کد خبر: ۲۷۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 17
ویروس‌ها می‌چرخند و ما همواره ترس داشتیم که در گزند ویروس باشیم اما برخی چیزها هم دست ما نیست، کسی که غیرقانونی طول کشور را طی می‌کند، خیلی تحت نظارت و اشراف ما نیست

شفاآنلاین>سلامت> نگرانی از شیوع ویروس جهش یافته کرونا و احتمال خیز چهارم بیماری کووید19 در حالی روز به روز افزایش پیدا می‌کند که پروتکل شکنی و عادی پنداری موجب انتقاد جامعه پزشکی و مسئولان اجرایی ستادهای کرونا شده است. سطحی‌نگری و عادی پنداری کرونا و نبود قوانین جزایی برای پروتکل‌شکنان از جمله این انتقادات و نگرانی‌ها است.

به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته سعید نمکی در جلسه شورای استانی قزوین نگرانی‌های خود را از خیز چهارم کرونا و احتمال شیوع ویروس جهش یافته ابراز کرد و گفت: «ویروس جدید که آمد ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود آن به کشور انجام دادیم.

اما ویروس‌ها می‌چرخند و ما همواره ترس داشتیم که در گزند ویروس باشیم اما برخی چیزها هم دست ما نیست، کسی که غیرقانونی طول کشور را طی می‌کند، خیلی تحت نظارت و اشراف ما نیست. ویروس با یک پرواز و در یک هواپیمای بدون مسافر هم می‌تواند منتقل شود. تا اینکه اولین موارد بیمار را شناسایی کردیم. به من خبر دادند یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی تهران گرفتار شده که سابقه مسافرت نداشته و همسرش هم خادم یک مسجد است و هیچ تماسی با خارج از کشور نداشتند و این یک زنگ خطر بزرگ شد و همه اطرافیان او را رصد کردیم تا اینکه مرگ یک آقای ۴۸ ساله در بیمارستان هشتگرد به دلیل ویروس جهش یافته رخ داد و این برای من یکی از تکان دهنده‌ترین خبرها بود و در پنجشنبه گذشته من سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام را در طول این ۱۳ ماه گذراندم.»

وی افزود: «این ویروس بسیار چموش و سرکش است. این ویروس توانست قدرتمندترین‌های اروپا را به زانو درآورد و آهنگ گرفتاری ویروس بلند است‌. اگر دیر بجنبیم و درنگ کنیم هرچه بافته‌ایم پنبه خواهد شد. هر چقدر رعایت پروتکل کم شود هجمه بیماری افزایش می‌یابد. از دست اندرکاران مدیریت می‌خواهم در رعایت پروتکل‌ها به شدت سختگیر باشند. در اپیدمی‌ها باید سعی کنیم مردم جان خود را از دست ندهند. اگر گرسنگی بکشند قابل جبران است اما مرگ را نمی‌توان کاری کرد.»
نمکی با بیان اینکه اسفندماه سختی در پیش است، گفت: اگر سخت نگیریم و اگر محکم نایستیم‌ پایه‌های دستاوردهایمان ‌لرزان می‌شود اگر سخت نگیریم.اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس نباید سهل‌انگاری کرد و باید حواس‌مان جمع باشد. راهی که طی دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتیم با این ویروس جهش یافته ۷۲ ساعته می‌رویم. یعنی اگر از زمان افزایش تعداد بیمار سرپایی تا افزایش تعداد بستری ۲ هفته وقت داشتیم، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت داریم.»

افزایش موارد سرپایی و بستری بیماری کرونا
این هشدار وزیر بهداشت در حالی است که در روزهای گذشته حسین کرمانپور،‌ مدیر کل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در تویتی از رشد دوباره بیماران مبتلا به کرونا در اورژانس، بخش و ICU خبر داد. در همین حال انوشیروان بندپی استاندار تهران نیز در سخنانی در شورای آموزش و پروش استان تهران خبر کرمانپور را مورد تایید قرار داد و گفت: «از اول بهمن ماه شاهد خیز ملایم افزایش مراجعین سرپایی و بستری بودیم. این افزایش بستری بسیار نگران کننده است. متاسفانه تلقی اشتباه از ساخت واکسن کرونا باعث عادی انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شده است. هرگونه نگاه سطحی و عادی انگاری در مدیریت کرونا باعث شکننده‌تر شدن مدیریت کرونا در استان تهران خواهد شد.»

نگرانی از چرخش ویروس جهش‌یافته درکشور و سطحی‌نگری به پروتکل‌ها
نگرانی استاندار تهران از اوج‌گیری دوباره کرونا در پایتخت و پروتکل‌شکنی و نگاه سطحی به بیماری ، روزگذشته هم در جلسه ستاد عملیات کرونای استان تهران نمود بیشتری پیدا کرد.
بندپی با اشاره به افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا اظهار کرد: «وقتی هفته سوم بهمن را با هفته‌های دوم و اول مقایسه می‌کنیم روند مراجعین سرپایی و بستری در حال افزایش است. همانطور که متخصصین اعلام کرده‌اند، ناشناخته‌های این بیماری از شناخته‌های آن بیشتر است. ما شاهد جهش‌های ویروس هستیم. در آبیک نیز موردی از این جهش بیماری را شاهد بودیم که ارتباطی با فرد سفر کرده از خارج کشور نداشته است. به این ترتیب این ویروس در کشور در حال چرخش است.»

استاندار تهران در ادامه با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فجر، گفت: « ما از برگزار کنندگان فیلم فجر گلایه داریم که فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایطی را که وعده کرده بودند بر اساس توافق انجام دهند، عملیاتی نکردند. بر همین اساس در ارتباط با جشنواره موسیقی اعلام کرده‌ایم که باید به صورت غیر حضوری باشد. در همان شبی که عدم رعایت پروتکل‌ها را در جشنواره فیلم فجر مشاهده کردیم قرار بود که جشنواره را تعطیل و پلمب کنیم که اعلام کردند شب آخر است و ما نتوانستیم کاری کنیم.»

وی یادآور شد: «بی‌تردید ویروس جهش‌یافته در کشور در حال چرخش است و قطعا وارداتی است اما اینکه هر کسی از خارج می‌آید معطوف به آن باشیم ما را از شناسایی چرخش این ویروس جهش‌یافته در کل کشور غافل می‌کند. منشا ویروس مشخص است و باید شناسایی و قرنطینه را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.»

استاندار تهران یادآور شد: «آخرین آمار از ویروس جهش یافته که در روز یکشنبه اعلام شد نشان داد هفت نفر تا کنون شناسایی شدند که به ویروس جدید مبتلا شده‌اند. تیم‌های نظارتی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌ها تشکیل شده و مکلف شده‌اند که تشدید نظارت‌ها را اجرایی کنند.»
بندپی با تاکید بر اینکه ویروس جدید از سرعت شیوع و کشندگی بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: «پیشتر بستری افراد زیر ۱۷ سال 9 دهم درصد بود در حالیکه این رقم اکنون به ۱۱ درصد رسیده است. باید دقت و مراقبت بیشتری در رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی داشته باشیم. در حال حاضر فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ۷۴.۵ درصد رسیده است.»بندپی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی نیز گفت: «در کلانشهر تهران دو میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار مورد و در شهرستان‌های تهران یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار مورد رجوع قرار گرفتند. پهنه بازار با وجود شلوغی بسیار در حال مدیریت است که اگر چنین نبود اتفاقات بسیار ناخوشایندی را شاهد بودیم.» وی در ادامه با بیان اینکه واکسن بر اساس پروتکل ستاد ملی در ابتدا برای کادر درمان، افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و افراد با سن بالاتر ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد:«واکسن بر اساس اولویت تعیین شده و عدالت در کل کشور در حال توزیع و عملیاتی شدن است و امیدواریم واکسن داخلی زودتر تولید شود تا در کشور اولویت‌بندی نداشته باشیم و شاهد واکسیناسیون همه شهروندان باشیم.»

بندپی در بخشی از سخنان خود به تشکیل تیم‌های نظارتی برای رعایت‌پروتکل‌ها اشاره کرد، این در حالیست که قرار بود با اجرای طرح شهید سلیمانی تیم‌های نظارتی نیز تشکیل شوند، اگرچه برخی از شهرهای کشور این تیم‌ها را تشکیل دادند، حتی کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در آخرین نشست خبری خود در دی‌ماه اعلام کرد که داوطلبان و جوانان عضو این جمعیت قرار است مسئولیت نظارت را در طرح شهید سلیمانی برعهده بگیرند. با این حال به نظر می‌رسد. هنوز نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی دچار مشکل است.

ضعف در قوانین جزایی برای پروتکل شکنان
از سوی دیگر به گفته برخی از اعضای جامعه پزشکی و کادرهای درمانی یکی از مشکلات کشور نبود قانون جزایی برای پروتکل‌شکنان کرونا است، کرمانپور در این رابطه اظهار کرد: « آنچه گفتنی است به مردم گفته شده است و آنچه را که تجربه شدنی بوده مردم و مسئولین تجربه کرده‌اند، پس از یک سال دیگر نباید به مردم بگوییم چه بکنند و چه نکنند. هر آنچه را که مردم باید می‌دانستند در این یک سال آموخته‌اند لذا یادآوری دوباره این امور کار درستی نیست. مساله این است که در وضع قوانین جزایی برای شکستن پروتکل‌ها عقب هستیم، باید قوانینی وضع می‌شد تا شکستن پروتکل‌های بهداشتی جرم تلقی شده و برای آن‌ها جرایمی نیز در نظر گرفته می‌شد. در همین راستا قوه قضاییه و مجلس باید به صورت محکم پای کار باشند تا پروتکل‌شکنان مجازات شوند.»

مدیر اورژانس بیمارستان سینا در این رابطه گفت: «مردم نیز باید حق و حقوق خود را دانسته و بدانند چگونه می‌توانند از حریم خود در برابر شکستن پروتکل‌ها مراقبت کنند و اگر کسی پروتکل‌ها را شکست، چگونه از او شکایت کنند؟ این امر منجر به بالا رفتن سطح رعایت پروتکل‌ها در جامعه می‌شود.» وی همچنین با انتقاد از تغییرات متعدد در پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: «مسئولان باید به صورت جدی به پروتکل‌ها پایبند باشند. هرگونه شل و سفت کردن محدودیت‌ها از جانب آنان در میان مردم تاثیر منفی دارد و وضعیت را برای آنان عادی جلوه می‌دهد. دوران آموزش به مردم تمام شده است، الان باید تا زمانی که کرونا وجود دارد استحکام در قانون‌گذاری صورت گیرد و سیاست‌گذاری قاطعی در تدوین و اجرای پروتکل‌ها وجود داشته باشد.» مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: «مردم پس از یک سال باید آموخته باشند که چگونه با کرونا زندگی کنند و آن را کنترل کنند. اقداماتی که در ادارات دولتی در جریان است بر عکس این جریان بوده و نحوه زندگی با کرونا را برهم می‌زند و این موضوعات هم تاثیر منفی بر مردم می‌گذارد.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: