کد خبر: ۲۷۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 10
در طب داخلی، کودکان و جراحی، رشته‌های فوق تخصصی به وجود آمده است.
شفاآنلاین>سلامت>یک استاد دانشگاه گفت: طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی علم پزشکی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که بسیاری از بیماران کشور‌های همسایه برای معالجه به ایران می‌آیند.
به گزارش شفاآنلاین :مریم رزاقی آذر، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره دستاورد‌های علمی ایران طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی به نسبت قبل از سال ۵۷ اظهار کرد: طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی چه در رشته‌های داخلی، در تشخیص و درمان بیماری‌ها و چه در رشته‌های جراحی، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای پا به پای علم پزشکی در دنیا داشته ایم.

در ادامه رزاقی گفت: در طب داخلی، کودکان و جراحی، رشته‌های فوق تخصصی به وجود آمده است. برای ورود به مقاطع تخصصی و فوق تخصصی و همچنین برای پایان دوره‌ها و دریافت دانشنامه، امتحانات سراسری کشوری استاندارد انجام می‌شود. هیئت‌های ممتحنه از میان اساتید پیش کسوت برای این امتحانات تعیین می‌گردند. تمام مراکز در همه استان‌ها و شهرهائی که پذیرش دانشجو دارند تحت بازرسی‌های مرتب این هیئت‌های ممتحنه قرار دارند که استاندارد‌های آموزشی بین المللی را داشته باشند و در این بازرسی‌ها مورد قبول یا رد قرار می‌گیرند.

او افزود: در زمانی که بنده تازه درسم را تمام کرده بودم خیلی از بیماران را در زمینه غدد اطفال از وزارت بهداشت می‌فرستادند تا من تأیید کنم که آن‌ها برای درمان باید به کشور‌های خارج مسافرت کنند و مجوز دریافت نمایند. در حالیکه من همه آن‌ها را درمان کردم و آن‌ها بزرگ شده اند و زندگی طبیعی دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در اوایل کار من، بسیاری از بیماران مبتلا به ناراحتی‌های غدد درون ریز کودکان وجود داشتند که چه خانواده‌ها و چه پزشکان امیدی به زنده ماندن آن‌ها نداشتند، در حالیکه در حال حاضر این افراد به علت تشخیص پزشکان ما و درمان‌های مناسب به سلامت زندگی می‌کنند.

 رزاقی آذر تصریح کرد: طی این چند سال آزمایشگاه‌های ما اکثر تست‌های آزمایشگاهی را انجام می‌دهند و کیت هایی هم در ایران ساخته می‌شوند. با بروز هر نوع بیماری جدید به علت پیشرفت ارتباطات علمی جهانی، پزشکان ما در امر تشخیص و درمان پا به پای کشور‌های پیشرفته دنیا پیش می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 رزاقی آذر اضافه کرد: در زمان دانشجویی ما خیلی از بیماران قلبی در بیمارستان حین آنژیوگرافی فوت می‌کردند، اما در حال حاضر پزشکان متخصص قلب به راحتی این کار را انجام داده و با گذاشتن استنت جان بیماران را نجات می‌دهند. اعمال جراحی مهمی نیز روی قلب بیماران انجام می‌شود.

او اضافه کرد: بعضی از بیماران را تشخیص داده ام که وقتی به کشور‌های خارج رفته اند تشخیص و درمان مرا تأیید کرده و از این امر متعجب شده و آنرا تحسین کرده اند که موجب خوشحالی بیماران من شده است؛ و جندین مورد کشف دارم. یکی از یافته‌های من در حوزه پزشکی شناخت یک اثر افزایش دهنده قد در یک داروی ضد حساسیت خوراکی ارزان قیمت بود که بر روی قد بیماران مقاوم به هورمون رشد اثر کرده و رشد طبیعی را در آن‌ها سبب گردید. داروئی که برای آن‌ها موجود بود تزریقی، کمیاب و بسیار گرانقیمت بود. مقاله این کشف در یک ژورنال معتبر خارجی چاپ شد و دارو در ایران به ثبت رسید. در بیمار دیگری یک اختلال متابولیک شناخته شد و به وسیله بررسی ژنتیکی اثبات گردید که تاکنون در دنیا گزارش نشده بود. بیماران دیگری هم تشخیص دادم که فقط ۷ مورد در دنیا گزارش شده بود و علت ایجاد بیماری برای اولین بار در دنیا روی این بیماران کشف شد.

افزایش اعتماد به نفس پزشکان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی

این متخصص کودکان و فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان تاکید کرد: قبل از انقلاب اساتید بسیار خوبی داشتیم، ولی دانشجویان تصور می‌کردند که حتماً باید به خارج از کشور بروند. اما بعد از انقلاب اعتماد به نفس در میان تمام افراد ایرانی گسترش یافت تا بتوانند با تکیه بر کسب دانش و علم جدید در هر حوزه با کوشش و فعالیت خود قدم‌های مؤثری بردارند. هوش ایرانیان از ملل پیشرفته دنیا کمتر نیست و باید از این سرمایه استفاده کرد و از فرار مغز‌ها با ایجاد محیطی مساعد برای کار و تحقیق جلوگیری کرد.

 رزاقی آذر بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی هر سال یک امتحان از طرف کشور آمریکا در یک روزبرای دانشجویان سال آخر پزشکی انجام می‌شد و هر آنکه قبول می‌شد می‌توانست به آمریکا برود و در انجا ادامه تحصیل و کار بدهد از میان ۲۰۰ دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تنها ۲۰ نفر در ایران ماندند که آن‌ها هم به علل خانوادگی ماندند وگرنه قبول شده بودند و مابقی به کشورآمریکا مهاجرت کردند. ۷ سال زحمت اساتید و پول مملکت که صرف تربیت این پزشکان می‌شد از بین می‌رفت. در عوض به علت کمبود پزشک از پزشکان هندی برای معالجه بیماران کمک گرفته می‌شد. اما از زمان وزارت جناب آقای دکتر مرندی پذیرش دانشجویان پزشکی افزایش پیدا کرد و در این زمینه خود کفا شدیم. هم اکنون از همه کشور‌های همسایه بیمارانی برای درمان و تشخیص به ایران می‌آیند.
برچسب ها: درمان ، بیماری ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: