کد خبر: ۲۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 06
واکسن آسترازنکا محصول مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا است

شفاآنلاین>سلامت> اولین محموله واکسن روسی کرونای «اسپوتنیک وی» روز پنج‌شنبه وارد ایران شد. قرار است این واکسن در ۳ مرحله وارد کشور شود. اولین محموله واکسن کرونا ۵۰۰هزار دز و برای ۱۰هزار نفر است. آن‌طور که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است ایران ۲میلیون عدد واکسن از روسیه خریداری خواهد کرد. همزمان خبرها از خرید واکسن آسترازنکا از طریق کوواکس حکایت می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین: اولین محموله واکسن روسی کرونای «اسپوتنیک وی» روز پنج‌شنبه وارد ایران شد و برای نمونه‌برداری و بررسی‌های نهایی به محل نگهداری منتقل شد. براساس اعلام کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، محموله دوم تا‌ آخر بهمن‌ماه جاری و محموله سوم تا‌ ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یک ماه یک بار ادامه خواهد یافت. همزمان خبرها از ورود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار د‌ز واکسن شرکت آسترازنکا به ایران در آینده نزدیک حکایت می‌کند. براساس اعلام سفارت انگلیس در تهران و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر انگلیس در لندن قرار است ۲/ ۴ میلیون دز واکسن آسترازنکا از طریق کواکس به زودی به ایران وارد شود.

بعیدی‌نژاد روز گذشته در صفحه تلگرامش درباره خرید واکسن کرونای آسترازنکا در عین حال تا‌کید کرد که خرید واکسن از انگلیس در دستور کار قرار ندارد. واکسن آسترازنکا محصول مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا است. براساس گزارش‌های منتشرشده یک شرکت هندی واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا را با مجوز آسترازنکا در هند با نام محلی کووی‌شیلد تولید می‌کند و ایران از مدت‌ها قبل خواستار خرید این واکسن از هند شده است.

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت که مستندات تکنیکال و گزارش تفصیلی مطالعه پیش‌بالینی و مراحل سه‌گانه کارآزمایی بالینی یک واکسن خارجی دیگر تکمیل شده و در حال داوری در کمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و فرآورده‌های بیولوژیک است. از سوی دیگر همزمان با وارد شدن اولین محموله واکسن روسی کرونا به کشور، محمد‌رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تزریق این واکسن و میزان واردات آن گفت: به‌طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن «اسپوتنیک وی» دو میلیون عدد واکسن است.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا باید در دو دز در یک فاصله زمانی برای هر نفر تزریق شود، گفت: این میزان محموله اول واکسن که وارد شده، برای ۱۰ هزار نفر است و محموله‌های بعدی هم طی یکی، دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد.

نحوه واکسیناسیون

هرچند ایران نسبت به کشورهای دیگر منطقه دیرتر اقدام به خرید واکسن کرونا کرده است‌، اما مطابق برنامه‌ریزی‌ها و بنابر اعلام مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، زمستان امسال کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد مسن، معلولان و جانبازان مراکز نگهداری در اولویت واکسیناسیون قرار دارند؛ بهار و تیر ماه سال آینده نیز افراد بالای ۶۵ سال، افراد ۱۶ تا‌ ۶۴ سال با بیماری زمینه‌ای و افرادی که به واسطه شغل خود با مردم در تماس هستند واکسن دریافت می‌کنند. او هفته پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که مرداد تا‌ آذر ۱۴۰۰ نیز ساکنان مراکز شلوغ، افراد ۵۵ تا‌ ۶۵ سال فاقد بیماری زمینه‌ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن می‌زنند و در نهایت نیز در فاز چهارم، با شروع زمستان ۱۴۰۰، همه مردم در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد.  در همین حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت‌، روز گذشته گفت که آغاز واکسیناسیون منوط به تا‌یید و اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت و کمیته اجرایی واکسیناسیون کرونا خواهد بود. جهانپور همچنین اظهار کرد: هنوز توزیع واکسن‌های کرونا از سبد کوواکس به هیچ کشوری آغاز نشده است.
ویژگی‌های واکسن اسپونتیک

اولین محموله واکسن کرونای روسیه در شرایطی وارد ایران شد که پیش از این بحث‌های زیادی بر سر اثربخشی آن مطرح بود تا‌ آنجا که حتی برخی پزشکان و اعضای ستاد مقابله با کرونا از خرید آن انتقاد کرده بودند. اما ۱۴بهمن‌ماه نشریه معتبر علمی «لنست» در گزارشی بر اثربخشی ۶/ ۹۱ درصدی آن و بی‌خطر بودن آن صحه گذاشت و اعلام کرد که این نتایج از آزمایش واکسن روی ۲۰ هزار نفر به دست آمده ‌است. براساس این نتایج واکسن اسپوتنیک در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کرونا هم کاملا موثر بوده است و هیچ عارضه جانبی جدی هم نداشته است. واکسن اسپوتنیک در دو نوبت تزریق می‌شود به فاصله ۲۱ روز و بر خلاف دیگر واکسن‌های دونوبتی کرونا، نوبت اول و دوم با هم فرق دارند، با این ایده که تفاوت دو نوبت هم اثربخشی آن را زیاد می‌کند هم دوام تا‌ثیر آن را.

آخرین وضعیت واکسن ایرانی

درهمین حال تلاش‌ها برای تولید واکسن ایرانی کرونا نیز ادامه دارد. در همین راستا، مجری مرحله کارآزمایی بالینی نخستین واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از پایان مرحله اول تست انسانی واکسن کوو ایران برکت تا‌ نیمه اسفند ۹۹ خبر داد.
حامد حسینی گفت: تا‌ روز چهارشنبه ۵۰ نفر از داوطلبان، دز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کرده‌اند و از این تعداد ۲۱ نفر دز دوم را هم دریافت کرده‌اند.

وی افزود: تا‌ اوایل هفته آینده همه نفرات باقی‌مانده وارد این مرحله از تست انسانی واکسن خواهند شد و مطالعه بالینی روی آنان آغاز می‌شود. وی افزود: تا‌ این لحظه تمام ۵۰ داوطلب در سلامت کامل هستند و تزریق واکسن هیچ‌گونه عوارض خاص و غیرقابل انتظاری نداشته است.
ممنوعیت سفر به ۳ استان و ۷ شهر

در شرایطی که به زودی نخستین مرحله از واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز می‌شود، اقدامات دولت برای مهار ویروس کرونا با اعمال محدودیت‌های کرونایی ادامه دارد. در همین راستا همزمان با تعطیلات آخر هفته، از امروز تردد خودروهای غیربومی به سه استان شمالی کشور‌(مازندران، گیلان و گلستان‌) ممنوع است.

سرهنگ رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: براساس این مصوبه که با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به انجام رسیده است، تردد خودروهای غیر‌بومی به شهرهای استان مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش به دلیل مسافر‌پذیر بودن از امروز ممنوع است.

وی اظهار کرد: با توجه به این مصوبه علاوه ‌بر جلوگیری از خودروهای غیر‌بومی به شهرهای اعلام شده رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند مبلغ پنج میلیون ریال جریمه برای پلاک خودروی آنان منظور خواهد شد.
افزایش شهرهای پرخطر کرونا

درهمین ارتباط ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت: شهرهای نارنجی پرخطر کشور در ۱۰ روز گذشته از ۱۸ به ۳۶ شهر افزایش پیدا کرده است و شهرهای زرد نیز از ۱۳۰ به ۱۷۸ شهر افزایش یافته و این برای ما زنگ خطر بزرگی است. وی پنج‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار کرد: تعداد شهرهای کم خطر آبی کشور ۳۰۰ شهر بود، اما هم اکنون به ۲۳۴ شهر کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که شهرهای آبی ما ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از خیز ملایم کرونا دراستان قم و خوزستان است. به گفته محسن فرهادی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روند کرونا به‌تدریج در برخی شهرها رو به افزایش است و حداقل در سه استان تهران، یزد و هرمزگان این روند افزایشی مشهود است. اما بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی روزهای ۷ تا‌ ۱۶ بهمن، به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۲۵۷ نفر در ایران مبتلا و بین ۳‌تا‌۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۶۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند. همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان موراد ابتلا به کرونا در این مدت به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است. در همین حال هرچند آمار جان‌باختگان کرونا روز پنج‌شنبه به ۶۷ نفر رسیده بود این رقم روز گذشته به ۸۰ نفر رسید. روز گذشته نیز براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۷۵ نفر از آنها بستری شدند.روزنامه دنیای اقتصاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: