کد خبر: ۲۷۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 25
نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره ایران، چالش‌ها و استراتژی‌های اجتماع و خانواده در مواجهه با کرونا را تشریح کرد.

شفاآنلاین>سلامت> نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره ایران، چالش‌ها و استراتژی‌های اجتماع و خانواده در مواجهه با کرونا را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین: مجید زارعی در تشریح چالش‌ها و استراتژی‌های اجتماع و خانواده در مواجهه با کرونا گفت: بی‌تردید همه ما آشکار می‌دانیم که وقوع همه‌گیری ویروس کرونا به دلایل پیدا و پنهان بسیاری، موجی از استرس، ناامنی و اضطراب را به تمام افراد جامعه، وارد ساخته است و به طریقی سلامت جسمی، سلامت روانی و امنیت جانی و مالی بسیاری از افراد را در سراسر این کره خاکیمان به مخاطره انداخته است و نگرانی از ابتلا به بیماری و استرس و اضطراب ناشی از آن، بسیاری از هموطنان و هم‌میهنان ما را نگران و همچنان درگیر وضعیت نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه نگاهی به تصمیمات اتخاذشده در ستاد ملی مبارزه با کرونا و مصوبات دولت، نشان می‌دهد تمرکز اصلی سیاستگذاران در جامعه درگیر با کرونا، بر حوزه سلامت و اقتصاد کشور متمرکز شده است، افزود: در این میان به تأثیر وضعیت رخ داده بر مهمترین نهاد جامعه ایرانی یعنی خانواده و چالش‌های پیش روی آن به واسطه بحران شکل گرفته فارغ از اینکه متأثر از عوامل اقتصادی است یا خیر، کمتر پرداخته شده است.

زارعی تصریح کرد: در حالی که  واقعیت این است که نهاد خانواده به عنوان نهادی قدرتمند و قابل اتکا این توانایی را دارد که با مدیریت صحیح رفتارها، در حل این بحران در کنار نظام سلامت ایفای نقش نماید؛ با این حال لازمه موفقیت نهاد خانواده به ویژه با توجه به امکان طولانی‌شدن روند مواجهه با کرونا و ماندگاری توصیه‌های خانه‌محوری، توانمندسازی آن در حوزه‌های روانشناختی و اجتماعی در کنار تقویت مراقبت‌های سلامت محور و حمایت‌های اقتصادی بسیار مهم است.

کرونا و حال و روز اجتماع ما
این مشاوره خانواده گفت: درحال حاضر با توجه به اینکه یکی از راهبردهای اصلی مواجهه با این بیماری واگیردار، کاهش خروج از خانه و رعایت فاصله‌گذاری در کنار بهداشت فردی و اجتماعی بوده که کم و بیش از سوی مردمان اجتماع ما رعایت می‌شود، همچون همه‌ی مواقع که انسان‌ها هر کدام واکنش و برخورد متفاوت و منحصربه‌فرد خود را در مقابل اتفاقات نشان می‌دهند، در مقابل این بحران ناشناخته یعنی ویروس کرونا نیز واکنش افراد متفاوت در اجتماع ایران نیز متفاوت بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون عده‌ای با انکار و کوچک شمردن خطر کرونا و ناچیزانگاری بیماری، حجم خطر را برای خود و دیگر افراد جامعه دو چندان کرده‌اند و با وجود هشدارهای فراوان دست فرزند خود را می‌گیرند و به مسافرت و مهمانی‌های شبانه می‌روند و مخفیانه در تالارها و خانه‌های خود جشن ازدواج، تولد یا مراسم ترحیم به پا می‌کنند و در کمال بی توجهی در کوچه‌ها و خیابان پرسه می‌زنند.
نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره ایران اضافه کرد: عده‌ای دیگر با فاجعه‌سازی بیماری، روز و زمانه خود و خانواده را بیشتر از حد معمول تاریک و سیاه کرده‌اند و حتی در خانه و با رعایت نکات بهداشتی هم آرامش ندارند و با تفکرات فاجعه آمیزانه و ترس و هراس غیرواقعی و غیر طبیعی، روان خود را تباه و نابود می‌سازند و به سلامت روانی خود و خانواده آسیب جدی وارد می‌نمایند.
زارعی خاطرنشان کرد: در واقع این افراد، رخدادها و مسائل را بیش از اندازه بزرگ می‌کنند و همیشه به بدترین شیوه ممکن می اندیشند. همه چیز پیش چشم و ذهنشان، طاقت‌فرسا و وحشتناک می‌نشیند و هر گونه احتمال و رخداد مثبت را نادیده می‌گیرند، زیرا خودشان را متقاعد ساخته‌اند که تنها نتیجه ممکن، فاجعه است! اینکه هیچ درمانی وجود ندارد و همه ما تا هفته‌های آینده رهسپار گورهای تاریخی خواهیم شد، می‌تواند زمینه‌ساز احساس ناامیدی بیشتر ما شود و در نهایت می‌تواند به یک دید بدبینانه‌تر نسبت به زندگی منجر شود.
این مشاوره خانواده تاکید کرد: اما باید به این دسته از افراد گفت که «دیدن حقیقت، هیچگاه قاتل امید نیست»!!  چراکه لازم و منطقی است، ترس و هراس بیمارگونه را از خودمان دور کنیم و منطقی‌تر و ملایم‌تر با مسائل برخورد کنیم و روان خودمان را سهل و آسان دچار آسیب نکنیم.
وی افزود: در نهایت ما شاهدیم که دسته‌ای دیگر با واقع‌بینی و درست‌بینی بیماری سعی می‌کنند، بسته به شرایط موقعیت خود و خانواده را کنترل و مهار نمایند و با رعایت بهداشت فردی و عمومی، خود و دیگران را از ویروس در امان نگه دارند و به دور از هرگونه هیاهوی دروغین و غیرمعتبر به روال عادی و طبیعی زندگی خود، تا بهبود وضعیت ادامه دهند.
زارعی گفت: تمام این مسائل در حالی است که اکنون مردم در فضای اطلاعاتی نادرست و غلو شده علی‌الخصوص فضای مجازی با بمباران اطلاعاتی، پیرامون روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری، شایعات نگران کننده از ابتلا به کرونا، ارائه راهکارها و نظرهای غیرکارشناسی در خصوص علائم و روش‌های درمان این بیماری مواجه بوده و هستند و به دلیل چنین مسائلی ترس و اضطراب خود را دو چندان می‌کنند.
نایب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه به صورت طبیعی بیماری کرونا یا هر بیماری جدیدی به علت ناشناخته‌بودن، ترسی ایجاد می‌کند، ادامه داد: اگرچه اضطراب و واکنش طبیعی به شرایط دشوار است، اما آنچه در اضطراب اهمیت دارد، طولانی‌شدن و فاجعه‌سازی آن است که سیستم ایمنی را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به بیماری را در فرد به طریق مختلف بالاتر می‌برد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: