کد خبر: ۲۷۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 07
در بحث نسخه‌نویسی الکترونیک هدف‌گذاری اصلی سازمان صرفه‌جویی نبوده و اینکه عنوان شود ما با هدف هزینه کمتر اقدام به این کار کرده‌ایم درست نیست چراکه با طرح‌های تکمیلی و اقدامات در دست انجام هزینه‌های سازمان بیشتر هم خواهد شد

شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش درباره وضعیت عضویت مراکز درمانی، پزشکان و داروخانه‌ها در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک این سازمان و میزان نسخ صادرشده، گفت: «خوشبختانه قریب به‌اتفاق پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی که بیش از 22 هزار نفر هستند در سامانه الکترونیکی کردن نسخ سازمان ثبت‌نام کرده و از یک نسخه تا صد در صد نسخ خود را به‌صورت الکترونیکی صادر می‌کنند. ازاین‌رو در حال حاضر نزدیک به 70 درصد نسخ بخش خصوصی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود و اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به این فرآیند اضافه شوند ظرف دو تا سه ماه آینده می‌توانیم 70 درصد نسخ کل کشور را به‌صورت الکترونیکی دریافت کنیم.»

به گزارش شفاآنلاین: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک نشست خبری به پرسش‌هایی پیرامون خدمات غیرحضوری، روند نسخه‎نویسی الکترونیک و توقف صدور دفترچه‎های کاغذی و اجرای مرحله دوم متناسب‎سازی حقوق بازنشستگان پاسخ داد.

هزینه 10 هزارتومانی هر دفترچه کاغذی
مصطفی سالاری در پاسخ به اولین پرسش در خصوص هزینه صدور دفترچه‌های کاغذی برای سازمان تامین اجتماعی و میزان صرفه‌جویی این سازمان در طرح توقف چاپ دفترچه‌ها گفت: «در بحث نسخه‌نویسی الکترونیک هدف‌گذاری اصلی سازمان صرفه‌جویی نبوده و اینکه عنوان شود ما با هدف هزینه کمتر اقدام به این کار کرده‌ایم درست نیست چراکه با طرح‌های تکمیلی و اقدامات در دست انجام هزینه‌های سازمان بیشتر هم خواهد شد.»

وی با بیان اینکه به‌تبع هزینه بیشتر خدمت و پوشش بیشتری برقرار خواهیم کرد و مهم است که زحمت بیمه‌شدگان کمتر شود، افزود: «هزینه‌ای که در بحث دفترچه‌های کاغذی می‌شد به این صورت بود که برای کاغذ هر دفترچه مبلغی در حدود 5 هزار تومان و برای پشتیبانی آن نیز مبلغی در همین حدود هزینه می‌شد؛ بنابراین سازمان تامین اجتماعی درمجموع برای هر دفترچه کاغذی 10 هزار تومان هزینه می‌کرد.»

سالاری اضافه کرد: «سازمان تامین اجتماعی در سال 20 تا 22 میلیون دفترچه صادر می‌کرد که این رقم را باید در هزینه صدور هر دفترچه ضرب کرد تا مبلغ دفترچه‌های کاغذ احصا شود. البته آنچه سازمان با حذف این فرآیند هزینه نخواهد کرد تنها برای کاغذ خواهد بود و هزینه پشتیبانی همچنان باقی خواهد بود.»

عضویت بیش از 22 هزار پزشک در سامانه الکترونیکی کردن نسخ
مدیرعامل تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش دیگر درباره وضعیت عضویت مراکز درمانی، پزشکان و داروخانه‌ها در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک این سازمان و میزان نسخ صادرشده از سوی آنها، گفت: «خوشبختانه قریب به‌اتفاق پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی که بیش از 22 هزار نفر هستند در سامانه الکترونیکی کردن نسخ سازمان ثبت‌نام کرده و از یک نسخه تا صد در صد نسخ خود را به‌صورت الکترونیکی صادر می‌کنند. ازاین‌رو در این ماه جهش بسیار خوبی در نسخه‌نویسی الکترونیک داشتیم.»

سالاری افزود: «در حال حاضر نزدیک به 70 درصد نسخ بخش خصوصی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی تا به امروز به‌صورت جدی این اقدام را دنبال نمی‌کردند و اگر آنها نیز به این فرآیند اضافه شوند ظرف دو تا سه ماه آینده می‌توانیم 70 درصد نسخ کل کشور را به‌صورت الکترونیکی دریافت کنیم.»
وی اظهار داشت: «همچنین به‌تازگی بیش از 2 هزار پزشک که طرف قرارداد سازمان نبوده‌اند در سامانه نسخه‌نویسی سازمان تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و در حال صدور نسخ به‌صورت الکترونیکی و داوطلبانه هستند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که استقبال جامعه پزشکی از این طرح خوب بوده است.»

سالاری اضافه کرد: «در بخش مراکز درمانی هم باید بگویم که همه مراکز ملکی سازمان به‌صورت صددرصدی تحت پوشش این طرح هستند و از ابتدا در این فرآیند بوده‌اند. همچنین مراکز درمانی طرف قرارداد نیز همگی در سامانه عضو هستند، اما ممکن است همه نسخ این مراکز به‌صورت الکترونیک نوشته نشود، ولی همه این مراکز به سامانه متصل هستند و در طول ماه چندین نسخه الکترونیک صادر می‌کنند. گروه سوم هم مراکزی هستند که طرف قرارداد نیستند ولی که خوشبختانه این مراکز نیز سرعت خوبی در پیوستن به این سامانه داشته‌اند و امروز مشارکت درمانگاه‌ها در مقایسه با تابستان در بحث عضویت در سامانه نسخه‌نویسی سازمان تامین اجتماعی بیش از 500 درصد رشد داشته و تراکنش‌ها دو برابر شده است که این به مفهوم آن است که نسخه‌نویسی الکترونیکی انجام می‌شود.»

هیچ کارتی جایگزین دفترچه نمی‌شود
سالاری در جواب سوال سوم در خصوص فعالیت غیرمجاز برخی موسسات برای صدور کارت‌های طلایی درمان و سوءاستفاده از بی‌اطلاعی بیمه‌شدگان نیز گفت: «سازمان تامین اجتماعی هیچ برنامه‌ای برای صدور کارت هوشمند و هر نوع کارتی به‌عنوان جایگزین دفترچه ندارد، اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی کلاهبرداران با بیمه‎شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی تماس می‌گیرند و با ادعاهای غلط وعده ارائه کارت هوشمند و سایر کارت‎هایی را می‌دهند که جایگزین دفترچه بیمه می‌شود.»

وی تاکید کرد: «اینگونه تماس‎ها توسط افراد کلاهبردار انجام می‌شود و به بیمه‎شدگان و بازنشستگان توصیه می‌کنیم که مراقب باشند و به هر نوع تماسی برای درخواست هزینه بابت اینگونه مسائل توجه نکنند.»

روند حذف کاغذ از فرآیند درمان
سالاری در ادامه نشست با بیان اینکه نسخه‎نویسی و حذف کاغذ از فرآیند درمان در سازمان تامین اجتماعی از چند سال قبل در مراکز درمانی تابعه آغاز و موفقیت‎آمیز بود، گفت: «ازاین‌رو گام‎های بعدی برای استقرار طرح در تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی که الزام قانون‎گذار بود را برداشتیم که مقدمات آن از چند ماه قبل شروع ‌شده بود.»
وی افزود: «از خردادماه جاری تمدید اعتبار دفترچه‎ها غیرحضوری شد و روش‎های استعلام شش‌گانه نیز به این فرآیند اضافه شد. گام جدی دیگر ابتدای آبان ماه بود که اعلام کردیم امکان نسخه‎نویسی الکترونیک در تمام مراکز درمانی و پاراکلینیک‎ها به دو طریق وجود دارد یا مراکز به سامانه ما متصل ‌شوند و یا در سامانه خود سازمان وارد شده و نسخه بنویسند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بعدازآن اصلاح فرآیندها روزانه انجام شد تا ابتدای اسفندماه که اعلام کردیم دفترچه جدید چاپ نمی‌کنیم، اظهار داشت: «امروز با وضعیت‌های مختلفی مواجه هستیم. نخست اینکه نسخه‎نویسی با ارائه کارت ملی انجام می‌شود و فرد می‌تواند دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد. وضعیت دوم مربوط به زمانی است که پزشک امکان و یا تمایل به نسخه‌‌نویسی ندارد که در این صورت یا پزشک در برگه‎های باقی‌مانده دفترچه نسخه می‎نویسد و یا در سربرگ خود دارو را تجویز می‎کند.»

مزیت‎های حذف دفترچه‎های کاغذی
سالاری ادامه داد: «لذا دفترچه تا وجود دارد و برگه دارد معتبر است. البته تلاش کردیم عدم صدور دفترچه برای درمانگران زحمت جدیدی ایجاد نکند. به هر صورت طرح جدید بوده و منشا تحولات جدید و جدی خواهد شد. همچنین ازجمله مزیت‎های این طرح ثبت سوابق در پرونده الکترونیک بیمار است که از تجویز بی‎رویه دارو نیز جلوگیری خواهد کرد.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با نظام جدید نسخه‎نویسی امکان اجرای طرح‎های دیگری هم فراهم شده است، اظهار داشت: «از روز عید مبعث در تمام شهرستان‎های کشور که فاقد بیمارستان ملکی هستیم درمان بیمه‎شدگان در بیمارستان‎های دولتی رایگان خواهد شد. همچنین برای بیماران بالای ۶۵ سال فرانشیز در بیمارستان‎های دانشگاهی تمام شهرستان‎ها صفر خواهد بود. علاوه بر این برای بیماری‎های صعب‌العلاج هم طرحی در دست داریم و در تلاش هستیم تا سهم بیمه‌شده را به نزدیک صفر برسانیم. البته نباید فراموش کنیم که اجرای این طرح‎ها بدون نسخه‎نویسی الکترونیک میسر نبود.»

سالاری در ادامه افزود: «از ابتدای اسفند کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد مکلف هستند بیمه‎شدگان را با کارت ملی پذیرش کنند و حتی از معاونت درمان سازمان خواسته‎ایم تا سایر مدارک شناسایی معتبر هم برای پذیرش قبول شود.»

ابلاغ چارت‎ دریافت خدمات بیمه‎ای به مراکز درمانی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر بیمه‌شده به مرکزی مراجعه کند و با وجود پوشش بیمه‎ای به او خدمت ندهند چه باید بکند؟ گفت: «خواهش ما این است که مراکز درمانی همکاری کنند. البته یک مشکل به ما برمی‎گردد و آن اینکه ممکن است خوب اطلاع‎رسانی نکرده باشیم که طی امروز و فردا بر اساس صورت‌جلسه توافقی با وزارت بهداشت، فلوچارت‎های دریافت خدمت بیمه‌شده به مرکز درمانی را به‎صورت کامل ابلاغ می‎کنیم تا کار ساده‎تر شود. ضمن اینکه ابلاغ وزارت بهداشت و تامین اجتماعی با همدیگر صورت می‎گیرد و امید است همه مراکز همکاری کنند.»

وی با تاکید بر اینکه اطلاع‎رسانی و اقدامات بعدی نارسایی‎های موجود را حل خواهد کرد، افزود: «بیمه‎شدگان می‎توانند در صورت داشتن مشکل با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند و تخلف را اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.» سالاری اضافه کرد: «همچنین امکان نسخه‎نویسی آفلاین نیز به‎صورت پایلوت در قزوین در حال انجام است و قرار نیست کار مردم و ارائه‎کنندگان خدمات سخت‎تر شود.»
عزم جدی وزارت بهداشت برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک
وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی مقاومت‎های بیرونی برای اجرای نسخه‎نویسی الکترونیک گفت: «خوشبختانه مقاومت یا عدم تمایل در یک مرجع رسمی را شاهد نیستیم. همچنین جلسات متعددی با وزارت بهداشت داشتیم و آنها هم عزم جدی در این خصوص دارند. ازاین‎رو اراده جدی برای استقرار نسخه‌نویسی وجود دارد و منجر به صورت‌جلسه‌ای با مجموعه بیمه‎گرهای پایه و وزارت بهداشت و دست‎اندرکاران شده تا دغدغه‎ها در چارچوب کلی حل شود؛ بنابراین امروز مرکز درمانی یا باید دارو و تجویز را به‌صورت آنلاین انجام دهند یا در دفترچه و سرنسخه بنویسند که ارائه خدمت با پوشش بیمه‎ای همراه شود.»

تصورمان از مشکلات بیش از این‌ها بود
وی در افزود: «این اراده در وزارت بهداشت و بیمه‎های مختلف وجود دارد. البته تصور می‎کردیم تحول به این عظمت موانع و مشکلاتی بیش از آنچه هست، داشته باشد، اما خوشبختانه خوب پیش رفتیم. البته طرحی به این ابعاد موانعی هم دارد که ما را غافل نمی‎کند و به‌روز این موارد را رصد کرده و اصلاح خواهیم کرد.»
سالاری با بیان اینکه دست‎اندرکاران فراهم کردن بسترهای لازم برای این اقدام را از ماه‎ها قبل آغاز کرده بودند، گفت: «نسخه‎نویسی الکترونیک در قانون بودجه الزام هست. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه نیز تکلیف بوده و مصوبات و بخشنامه‎هایی نیز از سوی وزارت بهداشت به واحدهای درمانی ابلاغ‌شده که همه این موارد نشان از اراده مشترک همه ماست.»

مشوق‎های نسخه‌نویسی الکترونیک
وی در ادامه با اشاره به مشوق‎های سازمان برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک عنوان کرد: «تا تیر و مرداد سال گذشته بین ۱۷ تا ۱۸ ماه برای پرداخت هزینه مراکز عقب‌ماندگی داشتیم که با کمک دولت و مجلس توانستیم پرداخت مطالبات را به‎روز کنیم، اما در سیستم کاغذی تا درمانگاه صورتحساب را جمع و ارسال کند ۲.۵ ماه زمان می‎برد و امکان پرداخت قطعی کارکرد در سیستم کاغذی در کمتر از سه ماه امکان‎پذیر نیست؛ لذا در نسخه‎نویسی الکترونیک متعهد شدیم که همه هزینه را ظرف دو هفته بعد از پایان هرماه بپردازیم.»

پرداخت تسهیلات برای تجهیز مطب‎ها و مراکز درمانی
سالاری ادامه داد: «با این روند مطالبات به‎روز می‎شود و وظیفه ماست. همچنین تعهد کردیم که وصولی مراکز سرعت بیشتری بگیرد و امروز تقریباً هزینه خدمات را به‎صورت نقدی دریافت می‎کنند. البته بخشی از هزینه‌ را روزانه می‎دهیم و ۸۰ درصد کارکرد روزانه را برخط تسویه می‎کنیم. علاوه بر این تسهیلاتی نیز برای تجهیز مطب‎ها پیش‎بینی کرده بودیم و اعلام آمادگی کردیم که یک پرداخت علی‎الحساب نیز به مراکز درمانی تابعه وزارت بهداشت برای تجهیز فناوری اطلاعات درمانگاه‌های تابعه دانشگاه‎ها داشته باشیم. ازاین‌رو هر جا لازم باشد آمادگی همکاری داریم.»
وی با بیان اینکه هدف‎گذاری اصلی در نسخه‎نویسی صرفه‎جویی نیست، بلکه خدمت و پوشش بیشتری خواهیم داشت و کار برای مراکز درمانی هم تسهیل خواهد شد گفت: «اجرای این طرح امکان برنامه‎ریزی بهتری در سیستم سلامت را فراهم می‎کند.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: «امروز مراکز ملکی و نیز مراکز طرف قرارداد همگی به سامانه متصل هستند و نسخه‎نویسی انجام می‏دهند، البته ممکن است همه نسخ به‎صورت الکترونیک نوشته نشود. همچنین مشارکت درمانگاه‎ها نسبت به تابستان ۵۰۰ درصد رشد داشته و تراکنش‏ها دو برابر شده است.»

بار نسخه‎نویسی الکترونیکی بردوش‌داروخانه‎ها
سالاری در خصوص فشار مضاعف طرح نسخه‎نویسی الکترونیک بر دوش داروخانه‎ها نیز گفت: «جلسه‌ای با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در این خصوص داشتیم و تصمیمات مشترکی در شورای عالی بیمه که همه اعضا در آن حضور دارند، اتخاذ خواهد شد.»
وی همچنین درباره واکسیناسیون کادر درمانی مراکز تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: «واکسن از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود و همکاران درمانی ما تفاوتی با سایر کادر درمان در دریافت واکسن نخواهند داشت و ما هم تفاوتی تا به الآن شاهد نبوده‌ایم.»

کدام بازنشستگان مشمول همسان‎سازی حقوق می‎شوند؟
سالاری در ادامه با بیان اینکه در مردادماه جاری به پشتوانه ۳۲ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات از دولت متناسب‎سازی حقوق بازنشستگان این سازمان اجرا و احکام جدید صادر و پرداختی‎‏ها صورت گرفت، اظهار داشت: «افزایش ما نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۴۹ درصد بود. البته در مهرماه صندوق‎های بازنشستگی دیگر افزایش دوباره حقوق داشتند که اعتراضاتی را به دنبال داشت و فاصله ایجاد کرد و نیاز بود دوباره پیگیری کنیم تا متناسب‎سازی مرحله دوم را انجام دهیم.»

وی ادامه داد: «دقایق پیش از مجلس پیگیر بودم و نتیجه این بود که با نظر مثبت دولت و مجلس ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب بند و تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ پرداخت شود که در صحن هم رای گرفته که بابت رد دیون دولت به ماست. محاسبات مرحله دوم و تدوین فرمول‏ها در کانون بازنشستگی در جریان است تا طی چند روز آینده اعمال و مرحله دوم را اجرا کنیم.»
سالاری افزود: «اگر مقدمات طی چند روز آینده زمان ببرد، حتماً علی‏الحساب پرداختی در اسفند بابت مرحله دوم داریم تا کارهای نرم‏افزاری و سایر اقدامات انجام شود و همه این‌ها ظرف چند روز انجام می‏شود.» وی اعلام کرد: «تاریخ اجرا و احکام اول اسفند و به‌صورت علی‏الحساب خواهد بود و ظرف چند روز آینده صدور احکام انجام خواهد شد.»

سالاری درباره اینکه آیا بازنشستگان ۹۹ شامل متناسب‎سازی مرحله دوم می‌شوند؟ گفت: «طبق فرمول برای مرحله اول چون در سال ۹۹ بودیم، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می‏شد؟ اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب‎سازی شامل می‌شوند و دغدغه نداشته باشند.»
سالاری در پاسخ به اینکه چه میزان از اعتبار مصوب بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی مربوط به متناسب‎سازی حقوق بازنشستگان است نیز گفت: «۹۰ هزار میلیارد تومان بابت رد دیون و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی به تصویب رسیده و از لحاظ مالی این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بخشی از این اعتبار را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه کنیم.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: