کد خبر: ۲۷۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021March 03
دکتر محمدرضا‌ هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌دانشوری، درخصوص تعلل در تهیه واکسن کرونا گفت: متاسفانه این روزها افراد زیادی بر اثر کرونا جان می‌بازند. در صورتی که وزارت بهداشت با شروع به موقع واکسیناسیون می‌توانست جلوی میزان مرگ و میر‌ها را بگیرد.
شفاآنلاین>سلامت> براساس اطلاعات آماری تارنمای «جهان ما در آمار» (Our World in Data)، تاکنون بیش از ۱۴۵ میلیون نفر در جهان، دست‌کم دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده و بیش از ۲۴۲ میلیون دوز واکسن در حدود ۱۰۰ کشور جهان تزریق شده است.

به گزارش شفاآنلاین: اگر چه تاکنون به صورت رسمی پنج کشور کوبا، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه و اوروگوئه روند واکسیناسیون کووید۱۹ را آغاز نکرده‌اند. همچنین به صورت غیررسمی ایران هم جزء کشورهایی است که در بهمن‌‌ماه به صورت نمایشی تنها تعدادی واکسن در بین کادر درمان توزیع کرد و بعد از آن دیگر خبری از واکسیناسیون نشد. به هر حال تاکنون واکسن فایزر بیون تک در ۶۵ کشور، واکسن آکسفورد آسترازنکا در ۴۶ کشور، واکسن مدرنا در ۲۷ کشور، واکسن سینوفارم پکن در ۱۱ کشور، واکسن گامالیا (اسپوتنیک وی) در۱۰ کشور، واکسن سینوواک در۶ کشور، واکسن سینوفارم ووهان در ۲ کشور، واکسن بهارات بیوتک (کواکسین) در یک کشور و واکسن جانسون و جانسون نیز در یک کشور استفاده شده است.
دوزهای واکسن در سطح جهانی تقریبا کم است؛ اکثر کشورها قدم‌های ابتدایی واکسیناسیون خود را روی گروه‌های دارای اولویت مانند افراد آسیب‌پذیر از نظر بالینی متمرکز کرده‌اند. در حال حاضر براساس آمارها اکثریت کادر درمان واکسینه شدند. این درحالی است که هنوز در هر بیمارستان تنها ۸۰ نفر از کادر درمان واکسینه شدند. چه بسا ایران از نظر تعداد تلفات جزء اولین کشورها بود. ولی از نظر آغاز واکسیناسیون جزء آخرین کشورهاست.
وعده‌های تو خالی
همچنین قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اواخر دی ماه در حالی از تهیه ۳/۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال جاری خبر داد که اکنون با نزدیک شدن به آن تنها زیر یک میلیون دوز واکسن کرونا که ۲۵۰ هزارتایی آن هم اهدایی بود وارد شده است. پیشتر قرار بود چهار میلیون دوز هم واکسن آسترازنکا تهیه شود که گفته شد از انگلیس وارد نشود، زیرا نباید این واکسن مستقیما از انگلیس وارد می‌شد که در نهایت این مشکل هم با دور زدن موانع حل شد.
به گفته وزارت بهداشت ایران از طریق اتحادیه کوواکس هم واردات واکسن خواهد داشت. در حال حاضر ایران از کره جنوبی پول زیادی بابت بلوکه شدن دلارهای نفتی طلبکار است و از طریق این ارز، توانست پیش خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را انجام داده که احتمالا از مبدا کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه واکسن‌های مزبور دریافت می‌شود. با تمام این اوصاف ایران همانطور که در جدول تارنمای آمار مشخص است در خصوص واکسیناسیون آخرین کشور است. با این تفاسیر تعلل در زمینه تهیه قانونی واکسن موجب می‌شود تا این واکسن‌ها به صورت غیر قانونی در ناصر خسرو با قیمت‌های هنگفت و نداشتن تاریخ مصرف با خطرات و عوارض شدیدتر به فروش برسد. اگر چه براساس گزارش‌های میدانی از ناصر خسرو هم‌اکنون واکسن روسی با قیمت ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در اصل واکسنی که با اعلام وزارت بهداشت باید رایگان تزریق شود؛ امروز با قیمت سرسام‌آور در خیابان شهر بازهم با ورود دلالان پیدا می‌شود. البته سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره اعلام کرده هر واکسنی که وارد کشور می‌شود و یا در چرخه تولید قرار بگیرد بلافاصله توسط همکاران ما در سازمان غذا و دارو کد اختصاصی دریافت می‌کنند، برچسب‌گذاری می‌شوند و از این لحظه در تمام زنجیره توزیع تا زمان واکسینه قابل رصد است؛ بنابراین هر واحد واکسنی که وارد کشور شده در مسیر قابل رهیابی است. سیستمی در نظرگرفته شده تا کمترین امکان تخلف و سوءاستفاده داشته باشیم. حتی ممکن است نشت از سامانه توزیع به صفر برسد. اما با این وجود قشر ثروتمند جامعه برای سلامتی خود و خانواده شان این واکسن‌ها را خریداری می‌کنند. بنابراین در آینده‌ نه چندان دور شاهد اتفاقات ناخوشایندی در زمینه نشت توزیع واکسن خواهیم بود.
وزارت بهداشت مقصر است
در همین راستا دکتر محمدرضا‌ هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در بیمارستان مسیح‌دانشوری، درخصوص تعلل در تهیه واکسن کرونا گفت: متاسفانه این روزها افراد زیادی بر اثر کرونا جان می‌بازند. در صورتی که وزارت بهداشت با شروع به موقع واکسیناسیون می‌توانست جلوی میزان مرگ و میر‌ها را بگیرد. چند روز پیش هم تعدادی از پزشکان و خیرین طی نامه‌ای از وزارت بهداشت درخواست کردند تا به آنها اجازه دهد مبلغ تعدادی واکسن را پرداخت و در بین مردم توزیع کنند. وقتی وزارت بهداشت توان تهیه واکسن کرونا را ندارد، بهتر است به خیرین سرشناس مجوز دهد تا تعدادی مورد نیاز واکسن خریداری و وارد کنند. دولت وظیفه تهیه واکسن را به وزارت بهداشت واگذار کرد. به عقیده من وزارت بهداشت توانایی تهیه واکسن کرونا را ندارد وگرنه شش ماه پیش برای تهیه واکسن‌ها اقدام می‌کرد.وی افزود: وزیر بهداشت چندی پیش در حالی گفته بود بهمن‌ماه چهار میلیون واکسن وارد می‌کند که تا امروز ۱۳ اسفندماه تنها ۲۰ هزار تا روسی و ۲۵۰ هزار تا واکسن اهدایی از چین وارد شده است. در صورتی که وزیر بهداشت مکرر از تهیه ۲۰ میلیون دوز خبر می‌دهد اما هنوز هیچ واکسنی وارد نشده است. امروز دست‌کم نزدیک به نیم میلیون ایرانی بر اثر کرونا فوت شده اند درحالی که اگر از همان ۶ ماه پیش همین واکسن روسی را وارد می‌کردند امروزه آمار فوتی‌های ما به این اندازه زیاد نبود. مقصر تمام مرگ و میر‌ها وزارت بهداشت و افرادی است که هنوز واکسن کرونا را وارد نکردند. چه بسا دولت بودجه تامین واکسن را به وزارت بهداشت داد ولی وزارت بهداشت تا به امروز نتوانسته این واکسن را تهیه کند. ما هر روز در بیمارستان شاهد فوت عزیزانی هستیم که با تزریق زود هنگام واکسن زنده می‌مانند. به نظرم تعلل‌های زیادی در خصوص تهیه واکسن صورت گرفته است ضمن اینکه ما می‌توانستیم از شهریور ماه واکسیناسیون را شروع کنیم. اگرچه سه ماه زودتر می‌توانستیم در آزمایش‌های واکسن شرکت کنیم. متاسفانه وزارت بهداشت مکرر اعلام کرد ما نمی‌خواهیم مردم را موش آزمایشگاهی کنیم؛ با گفتن همین کلمه افراد زیادی را از دست دادیم. در صورتی که درخصوص دارو مردم موش آزمایشگاهی شدند. چطور مبتلایان به کرونا موش آزمایشگاهی برخی داروها همانند سووداک شدند اما برای واکسن این امر انجام نشد. اگر ما از ابتدا در این امر شرکت می‌کردیم تاکنون افراد زیادی واکسینه می‌شدند. درحال حاضر هم همان واکسن‌های روسی و چینی را وارد کردند. البته اینکه روی داوطلبان مسائل علمی نام موش آزمایشگاهی بگذارید بسیار کار غیرحرفه‌ای است. تمام مردم دنیا به صورت داوطلبانه تلاش کردند تا واکسن کرونا سریع ساخته شود. ولی این اجازه در ایران توسط وزارت بهداشت صادر نشد و بنابراین کشورهایی که توانستند در این آزمایش‌ها شرکت کنند زودتر واکسینه شدند. زیرا دیگر کشورها در زمینه واکسن به علم بیشتر کمک کردن اما ایران هیچ تلاشی در این زمینه نکرد.
آمارها دقیق نیست
هاشمیان با تاکید بر دقیق نبودن آمارها بیان کرد: وزارت بهداشت در ۶ ماه نخست شیوع کرونا در کشور آمارها را اشتباه اعلام کرد و بابت آن هم از مردم معذرت‌خواهی کرد. بنابراین ما فقط می‌دانیم آمار فوتی و مبتلایان وجود دارد اما در صحت و سقم آن شک دارم. درحال حاضر اگر تعداد فوتی‌ها کاهش یافته به دلیل داروهای درمانی کرونا است که ابتدای شیوع وزارت بهداشت از واردات آن جلوگیری می‌کرد. درحال حاضر داروهای درمانی همانند رمدسیویر و غیره در ایران تولید می‌شود. اگر وزارت بهداشت به همان روال سابق پیش می‌رفت امروزه میزان فوتی‌ها چهار برابر آن چیزی بود که حال وجود دارد. زیرا آن زمان وزارت بهداشت اعتقادی به داروها نداشت. همین امر موجب شد تا مردم برای حفظ جان عزیزانشان راهی ناصر خسرو شوند که متاسفانه در آنجا داروی تقلبی بسیار زیاد است. البته اقشار کمی هم توانایی خرید این داروها را با قیمت‌های گزاف ناصر خسرو داشتند. چه بسا هنوز هیچ دارویی برای درمان کرونا صد در صد موثر نیست و تنها راهکار ریشه کن کردن کرونا، واکسیناسیون است.وی افزود: متاسفانه واکسیناسیون در ایران جنبه شوخی و ظاهری است. در حال حاضر در بیمارستان ما از هزار و پانصد نفر کادر درمان تنها ۸۰ نفر آنها دوز اول واکسن را زدند. در بیمارستان‌های مختلف هم روند به همین شکل است. در واقع تنها یک‌دهم کادر درمان واکسینه شدند. این درحالی است که هنوز در برخی بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها حتی یک نفر هم واکسینه نشده است. در صورتی که چند وقت پیش برای نمایش و ظاهرسازی تعدادی از سالمندان را هم واکسن زدند، به نظرم در رسانه‌های آمریکا چیزی می‌بینند و اینها هم سریعا کپی می‌کنند زیرا واکسینه سالمندان کهریزک به دلیل عدم تردد کاری بیهوده است، شاید بهتر باشد سالمندانی را واکسینه کنند که در خانه‌های خود به سر می‌برند.این فوق‌تخصص اظهار کرد: وزارت بهداشت از ابتدای امر در زمینه قرنطینه و دارو اشتباهات زیادی را انجام داده است. در حال حاضر هم در تهیه واکسن تعلل می‌کند. مصاحبه‌های برخی مسوولان وزارت بهداشت در رسانه‌ها موجود است که آنها ابتدا مخالف واکسن بودند و متاسفانه این عقیده هنوز در وزارت بهداشت نهادینه است. به همین خاطر هنوز هیچ فعالیت مثمر‌ثمری درخصوص تهیه واکسن‌ها به صورت عمده انجام نداده است. در حال حاضر تنها ۲۵۰ هزار واکسن چینی آن هم اهدایی رسیده اما آیا به نظر شما این تعداد واکسن به افراد به خیابان می‌رسد؟
وی افزود: دود تعلل تهیه واکسن نه تنها به چشم مردم بلکه به چشم کادر درمان و کشور می‌رود. وقتی مردم یک مملکت بیمار باشند، ناخودآگاه تمام حوزه‌های اقتصادی آن کشور از صنعت، کشاورزی و معدن همه آنها با شکست مواجه می‌شود. متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که وزارت بهداشت هنوز نتوانسته برای مهار بیماری کرونا عمل صحیحی را انجام دهد. این در حالی است که ما از ۵۳ کشور رتبه ۴۵ را داریم و وزارت بهداشت ادعا می‌کند تمام دنیا در جهت کنترل کرونا از ما الگوبرداری هم کردند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: