کد خبر: ۲۷۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 16
علل نادر شامل اختلالات غده هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز است که تیروکسین و سایر هورمون‌ها را کنترل و تنظیم می کند.
شفاآنلاین>سلامت>مشکلات تیروئید شایع است، ممکن است در خانواده‌ها بروز کند و اغلب با اختلالات ایمنی مانند دیابت در ارتباط است. به گزارش شفاآنلاین:علل نادر شامل اختلالات غده هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز است که تیروکسین و سایر هورمون‌ها را کنترل و تنظیم می کند. کم‌کاری تیروئید تیروئید کم‌کار از هر ۵۰ زن یکی و از هر ۵۰۰ مرد 
مشکلات تیروئید شایع است، ممکن است در خانواده‌ها بروز کند و اغلب با اختلالات ایمنی مانند دیابت در ارتباط است.

علل نادر شامل اختلالات غده هیپوفیز و هیپوتالاموس مغز است که تیروکسین و سایر هورمون‌ها را کنترل و تنظیم می کند.

کم‌کاری تیروئید

تیروئید کم‌کار از هر ۵۰ زن یکی و از هر ۵۰۰ مرد یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است پنج برابر بیشتر از افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید "بدون علامت” باشد.

این بیماری از دوران میانسالی به بعد شایعتر است، اما همچنین می‌تواند مادرزادی باشد یا در بارداری ایجاد شود (کودک را تحت تاثیر قرار دهد). همچنین در مواردی که رژیم‌های غذایی کمبود ید دارند، یکی از اجزای حیاتی تیروکسین است. داروهای سوخاس لیتیوم و آمیودارون نیز می‌توانند در متابولیسم ید تداخل کنند.

کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند در تیروئیدیت هاشیموتو، یک اختلال ایمنی التهابی ایجاد کننده گواتر حساس (تورم) یا بعد از درمان تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) ایجاد شود.

علائم این بیماری شامل خستگی، افزایش وزن، احساس سرما، تغییرات مو و ناخن و پوست، یبوست، دوره‌های ماهیانه سخت‌تر، گرفتگی صدا، میل جنسی و مشکلات حافظه است.

اینها اغلب به تدریج ایجاد می‌شوند یا با نشانه‌های پیری یا سایر شرایط اشتباه می‌شوند. عدم درمان آنها می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و زوال عقل شود. اما کم‌کاری تیروئید به سرعت با قرص‌های جایگزین تیروکسین بهبود می‌یابد، اگرچه برخی از تغییرات ماه‌ها به طول می‌انجامد. شما به بررسی‌های مادام‌العمر نیاز خواهید داشت.

پرکاری تیروئید

تیروتوکسیکوز همچنین می‌تواند باعث خستگی و کاهش وزن یا افزایش (افزایش اشتها) شود، اما در مقابل کم‌کاری تیروئید، می‌تواند باعث تعریق، تپش قلب، لرزش، اسهال، دوره‌های ماهیانه کم و یا پریود نشدن، ریزش مو، اختلال در خلق و خو و خواب شود.

در زنان ۱۰ برابر بیشتر است (از هر ۲ هزار مورد)، و همچنین می‌تواند بدون علامت باشد یا در بارداری ایجاد شود. شایع ترین شکل بیماری Grave است که اغلب باعث خیره شدن، قرمزی، ملتهب شدن چشم و مشکلات بینایی می‌شود. التهاب (تیروئیدیت) و گره‌های تیروئید نیز می‌توانند باعث تحریک آن شوند.

"احیای بیش از حد” بدن می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و آسیب به اعضای بدن شود.

از داروهایی مانند کاربیمازول برای متوقف کردن تیروئید استفاده می‌شود، گاهی اوقات به طور کامل (همراه با تیروکسین افزودنی). اینها نیاز به نظارت دقیق دارد. در همین حال، لرزش و تپش قلب می‌تواند با داروهای متوقف‌کننده بتا کاهش یابد.

اما ممکن است برای از بین بردن تیروئید به جراحی یا برداشتن بخشی از غده یا نوشیدن مایعی حاوی مقدار کمی ید رادیواکتیو نیاز داشته باشید. این روش‌های درمانی در نهایت می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود.

توده‌های تیروئید

تورم نرم کاملاً رایج است و در صورت طبیعی بودن آزمایش ممکن است نادیده گرفته شود. در هاشیموتو احساس سخت‌تر و / یا نرم‌تر بودن می کنید.

گره‌های تیروئید (توده‌های منفرد) ممکن است در اسکن انجام شده به دلایل دیگر به راحتی احساس شوند یا به طور تصادفی تشخیص داده شوند. اگر سرطان (نادر) یا آدنوم خوش‌خیم تولید‌کننده بیش از حد تیروکسین باشند، به درمان نیاز خواهند داشت.

۷ آزمایشی که ممکن است لازم داشته باشید

۱٫ سطح تیروکسین خون (T4) برای دیدن اینکه آیا تیروئید شما تولید کم یا زیادی دارد. گاهی اوقات هورمون دیگری، T3 / تری یدوتیرونین، نیز آزمایش می‌شود.

۲٫ هورمون تحریک‌کننده تیروتروفین خون (TSH) – این امر هنگامی افزایش می‌یابد که هیپوفیز قصد تحریک غده تیروئید را دارد یا غیرطبیعی است.

۳- در صورت داشتن پرکاری تیروئید یا بارداری به یک متخصص غدد (متخصص هورمون) و احتمالاً یک متخصص چشم مراجعه کنید.

۴- سونوگرافی، CT، MR یا رادیونوکلئید برای ارزیابی ورم گردن / تورم.

۵٫ نوار قلب و اسکن اولتراسوند (ECG و اکو) برای بررسی علائم فشار قلبی.

۶٫ اسکن مغز برای بررسی هیپوفیز و هیپوتالاموس.

۷٫ خون و آزمایش‌های دیگر برای جستجوی علل دیگر / بیماری‌های مرتبط.
برچسب ها: مشکلات ، تیروئید ، اختلال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: