کد خبر: ۲۷۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 31
دکتر سید بابک مصطفوی نائینی-دستیار تخصصی فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
نظر می رسد بررسی تاثیرات احتمالی داروهای جدید، به خصوص داروهایی با منشا طبیعی، به منظور افزایش اثر یا کاهش اثرات سوء جانبی داروهای مورد استفاده می تواند کمک شایانی به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بکند.
شفاآنلاین :سلامت >دیابت >دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک است که با افزایش سطح قند خون مداوم مشخص می شود. قند خون بالا می تواند عوارض طولانی مدتی ایجاد کند نظیر اختلالات قلبی-عروقی، کلیوی، رتینوپاتی و ضعف در جریان خون. پیشرفت این بیماری می تواند در افراد مبتلا، با تغییر در سبک زندگی یا استفاده از راه کارهای درمانی پیشگیری شود یا به تاخیر بیفتد؛ هر چند توصیه می شود هر دو این رویکردها به طور همزمان در نظر گرفته شود. برخی از داروهایی که در درمان یا پیشگیری دیابت نوع 2 استفاده می شوند از گیاهان تهیه شده اند و یا منشأ میکروبی دارند؛ مانند گالژین که از گیاه Galega officinalis (گالگا یا شیرین بیان سا) استخراج می شود. بیشترین ترکیب موجود در این گیاه، آلکالوئید گوانیدینی، به نام گالگین است. متفورمین، فرم مصنوعی گالگین است که در درمان دیابت نوع دو مؤثر بوده و سبب کاهش قند خون می‌شود. پیكنوژنول، آكاربوز، میگلیتول و وگلیبوز سایر محصولات ضد دیابت با منشا طبیعی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله تاثیر استفاده از مواد خوراکی در کاهش قند خون ، با تمرکز بر نوشیدنی های مورد استفاده در کشور، با هدف کنترل بیماری دیابت نوع دو بررسی شده و آزمایشات بالینی انجام شده بر روی چای و قهوه آورده شده اند.
در طول تاریخ ، داروهای مختلفی برای درمان دیابت نوع دو استفاده شده است، از جمله انسولین، که حتی قبل از اطلاع از مکانیسم عمل آن نیز در درمان گنجانده شده بود. این نکته نشان می دهد که کنترل این بیماری در طول تاریخ چنان مورد نظر بوده است که داروها به سرعت وارد فضای درمانی شده و کاهش قند خون را نشانه رفته اند. لذا به نظر می رسد بررسی تاثیرات احتمالی داروهای جدید، به خصوص داروهایی با منشا طبیعی، به منظور افزایش اثر یا کاهش اثرات سوء جانبی داروهای مورد استفاده می تواند کمک شایانی به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بکند.
چای
مطالعات مختلف گزارش می دهند که ترکیبات پلی فنولی موجود در چای سبز و سیاه (C. sinensis) با اثرات مفیدی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و دیابت همراه است. در این راستا مطالعات مختلفی به منظور شناسایی اثرات چای بر متابولیسم گلوکز و سیگنالینگ انسولین و همچنین اثرات مثبت احتمالی آن بر روی بیماران مبتلا به دیابت طراحی شده است. در مطالعه ای که توسط Song Y و همکاران بر روی زنان انجام گرفته، مشخص شده است که نوشیدن چای (با نوشیدن 4 پیمانه چای در روز) خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در مقایسه با زنانی که روزانه پای نمی نوشند، 30٪ کاهش داده است. همچنین در نژاد ژاپنی، افرادی که روزانه 4 پیمانه چای سبز مصرف می کنند، 33٪ خطر ابتلا به دیابت کمتری داشته اتد. اثر مثبت چای سبز با مصرف مداوم آن ارتباط دارد؛ در واقع نوشیدنی های غنی از کاتچین توانسته اند در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم اثرات مثبت قابل توجهی ایجاد کنند. در سال 2009، Nagao T و همکارانش نشان دادند که مصرف چای سبز (582.8 میلی گرم کاتچین یا 96.3 میلی گرم کاتچین در روز) به مدت 12 هفته باعث کاهش وزن، افزایش در سطح سرمی انسولین و کاهش سطح HbA1c در بیماران دیابتی شده است.
قهوه
مصرف دانه های قهوه، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو همراه است. برای تأیید این ویژگی، سالازار- مارتینز و همکاران، رابطه طولانی مدت بین مصرف قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار و بروز دیابت را بررسی کردند؛ در این مطالعه کوهورت آینده نگر آنها 41934 مرد و 84276 زن سالم را پیگیری کردند و نهایتا 1333 مورد جدید ابتلا به دیابت را در مردان و 4085 مورد جدید در زنان ثبت کردند. با توجه به بررسی الگوی مصرف روزانه قهوه در این افراد، آنها ارتباط معکوسی بین مصرف قهوه و دیابت پیدا کرده اند که نشان می دهد مصرف طولانی مدت قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در ارتباط است. البته لازم به ذکر است که نتایج مظالعات بر روی قهوه، بعضا متناقض بوده و اکتفا به نتایج یک مطالعه توصیه نمی شود.
با توجه به مطالعات ذکر شده، به نظر می رسد که مصرف چای و قهوه (بدون قند و شکر و یا با شیرین کننده های مخصوص بیماران دیابتی) می تواند در کنار درمان های دارویی اصلی به پیشگیری از دیابت و کاهش قند خون بیماران کمک کند. لازم به ذکر است که مصرف نوشیدنی های کافئین دار در بیماران قلبی، دارای رفلاکس معده، دارای زخم فعال معده و دچار اضطراب می بایست با احتیاط و مشورت با پزشک مربوطه باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: