: «اگر بیماران مبتلا به کرونا به‌موقع به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه کنند، شرایط درمان آنها خیلی بهتر خواهد بود. برخی بیماران مبتلا به کرونا، دیرهنگام به پزشک مراجعه می‌کنند. همین مساله باعث بدحال شدن آنها می‌شود که متاسفانه گاهی جان خود را از دست می‌دهند.»

او خاطرنشان کرد: «هر چند برخی از بیماران مبتلا به کرونا نیاز به بستری شدن در بیمارستان را ندارند، اما باید بیمار به پزشک مراجعه کند تا شرایط عمومی او بررسی شود تا در صورت صلاحدید پزشک، ادامه درمان را در منزل داشته باشند.»

آسیب‌های درمان خودسرانه کرونا با علایم حاد
برخی بیماران حتی با وجود داشتن علایم حاد کرونا، باز هم به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و یا زمانی به مراکز درمانی می‌روند که دیگر کاری از دست کادر درمان برنمی‌آید.
صادق وزیری، متخصص داخلی هم به معایب درمان خانگی کرونای حاد می‌پردازد و می‌گوید: «درمان خانگی کرونا برای همه بیماران جواب نمی‌دهد. بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای بهتر است قبل از حاد شدن علایم بیماری و افزایش درگیری ریه به پزشک مراجعه کنند و از او راهنمایی بگیرند. اگر بیمار در این مرحله حتی به شکل سرپایی و در مطب هم فرآیند درمان را دنبال کند، احتمال اینکه به بخش آی‌سی‌یو نیازمند شود، کمتر خواهد شد.»
او با اشاره به اینکه نباید درمان‌های خانگی کرونا شامل مصرف خودسرانه داروها شود، تاکید می‌کند: «موارد متعددی داشته‌ایم که بیمار مبتلا به کرونا، خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک و کورتون مصرف کرده و حتی آمپول پنی‌سیلین تزریق کرده است. گروه دیگری هم خودسرانه به مصرف داروهای گیاهی روی می‌آورند. این روش‌ها غلط است. بیمارانی داشته‌ایم که بعد از مصرف خودسرانه داروها، حالشان وخیم‌تر شده است و موقعی به بیمارستان آمده‌اند که مشکلات تنفسی آنها به شدت حاد بوده است. اینکه فکر کنیم درمان خانگی کرونا تحت هر شرایطی یک تصمیم درست است، برداشت علمی نیست.»

همچنین مرضیه لنگرودی، پرستار فعال در حوزه درمان کرونا هم نسبت به حضور افراد غیرحرفه‌ای بر بالین بیماران مبتلا به کرونا، هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در دوران کرونا شاهد هستیم که عده‌ای از عنوان پرستار سوء استفاده می‌کنند و بدون آنکه دانشی در حوزه پرستاری داشته باشند، تحت عنوان مراقب به منازل بیماران مراجعه می‌کنند. برخی از این افراد غیرحرفه‌ای، مبالغ کمتری از خانواده‌ها می‌گیرند و به همین دلیل، برخی خانواده‌ها ترغیب می‌شوند که آنها را استخدام کنند، در حالی که حضور این افراد غیرحرفه‌ای بر بالین بیماران مبتلا به کرونا، نه تنها سودمند نیست، بلکه حتی ممکن است جان بیمار را هم به خطر بیندازد.»

چرا مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی، حیاتی است؟
کارشناسان سلامت تاکید دارند که این روزها مراجعه زودرس به پزشک، تشخیص و درمان به موقع و پایش روزانه علائم در بیماران مبتلا به کرونا، بسیار حیاتی است. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که مردم با مشاهده علائمی شبیه به سرماخوردگی، تب‌های مداوم، سرفه‌های مکرر، اسهال، دردهای شکمی، ضعف و بیحالی که می‌تواند به معنی ابتلا به کرونا باشد، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با اشاره به رابطه مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی و اثرگذاری آن در بدحالی بیمار، هشدار داد: «توصیه ما این است که بیماران به محض بروز علایم به مراکز درمانی و پزشک معالج مراجعه کنند و در صورت عدم نیاز به بستری، حداکثر هر ۴۸ ساعت یکبار وضعیت خود را از طریق پزشک معالج پیگیری کنند. به عبارت دیگر ارزیابی روزانه وضعیت بیمار در این بیماری اهمیت بالایی دارد و در صورت بروز هرگونه تغییر در وضعیت بالینی باید مجددا به پزشک مراجعه شود.»

او تاکید کرد: «وضعیت و حدت بیماری باید توسط پزشک قضاوت شود و حتی اگر علایم خفیف است، ارزیابی و مانیتورینگ بیمار در فواصل ۴۸ ساعته اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر پزشک معالج بر اساس شرایط بیمار در خصوص انجام تست، سی‌تی‌اسکن ریه، تجویز دارو و یا نیاز به بستری و یا ادامه درمان در منزل تصمیم می‌گیرد.»

همچنین محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری هم در رابطه با اهمیت زمان مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: «توصیه جدی این است که بیمار به محض شروع علایم تنفسی به پزشک مراجعه کند و به صورت جدی پیگیر وضعیت خود باشید. درواقع بیمار باید به کوچک‌ترین علایم تنفسی خود دقت کند. مثلا باید در نظر داشت که سرفه و تنگی نفس اصلا شوخی‌بردار نیست. خیلی از بیمارانی که در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند با پای خودشان وارد بیمارستان شده‌اند و پیش از این نسبت به علایم خود بی‌توجهی کرده‌اند.»
هاشمیان با اشاره به اهمیت علایم تنفسی در بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای، ‌اظهار کرد: «این گروه از بیماران نباید تا زمان بهبودی کامل رها شوند. آنها باید به طور مرتب تحت نظر باشند و شرایطشان پیگیری شود، چراکه درگیری ریوی در بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای و نقص ایمنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین توصیه جدی این است که افراد بخصوص بیماران با ریسک بالا و دارای بیماری زمینه‌ای، مشکلات ریوی، کلیوی، فشار خون و دیابت، سالمندان و افراد چاق، با مشاهده کوچک‌ترین علایم تنفسی سریع به پزشک مراجعه کنند و پیگیر وضعیت خود باشند.»
این عضو هیات علمی دانشگاه، مشکل جدی بعدی را عدم آگاهی افراد از وضعیت جسمانی خود دانست و یادآور شد: «بسیاری از مبتلایان از بیماری‌های زمینه‌ای خود همچون فشار خون، دیابت و غیره بی‌اطلاعند. این دسته از افراد با مشاهده درگیری ریوی پایین پس از سی‌تی‌اسکن به منزل می‌روند و خیلی پیگیر وضعیت خود نیستند؛ در حالی که درگیری ریوی در این افراد به سرعت افزایش می‌یابد. این گروه از بیماران معمولا زمانی متوجه وضعیت حاد خود می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است. این مساله بخصوص در دوران کرونا مشهودتر شده است. خیلی از بیماران پیش از مراجعه به بیمارستان از وضعیت و بیماری‌های زمینه‌ای خود اطلاع ندارند. همین مساله اهمیت مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی به محض شروع علایم را دوچندان می‌کند.»

او مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمان کرونا و بستری دیرهنگام را مشکلی جدی و یکی از عوامل افزایش آمار فوتی‌های کرونا دانست و گفت: «توصیه اکید ما این است که بخصوص افراد دارای بیماری زمینه‌ای به محض اطلاع از بیماری خود حتی اگر علایم تنفسی ندارند، حتما تحت نظر پزشک قرار بگیرند و با دستور پزشک، روند درمان بیماری را طی کنند. همچنین بیماران باید اصول قرنطینه خانگی را جدی و واقعی رعایت کنند، چراکه هم بیمار و هم ناقل هستند.»

کارشناسان می‌گویند بسیاری از افراد مبتلا به کرونا با علایم حاد که دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، معمولا میزان درگیری ریوی در آنها بسیار چشمگیر است، به طوری که درصد قابل توجهی از این افراد نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند. به همین دلیل نیز کنترل و درمان کرونا در این گروه از این بیماران که دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، سخت‌تر می‌شود.روزنامه سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: