کد خبر: ۲۷۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - 2021February 23
با وجود آنکه زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز موج چهارم کرونا و در نتیجه افزایش فشار کاری کادر درمان به گوش می‌رسد، اما بسیاری از نمایندگان جامعه پزشکی امیدوار هستند که با تسریع واکسیناسیون سراسری، سلامت کادر درمان در اولویت قرار بگیرد و شرایط سخت و پرآسیب فعالیت در مراکز درمان کرونا تسهیل شود

شفاآنلاین>سلامت> قرار است تا پایان امسال، کادر درمان در برابر کرونا واکسینه شوند. واکسیناسیون کرونا در کشور از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها و به وسیله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد. حالا بر اساس اخباری که وزارت بهداشت منتشر کرده، واکسیناسیون 100 هزار نیروی درمانی دیگر نیز در فاز دوم واکسیناسیون سراسری، کلید خورده است.

به گزارش شفاآنلاین: کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت هم با اشاره به این خبر، توضیح داده است: «پس از ارزیابی مطلوب فاز اول واکسیناسیون سراسری کرونا، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد. بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه‌های آسیب پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در کشور واکسینه خواهند شد.»

با واکسیناسیون 100 هزار نفر دیگر از فعالان بخش‌های بهداشتی و درمانی، می‌توان گفت که بیشتر اعضای کادر درمان در برابر کرونا، واکسینه خواهند شد. در صورت اجرای کامل فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان در برابر کرونا، می‌توان امیدوار بود که ایمنی بالایی در کادر درمانی ایجاد شود و از میزان ابتلا و مرگ و میر در بین مدافعان سلامت کاسته شود.

جزئیات واکسیناسیون کادر درمان در نقاط مختلف کشور
با وجود آنکه زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز موج چهارم کرونا و در نتیجه افزایش فشار کاری کادر درمان به گوش می‌رسد، اما بسیاری از نمایندگان جامعه پزشکی امیدوار هستند که با تسریع واکسیناسیون سراسری، سلامت کادر درمان در اولویت قرار بگیرد و شرایط سخت و پرآسیب فعالیت در مراکز درمان کرونا تسهیل شود.

در همین رابطه نیز میثم یوسفی، معاون بیمارستان افضلی‌پور کرمان به همشهری می‌گوید: «‌به شخصه به تاثیر مثبت و قابل‌توجه واکسن روسی برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به کووید‌19 ایمان دارم. به‌ویژه اینکه این واکسن طی روزهای اخیر نشان داده است بسیار کم‌عارضه بوده و تنها در برخی موارد شخص بعد از تزریق، تب مختصر و بدن درد را تجربه می‌کند که عمومی هم نیست.»
رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان هم تاکید می‌کند: «احتمالا در ماه‌های اول واکسیناسیون شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر و سپس کاهش موارد ابتلا به بیماری در کشور خواهیم بود. البته مشروط بر آنکه تا واکسیناسیون سراسری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه ضعیف نشود.»

همچنین پرستار یکی از مراکز درمانی دزفول هم یادآور می‌شود: «واکسیناسیون روی برخی از فعالان کادر درمان که پیش از این به کرونا مبتلا شده‌اند، ‌صورت نگرفته است. از زمان بهبودی تا تزریق واکسن باید یک‌سال فاصله وجود داشته باشد. حدود 30 نفر از همکاران و پزشکان مرکز، تزریق اول را انجام داده‌اند و این شرایط روحیه عجیبی را برای همه به‌وجود آورده است. البته با توجه به اینکه همچنان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، هنوز نمی‌توان با اطمینان نسبت به مبتلا شدن افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند نظر داد.»

سیمین بابایی، مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز خاطرنشان می‌کند: «براساس آخرین پیگیری‌های انجام شده تاکنون هیچ‌یک از اعضای کادر درمان که واکسن کرونا را دریافت کردند، مشکلی برایشان پیش نیامده و حالشان خوب است.»

یکی از پرستاران بیمارستان الیگودرز هم یادآور می‌شود: «من و 9 کادر درمانی این مرکز واکسن زده‌ایم و تا الان هیچ عارضه‌ای وجود نداشته است. اولویت واکسیناسیون کرونا، کادر درمان آی‌سی‌یو بودند، اما دیگر همکاران ما هم در معرض خطر قرار دارند. امیدواریم با اختصاص سهمیه بیشتر، شرایط خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا با آسودگی همراه شود.»

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه نوع واکسن تزریقی اسپوتنیک تا پایان اسفند برای کارکنان بهداشت و درمانی اعم از دولتی و خصوصی گروه یک و کارکنان بهداشتی درمانی گروه 2، معلولان و سالمندان مراکز تجمعی تزریق خواهد شد، می‌گوید: «تزریق واکسن در فاز 2 تا پایان بهار سال آینده برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای پرخطر یک و 2 و اشخاص بالای ۶۵سال انجام می‌شود. افراد ساکن در مراکز تجمعی، خانم‌های باردار و اشخاص گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ساله هم در فاز 3 و تا پایان تابستان سال آینده واکسن دریافت خواهند کرد.»

محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم با تاکید بر اینکه افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده‌اند، فعلا نباید واکسن دریافت کنند، می‌گوید: «تزریق برای این افراد واکنش‌های جدی به همراه خواهد داشت. هم‌اکنون تنها واکسیناسیون افرادی که درگیر بیماری نشده‌اند انجام می‌شود.»
شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به اختصاص 475 دوز واکسن برای استفاده در دو مرحله به علوم پزشکی مرکز این استان، عنوان می‌کند: «در گام نخست، کارکنان فعال در بخش‌های مراقبت ویژه بیماران مبتلا به کرونا و بدون سابقه ابتلا به بیماری کووید۱۹ علیه این بیماری واکسینه شدند. در مرحله دوم هم کارکنان اورژانس و دیگر بخش‌های کرونایی زیرپوشش قرار می‌گیرند.»

ابراهیم جلیلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان هم با اشاره به اینکه واکسیناسیون کامل تا اواخر شهریور سال آینده ادامه خواهد داشت، بیان می‌کند: «در مجموع ۱۲هزار نفر تحت عنوان کادر درمان در استان مشغول خدمت هستند. واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط به‌تدریج و با توجه به محموله‌های ارسالی با اولویت کادر درمان انجام خواهد گرفت.»

همچنین محمودرضا مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به واکسیناسیون کادر درمان، خاطرنشان می کند: «واکسیناسیون در استان کرمانشاه با تزریق واکسن کرونا به ۳۰۵ نفر از همکاران در بخش‌های درمانی آغاز شده و در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت. پس از همه‌گیری کرونا، در استان با سه پیک بیماری مواجه بودیم که پیک اول بسیار ناچیز بود. پیک دوم بیماری در خرداد ماه به صورت متوسط بود، اما در پیک سوم در مهر ماه و آبان ماه شاهد بستری بیش از هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بودیم.»

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در پاسخ به اینکه چه زمان تزریق واکسن کرونا به کادر درمان بخش کرونای بیمارستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه تمام می‌شود، بیان کرد: «تزریق واکسن به چند عامل ارتباط دارد. اینکه تزریق‌ها از بخش‌های مرتبط با کرونا شروع شده، خود یک جمعیت زیادی در کشور را شامل می‌شود. بعد از آن گروه، نوبت به بقیه کادر درمان می‌رسد که در بخش‌های غیرکرونایی فعال هستند. بعد هم بخش بهداشت که فقط بخش درمان آن چند هفته‌ طول خواهد کشید.»

پیش‌نیازهای واکسیناسیون سراسری کادر درمان
واکسیناسیون همه فعالان کادر درمان با چالش‌های متعددی مواجه است. نمایندگان جامعه پزشکی تاکید دارند که برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون کادر درمان باید این موانع برداشته شود.

عباسعلی خادمی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو به چالش‌های واکسیناسیون سراسری کادر درمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «تزریق واکسن کرونا برای کادر درمان، اختیاری است. بسیاری از کادر درمان که به طور مستقیم در مراکز درمان کرونا فعالیت داشته‌اند، به کرونا مبتلا شده‌اند. بنابراین برخی از اعضای کادر درمان که به کرونا مبتلا شده‌اند، در صورتی که آنتی‌بادی بدن آنها همچنان بالا باشد، احتمال دارد که فعلا واکسن کرونا را تزریق نکنند. واکسن کرونای روسی نیز دو بار به فاصله 20 روز از یکدیگر تزریق می‌شود و آنطور که اعلام شده است، اثربخشی آن سه ماه پس از تزریق، شروع می‌شود. وزارت بهداشت امید دارد که تا پایان امسال بتواند واکسیناسیون کادر درمان را تمام کند.»

او خاطرنشان می‌کند: «علاوه بر واکسن‌های وارداتی از روسیه، قرار است واکسن از منابع دیگر نیز تا پایان امسال وارد کشور شود. بر اساس اطلاعاتی که به ما رسیده است، به بخش خصوصی نیز برای واردات واکسن اجازه داده شده است. با وجود تمام این تلاش‌ها باید در نظر داشت که فرآیند اجرایی واردات واکسن و تزریق آن، طولانی است. واکسن روسی هم باید در دمای منفی 20 درجه نگهداری شود و شرایط تزریق خاصی دارد. سایر واکسن‌ها هم شرایط نگهداری و تزریق دیگری دارند. با وجود این شرایط، ایمنی کادر درمان در برابر کرونا با کمک واکسیناسیون شاید چندین ماه طول بکشد.»

او هشدار می‌دهد: «متاسفانه بارقه‌هایی از خیز موج چهارم کرونا می‌بینیم. امیدواریم که این موج در حال شکل‌گیری، کنترل شود تا کادر درمان، کارشان سخت‌تر نشود. در کشورهایی نیز که واکسیناسیون کرونا را شروع کرده‌اند، هنوز آمار مرگ و میرها با کاهش محسوسی مواجه نبوده است. بنابراین مردم و کادر درمان باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. درواقع نباید فکر کنیم که واکسیناسیون کرونا، اثر فوری دارد، بلکه به احتمال زیاد بعد از گذشت پنج تا شش ماه از واکسیناسیون سراسری، اوضاع کنترل کرونا بسیار بهتر خواهد شد.»

خادمی تصریح می‌کند: «حتی اثربخشی واکسن آنفلوآنزا هم یک ماه طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد کند. واکسن روسی که وارد شده است، پایه آن بر اساس ویروس ضعیف شده کرونا است. تاکید می‌شود که زودتر از سه ماه بعد از تزریق این واکسن، ماسک‌ها برداشته نشود. به نظر می‌رسد که واکسن‌هایی مثل آسترازنکا و فایزر، اثربخشی بالاتر و عوارض بیشتری داشته باشد، اما واکسن روسی و کلا واکسن‌هایی که پایه ساخت آن بر اساس ویروس ضعیف شده کرونا است، اثربخشی کمتر ولی عوارض جانبی کمتری نیز دارد و واکسن‌های امن‌تری شناخته می‌شود.»

او با اشاره به اولویت‌های تزریق واکسن کرونا برای کادر درمان یادآور می‌شود: «فعلا آن گروه از کادر درمان کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند، در اولویت نخست تزریق واکسن کرونا قرار گرفته‌اند. سپس سایر اعضای کادر درمان که در سایر بخش‌های درمان کرونا فعالیت دارند، در اولویت قرار دارند. در مراحل بعدی نیز سایر کادر درمان بیمارستانی در بخش‌های پرخطر مثل متخصصان بخش‌های عفونی، داخلی، ریه، کودکان، عمومی و دندانپزشکان در اولویت واکسیناسیون هستند. پس از آنها نیز کادر درمان فعال در مطب‌ها که در بخش‌های پرخطر فعال هستند، در اولویت بالاتری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارند.»

همچنین فرزاد فرقان، نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به ضرورت واکسیناسیون سریع‌تر کادر درمان، یادآور می‌شود: «اول اینکه باید در نظر داشت که هنوز هیچ پیش‌بینی دقیقی مبنی بر میزان اثربخشی واکسن روسی کرونا نمی‌توان داشت و برای رصد نتایج نهایی باید منتظر گذر زمان باشیم. نکته مهم دیگر این است که کارکنان بخش پذیرش بیمارستان‌ها و بخش اورژانس، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. بیمارانی که به این بخش‌ها مراجعه می‌کنند، معلوم نیست که مبتلا به کرونا هستند یا خیر. بنابراین احتمال دارد که کادر درمان فعال در این بخش‌ها به نسبت بخش‌های درمان کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را 100 درصد رعایت نکنند، در حالی که کارکنان آ‌ی‌سی‌یو در بخش‌های درمان کرونا، حفاظت بیشتری از خود انجام می‌دهند. در نتیجه، همین اتفاق ممکن است تهدید جدی برای سلامت این گروه از کادر درمان باشد. به همین علت هم باید کادر درمان فعال در بخش‌های پذیرش و اورژانس نیز در اولویت تزریق واکسن کرونا باشند.»

او با اشاره به اینکه برای ارتقای سلامت جامعه باید کادر درمان در اولویت تزریق واکسن کرونا باشد، تصریح می‌کند: «اگر کادر درمان خسته شود، انرژی‌اش از بین برود و به دلیل ابتلا به کرونا، بیمار یا فوت شود، این اتفاق موجب می‌شود که مردم هم به شدت آسیب ببینند. به همین دلیل نیز تزریق واکسن کرونا برای کادر درمان به ارتقای سلامت کل جامعه نیز منتهی می‌شود.»

با تکمیل فرآیند واکسیناسیون کادر درمان، قطعا مراکز درمانی نیز با توان بیشتری می‌توانند به بیماران مبتلا به کرونا خدمت کنند و کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمان کرونا نیز ارتقا خواهد یافت.روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: