کد خبر: ۲۷۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 09
استرالیا منتظر تایید مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا در روزهای آینده است. ماه گذشته واکسن های فایزر و بیون تک در این کشور تایید شدند. با وجود سفارش استرالیا برای تهیه واکسن آسترازنکا از انگلیس برای کمتر از نصف جمعیت خود، این سفارش با تاخیر رو به رو شده است

شفاآنلاین>سلامت> بعد از آنکه دولت آفریقای جنوبی استفاده از واکسن انگلیسی "آسترازنکا" برای مقابله با ویروس کرونا را متوقف کرد، استرالیا با اصرار بر موثر بودن این واکسن بر روی انواع جدید ویروس کرونا در پی استفاده از این واکسن است.

به گزارش شفاآنلاین: با وجودِ تصمیم دولت آفریقای جنوبی برای عدم استفاده از واکسن آسترازنکا در پیِ اثرگذاری محدود بر روی گونه جدید کرونا، دولت استرالیا بار دیگر شهروندانش را از موثر بودن این واکسن مطمئن کرد و از آنها خواست برای تزریق این نوع خاص از واکسن اقدام کنند.

گرگ هانت وزیر بهداشت استرالیا در کانبرا به رویترز گفت: "تا کنون هیچ مدرکی مبنی بر کاهش تاثیر واکسن های آسترازنکا انگلیس و یا فایزر آمریکایی در جلوگیری از نوع جدید بیماریِ کرونا و یا مرگ ناشی از آن وجود ندارد و لذا می توان گفت که این واکسن در مراحلِ اولیه هدفش موثر بوده و هست."
استرالیا منتظر تایید مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا در روزهای آینده است. ماه گذشته واکسن های فایزر و بیون تک در این کشور تایید شدند. با وجود سفارش استرالیا برای تهیه واکسن آسترازنکا از انگلیس برای کمتر از نصف جمعیت خود، این سفارش با تاخیر رو به رو شده است.
براساس این گزارش، استرالیا امیدوار است استفاده از واکسن آمریکایی فایزر را نیز تا پایان این ماه شروع کند. هرچند امیدواریِ کانبرا برای تلقیح کاملِ واکسن در گرو ۵۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکایی است که سفارش داده است.

این در حالی است که این کشور در پی سرکوبِ موفقیت آمیزِ گسترشِ این ویروس تحت فشار کمتری برای تلقیح واکسن است.

دیروز دوشنبه تنها یک مورد ابتلا به کرونا در استرالیا گزارش شده و این درحالی است که از ابتدای همه گیری ویروسِ کرونا و طی سالِ گذشته ۲۸ هزار و ۸۰۰ موردِ ابتلا و ۹۰۹ موردِ مرگ در این کشور ثبت شده است.

دولت استرالیا پیشتر نیز اعلام کرده بود به رغم افزایش تقاضا برای تهیه دوزهای بیشتری از واکسن‌های فایزر و مادرنا، همچنان به توصیه‌های کارشناسان پزشکی و تیم مشاوره در مورد توزیع واکسن کووید-۱۹ استرالیا ادامه خواهد داد.

گروهی از پزشکان و متخصصان ایمنی‌شناسی، نگران میزان اثرگذاری واکسن دانشگاه آکسفورد در ایجاد ایمنی همگانی هستند.

پاول کلی مقام ارشد پزشکی استرالیا در این زمینه اعلام کرد که هم خودش و هم سایر افراد باید توصیه‌های مشاوران و کارشناسان پزشکی دولت را مدنظر داشته و مطمئن باشند که واکسن باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: «تمامی نمونه واکسن‌های مورد استفاده در استرالیا از نظر تامین ایمنی و جلوگیری از تشدید بیماری و حتی مرگ موثر خواهند بود.»

در پی تردیدهایی که بعضی کشورها از جمله آفریقای جنوبی در استفاده از واکسن آسترازنکا ایجاد کردند، گروهی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) در نشستی اثربخشی واکسن کروناویروس آسترازنکا را بررسی می کنند.

"ماریا وان کرخوف" سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت گفت: گروهی از کارشناسان این سازمان به صورت مستقل برای بحث در مورد واکسن آسترازنکا و مطالعاتی که اثربخشی آن روی ویروس جهش یافته در آفریقای جنوبی را مورد ارزیابی قرار داده، تشکیل جلسه می دهند.

سخنگوی شرکت آسترازنکا روز شنبه گفته بود که نتایج بدست آمده از یک بررسی نشان می دهد واکسن تولیدی این شرکت در برابر بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ ناشی از گونه B.۱.۳۵۱ کمترین مصونیت را ایجاد می کند.

سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت هنگامی که از او پرسش شد آیا نگران واکسن آسترازنکا و نوع جهش یافته ویروس است، گفت: چندین مطالعه برای بررسی واکنش های ایمنی در حال انجام است.

به نقل از شبکه خبری سی ان ان آمریکا، وی تاکید کرد: نتایج اولیه برخی مطالعات حاکی از آن است واکسن آسترازنکا اثربخشی لازم را ندارد اما این مطالعات به طور کامل منتشر نشده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: