کد خبر: ۲۷۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 27
امسال شرايط کشور ما با سال‌هاي گذشته تفاوت عمده‌اي دارد و آن شيوع کرونا در ايران است. در بهترين و خوشبينانه‌ترين حالت حداکثر 20 تا 30 درصد مردم کشور ما به دليل مشکلات متعدد همچون تحريم‌ها، گراني واکسن آنفلوآنزا، واردات ديرهنگام و موارد از اين قبيل توانستند، واکسن آنفلوآنزا را تزريق کنند.

شفاآنلاین>سلامت> در روزهاي گذشته مواردي از ابتلاي شهروندان ساوه‌اي به بيماري آنفلوآنزاي H1 N1 مشاهده شده و همان‌طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکي اعلام کرده‌اند تعداد از مردم در بيمارستان‌هاي اين شهر بستري شده‌اند.

امسال شرايط کشور ما با سال‌هاي گذشته تفاوت عمده‌اي دارد و آن شيوع کرونا در ايران است. در بهترين و خوشبينانه‌ترين حالت حداکثر 20 تا 30 درصد مردم کشور ما به دليل مشکلات متعدد همچون تحريم‌ها، گراني واکسن آنفلوآنزا، واردات ديرهنگام و موارد از اين قبيل توانستند، واکسن آنفلوآنزا را تزريق کنند.

حتي اگر اين واکسن نيز به فرد تزريق شود، بازهم احتمال ابتلاي مجدد او به آنفلوآنزاي فصلي وجود دارد، ولي درصد بروز اعلام بيماري در فرد کمتر و قدرت کشندگي ويروس کاهش پيدا مي‌کند. انتظاري داريم مانند تجارب سال‌هاي گذشته تا شروع فصل بهار، اين بيماري در جامعه وجود داشته باشد و 50 روز سخت را در پيش‌رو خواهيم داشت.

متاسفانه در وهله نخست تشخيص بين ابتلا به کوويد 19 يا آنفلوآنزاي H1 N1 بسيار دشوار است و اين موضوع مي‌تواند براي بيمارستان‌ها و پزشکان بسيار چالش‌برانگيز باشد، چون تا 24 ساعت اوليه که فرد به پزشک مراجعه مي‌کند، تشخيص اين دو بيماري از يکديگر بسيار سخت است. تب بالاتر از از 37.8 درجه، خستگي شديد، سردرد، بدن درد، سرفه، گلودرد و آبريزش بيني از علائم شايع اين بيماري است. علائم آنفلوآنزا مي‌تواند خيلي ناگهاني بروز کند.

اکثر افراد مبتلا به بيماري آنفلوآنزا بدون آنکه دچار عوارض شوند بهبود پيدا مي‌کنند اما آنچه باعث شده اين بيماري ايجاد خطر کند، عفونت شديد ريه است و متاسفانه همين مشکلات نيز در صورت ابتلاي فرد به ويروس کوويد 19 که از خانواده ويروس آنفلوآنزاست، وجود دارد. اين دو بيماري از خانواده‌ ويروس‌ها هستند و داروي خاص و قطعي براي درمان آن موجود نيست، پس مردم بايد در اين شرايط بيشتر و حداکثري مراقب سلامتي‌شان باشند.

شيوع اين دو بيماري ويروسي در جامعه ما، بسيار خطرناک و حتي مي‌تواند فاجعه‌برانگيز باشد، چون درگيري مردم و کادردرماني چندين برابر خواهد شد. در مرحله نخست، دولت بايد تمام تلاش خود را به‌کار بگيرد تا در تعطيلي‌هاي پيش‌رو –حداقل تا عيد نوروز و گرم شدن هوا که آنفلوآنزا از ايران مي‌رود- از رفت و آمدها و مسافرت‌ها به شهرستاني‌ها جلوگيري جدي به عمل آورد. مدارس تعطيل شوند و از تجمعات در اماکن فرهنگي، مذهبي و مراکز خريد مردم جلوگيري گردد، چون با شيوع آنفلوآنزا کشور با شرايط بسيار سخت‌تري مواجه خواهد شد و از همين الان مسئولان بايد شرايط را جدي بگيرند و ابتلاي چند نفر از هموطنان‌مان در ساوه به ويروس آنفلوآنزاي H1 N1 را به مانند زنگ خطر بدانند.

مردم نيز از رفت و آمد بي‌مورد خوداري کنند و حتي به ديدار پدر و مادرشان نروند، چون ممکن است که يک جوان که علائم بيماري در او نيست، باعث ابتلا و مرگ پدر و مادر سالمندش شود. اشخاص با سن بيش از 65 سال و بچه‌هاي کمتر از 5 سال، مادران باردار و افراد مبتلا به بيماري زمينه‌اي در معرض خطر بيشتري هستند.

بايد فقط از مرغ و تخم‌مرغ‌هايي که مهر و تاييديه سازمان دامپزشکي يا وزارت جهاد کشاورزي دارد استفاده شود و از خريد مرغ و خروس از مراکز زنده‌فروشي خودداري شود. اگر اين موارد رعايت شود به ياري خداوند به سلامت اين مشکل را برطرف خواهيم کرد. ایرج خسرو‌نیا رئیس انجمن متخصصان داخلی/ روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: