کد خبر: ۲۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۳ - 2014July 08
شفاآنلاین- یک کارشناس طب سنتی توصیه‌های غذایی به صاحبان مزاج سرد و تَر در رمضان را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین،سید جواد علوی  درباره آداب روزه داری در مزاج های سرد و تَر اظهار داشت: اکثراً صاحبان مزاج‌های سرد و تَر گرایش به چاقی بسیار دارند, که بلغمی مزاج نام دارند که نوعی چاقی با افزایش چربی‌های اضافی در بدن است؛ اطراف شکم و پهلوها و باسن و ران‌ها چربی زیاد جمع می‌شود.

به گفته وی صاحبان مزاج سرد و تَر تنبل, پُر خواب و کم تحرک هستند, گوشت تنشان شُل و لَخت است. سرعت انتقال مفاهیم در مغزشان کم است و فراموشی دارند و حرکاتشان آرام است, از گرما خوششان می‌آید و از سرما گریزانند.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: صاحبان مزاج سرد و تَر نیز از ماه مبارک رمضان بهره‌های فراوان خواهند برد، به خصوص اگر به توصیه‌هایی با توجه به مزاجشان عمل کنند. به روزه دارانی که دارای مزاج سرد و تَر هستند توصیه می‌شود از خواب زیاد بپرهیزند و اگر زیاد بخوابند دچار کُندی ذهن و نسیان می شوند. مانند مزاج های گرم و تر، ساعتی از نیمه شب را برای عبادت یا مطالعه از رختخواب برخیزند.

علوی بیان داشت: خواب روز برای آنان مفید نیست، مگر خواب ظهر که آن هم بیشتر از نیم ساعت تا یک ساعت نشود (خواب قیلوله), بعد از سحری سعی کنند نخوابند و اگر خوابیدند بین سحری و خواب حداقل 1,5 ساعت فاصله دهند. خواب طولانی بعد از سحری برای آنان خوب نیست.  

وی افزود: حجم غذاها را کاهش دهند و کمترین مصرف غذایی ممکن را داشته باشند. از غذاهای خشک و کم حجم بیشتر استفاده کنند؛ مصرف انواع خشکبارها مانند: پسته، بادام، فندوق، بادام هندی و امثال آن مفید است. 

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: صاحبان مزاج سرد و تر از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت گرم به خصوص گرم و خشک بیشتر استفاده کنند آن هم میوه‌هایی که به گرمی گرایش دارند. میوه‌های گرم و خشک مانند گردوی تازه یا خشک، انجیر، سیب، زالزالک، انگور، خربزه و غیره است.

علوی خاطرنشان کرد: صاحبان مزاج سرد و تَر از غذاهایی مانند کباب کبک و بلدرچین و گنجشک و کبوتر، کباب گوشت شتر و خورشت‌های این گوشت‌ها با افزودن چاشنی‌هایی مانند غوره، ریواس، رب انار، گداخته که شامل گردو، بادام، فندق، پسته و امثال آن کمی بو داده شده و نیم کوب یا پودر شده و با عسل شیرین شده آماده خوردن بر سر سفره افطاری است)، فسنجان به خاطر گردو و رب انار با یکی از گوشت‌هایی که ذکر شد, مفید است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: