کد خبر: ۲۷۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 01
واکسن کرونا با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می‌شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی آن شروع خواهد شد.
شفاآنلاین>سلامت>سه استان شمالی دوباره در شرایط قرنطینه کرونا قرار گرفتند. همزمان امروز اعلام شد واکسیناسیون عمومی هموطنان یکسال دیگر یعنی از زمستان آینده آغاز می شود.

به گزارش شفاآنلاین:مهرنوش حیدری: شاید اصلی ترین خبر مهم امروز درباره مسایل مربوط به کرونا در کشور، تغییر موعد واکسیناسیون ایرانیان بود. در خبری، اعلام شد تا زمستان سال آینده از واکسیناسیون عمومی در ایران خبری نیست.

این خبری بود که دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد. مصطفی قانعی درباره تعویق زمان واکسیناسیون عمومی گفت: واکسن کرونا با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می‌شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی آن شروع خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می شود که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام از آماده شدن واکسن ایرانی کوو19 و آغاز واکسیناسیون عمومی در انتهای بهار آینده خبر داده بودند. با این حساب، زمانی که واکسیناسیون کل جمعیت هدف که حدود 40 تا 50 میلیون نفر برآورد می شود، به انتها برسد، دو سه سالی زمان نیاز خواهیم داشت.

هرچند این برآوردها تقریبی است ولی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور اعلام کرد تا 10 روز آینده مطالعات فاز انسانی آزمایشات واکسن ایرانی کرونا وارد مرحله تازه ای می شود که به خودی خود نوید برداشتن گام های بعدی در تولید این داروی حیاتی برای جمعیت کشور است.

محمدمهدی گویا مسئول مرکز پیشگیری از بیماری های واگیر وزارت بهداشت هم در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرد ضمانت می دهم هر واکسنی که برای ایرانیان تهیه شده است، مسئولان در اولویت دریافت این واکسن نباشند.

او گفت: هر ارگان و سازمانی می‌تواند از طریق بخش خصوصی واکسن بگیرد و اقدام کند، اما تصمیم‌گیری کلان کشور برای واکسن اینجاست. این قاعده هیچ‌وقت شکسته نمی‌شود، ممکن است شما یک واکسنی از فرد دیگری دریافت کنید. این ربطی به CDC کشور ندارد. با وجود این که واکسن ما بسیار محدود بود، آن را به طور درست اولویت‌بندی کردیم. یعنی به کادر درمان و افراد حساس واکسن داده شد. این فرمول کشور ماست، درباره واکسن کووید هم روند به همین شکل با یک سری تغییرات اولویتی است.

مسئولان در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند؟

دکتر گویا اعلام کرد: من به شما ضمانت می‌دهم که در واکسن کرونا مسئولان در اولویت قرار نگیرند، کسی هم چنین چیزی از ما نخواسته است. اولویت را اینجا یک کمیته کشوری ۲۰ نفره  با حضور ویروس‌شناس، متخصص امر بالینی، اخلاق پزشکی، داروساز و ... مشخص کرده‌اند. اولین گروه کادرهای بهداشتی درمانی هستند که در خط اول قرار دارند، گروه دوم افراد پرخطر هستند، بعد گروه سوم برخی از مشاغل خاص هستند، مثل کسی که راننده وسایل نقلیه عمومی است، بعد هم بقیه شهروندان.

همزمان با این اخبار از هندوستان که یکی از کشورهای هدف ایران برای خرید واکسن کروناست خبر رسید که واکسن ساخت هندوستان به نام کوواکسین، دارای اثرگذاری بسیار مطلوبی روی نمونه های انسانی ارزیابی شده است.

البته مسئولان وزارت بهداشت از جمله یکی از مدیران سازمان غذا و دارو امروز اعلام کردند حاضر به واردات واکسن کرونا از هر کشوری هستند به جز واردات از مبدا انگلیس و آمریکا. این خبر را جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد.

درباره محدودیتهای کرونایی هم امروز امواج خبری پیاپی منتشر شد. در یکی از اخبار مهم، رئیس پلیس تهران اعلام کرد زمان محدودیتهای شبانه نیم ساعت کاهش یافته است. سردار حسین رحیمی اعلام کرد از ستاد ملی مقابله با کرونا نیم ساعت وقت بیشتر برای شهروندان تهرانی گرفته است تا برای رسیدن به منزل خود عجله کنند تا شبها گرفتار محدودیت کرونا نشوند.

امروز همچنین از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کشور خبر رسید که محدودیتهای تردد به سه استان شمالی، گیلان، مازندران و گلستان دوباره برقرار شده است و پلیس راهور مکلف است از ورود خودروهای پلاک شخصی غیربومی به این مناطق جلوگیری کند. این مصوبه پس از آن برقرار شده که ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه رسید رنگ کرونایی برخی از شهرستانهای شمالی، باید همچنان نارنجی بماند و تردد مردم با محدودیتهای بیشتری مواجه شود.

مسئولان در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند؟

هر چقدر محدودیتهای کرونایی توسط پلیس راهور جدی گرفته شده، برخی مسئولان بهداشتی از جمله دکتر زالی، فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در استان تهران، نسبت به برخی بی ملاحظه بودن ها، معترض است. زالی امروز اعلام کرد بی توجهی به محدودیتهای کرونایی در جشنواره فیلم فجر تاسف برانگیز است و باید هنرمندانی که به پروتکل های بهداشتی بی توجهند سرزنش شوند.

همزمان با این گلایه ها، رئیسی معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم با اظهار تاسف از انتقاداتی که نسبت به واردات واکسن کرونا از روسیه می شود، گفت چرا برخی از افراد با یک حرف، تمام زحمتهای وزارت بهداشت را به باد می دهند؟ او گفت: ما امسال حتی به رغم وجود کرونا به بیماری‌های غیرواگیر توجه ویژه داشتیم. اگر ما می‌توانستیم بار بیماری‌ها را کاهش دهیم و زمان مقابله با این بیماری را به صورت دقیقتری را محاسبه کنیم مشکلات کمتری در حوزه کرونا داشتیم؛ به طوری که اولویت بندی برای واکسن کرونا راحت تر انجام می‌شد.

متاسفانه امروز آمار کرونا باز هم بالاتر از انتظار بود و با فوت 79 نفر از هموطنان و آلوده شدن قطعی بیش از 6 هزار و 600 بیمار، روز سخت دیگری برای مردم رقم خورد. با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۵۹۶ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۳۸ نفر رسید.
برچسب ها: مسئولان ، واکسن ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: