کد خبر: ۲۷۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 30
شما همانند عوامل بند آورنده خون برای توقف خونریزی عمل می‌کنید. فشار ایجاد شده بر محل خونریزی موجب لخته شدن خون و بند آمدن خونریزی می‌شود

شفاآنلاین>سلامت> به منظور کاهش یا توقف خونریزی، محل زخم را با هر پد یا پارچه قابل استفاده به شرط تمیزی، فشار دهید تا خونریزی متوقف یا شدت آن کم شود.

به گزارش شفاآنلاین: شما همانند عوامل بند آورنده خون برای توقف خونریزی عمل می‌کنید. فشار ایجاد شده بر محل خونریزی موجب لخته شدن خون و بند آمدن خونریزی می‌شود.

 در صورت شدید بودن خونریزی، خود یا فرد دیگری در اسرع وقت با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

   فشار بر محل  خونریزی را تا هنگام رسیدن عوامل اورژانس ادامه دهید.

با استفاده از چه چیزی می‌توان روی محل خونریزی فشار وارد کرد؟
از هر چیزی که در دسترس است استفاده کنید. نیازی نیست حتما از گازهای پانسمان موجود در کیف کمک‌های اولیه استفاده کنید. از دست خود، دست مصدوم، تی‌شرت، حوله یا هر چیز دیگری که بتوان روی محل خونریزی قرار داد تا شدت خونریزی را کم یا آن را بند آورد، استفاده کنید.

در صورتی که خونریزی از میان اشیای مورد استفاده بیرون زد و قطع نشد چه باید کرد؟
روی شئ گذاشته شده روی محل خونریزی اشیای بیشتری قرار دهید (از قبیل تی‌شرت و حوله) و هم‌زمان شدت فشار را روی محل خونریزی حفظ کنید. فورا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید یا از فرد دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.

آیا باید از تورنیکه برای زخم‌هایی که خونریزی شدید دارند استفاده کرد؟
استفاده از تورنیکه توسط امدادگران آموزش‌ندیده به دلیل خطر ناشی از استفاده ناصحیح و دشواری در به‌کارگیری آن، توصیه نمی‌شود. در صورتی که تورنیکه برای کنترل خونریزی‌ها استفاده شود، تنها وقتی تجویز می‌شود که وارد آوردن مستقیم فشار روی محل زخم موثر یا ممکن نباشد. تورنیکه‌های ویژه طراحی شده (موجود در بازار) بهتر از تورنیکه‌های معمولی عمل می‌کنند. در واقع امکان آسیب‌دیدن مصدوم به وسیله آنها کمتر است. علاوه بر آن، در صورت به‌کار بردن تورنیکه، اطمینان حاصل کنید مدت زمان استفاده از آن ثبت شده باشد. این موضوع را به پرسنل اورژانس اطلاع بدهید.

بیمار رنگ‌پریده به نظر می‌رسد و احساس سردی و گیجی می‌کند. این علائم نشانه چیست؟
این بدان معناست که بدن دچار شوک شده است.
در این صورت فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

آیا باید نگران سرایت بیماری یا آلودگی خود از طریق خون بیمار بود؟
بهتر است با خون بیمار تماس نداشته باشیم. برای این کار از دستکش‌های پزشکی و کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید یا از بیمار بخواهید تا با دست خود محل خونریزی را
فشار دهد.

آیا محل زخم را باید شست‌وشو دهیم؟
با شستن زخم‌ها و خراشیدگی‌های جزئی با آب می‌توانید هر نوع کثیفی یا آلودگی را تمیز کنید. زخمی را که خونریزی شدید دارد با آب نشورید. در این مورد شستن زخم باعث شسته شدن پلاکت‌های انعقاد خون شده و در نتیجه خونریزی بیشتر می‌شود.

در صورتی که شئی در محل زخم فرورفته باشد چه باید کرد؟
شئ را از درون زخم بیرون نکشید. این شئ مانند لخته عمل کرده و باعث بند آمدن خونریزی می شود. به آرامی به محل زخم دور شئ فشار وارد کنید. خارج کردن شئ از درون زخم می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود.

چگونه می‌توان خون بینی را بند آورد؟
بخش غضروفی بینی را که زیر بخش استخوانی قرار گرفته است با دو انگشت شست و سبابه فشار دهید (یا از فرد بخواهید این کار را انجام دهد) و از او بخواهید تا سر خود را خم کرده و از طریق دهان، نفس بکشد. فشار دادن بینی باعث لخته شدن خون می‌شود. از بیمار نخواهید که دراز بکشد. هرچند ممکن است که به نظر برسد این کار بهترین کار است. ولی ممکن است که خونریزی موجب بسته شدن راه تنفس یا تهوع و استفراغ بیمار شود.
در صورت ادامه خونریزی با ۱۱۵ تماس بگیرید یا از فرد دیگری بخواهید که این کار را انجام دهد.
برچسب ها: خونریزی ، کاهش ، اورژانس ، خون ، فشار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: