کد خبر: ۲۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۳ - 2014July 06
شفاآنلاین - سالانه 150 هزار نفر در کشور دچار حیوان گزیدگی، 19 هزار نفر مبتلا به تب مالت، 17 هزار نفر مبتلا به سالک و صدها نفر دیگر مبتلا به انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام می شوند که رقم قابل ملاحظه ای است.

به گزارش شفا آنلاین ،نخستین تزریق موفقیت آمیز واکسن 14 نوبتی هاری به پسربچه ای 9 ساله که سگی هار او را گزیده بود، توسط «لویی پاستور» دانشمند فرانسوی در ششم جولای 1885 انجام شد و از آن روز، این تاریخ در بسیاری از کشورها به نام روز مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام نامگذاری شده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیماری های مشترک انسان و دام یا «زئونوز» همچنان تهدیدی برای بهداشت عمومی جهان و بویژه کشورهای در حال توسعه است، درحالیکه به راحتی می توان از این بیماری ها پیشگیری کرد.

اهمیت این بیماری ها از آنجا روشن می شود که بدانیم حدود 75 درصد از بیماری های نوظهور مانند کورونا ، منشاء جانوری دارد و حدود 60 درصد کل پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) بین انسان و دام مشترک هستند.

توجه به بیماری های مشترک انسان و دام از ابعاد دیگر نیز قابل تامل است، زیرا این بیماری ها می توانند موجب مرگ و میر شوند چنانکه صد در صد مبتلایان به هاری، جان خود را از دست می دهند.



** بیماری مشترک انسان و دام چیست؟

بیماری های مشترک انسان و دام یا «زئونوز» (Zoonoses) به آن دسته از بیماری هایی اطلاق می شود که توسط باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها از طریق حیوانات و حشرات به انسان منتقل می شوند.

سیاه زخم، تب دانگ، مالاریا، طاعون، ابولا و سالک از جمله این بیماری ها به شمار می روند.



** چگونه افراد به بیماری های مشترک انسان و دام مبتلا می شوند؟

بیماری های مشترک انسان و دام از راه های مختلف، انسان ها را مبتلا می کنند.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: بیماری های مشترک انسان و دام از طریق تماس با حیوانات مهره دار، مصرف فراورده های دامی، ناقلین بندپا و محیط آلوده می تواند به انسان منتقل شود.

دکتر «محمدرضا شیرزادی» اضافه می کند: سالانه 150 هزار نفر در کشور دچار حیوان گزیدگی می شوند که مهمترین خطری که آنان را تهدید می کند، هاری است.



** چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام هستند؟

هر فردی که با حیوانات در تماس است، در معرض خطر ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام قرار دارد، اما برخی افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از جمله کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان و زنان باردار از آسیب پذیری بیشتری در برابر این بیماری ها برخوردار هستند.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت می گوید: دامداران، دامپزشکان و دست اندرکاران خرید و فروش دام بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام قرار دارند.

شیرزادی می افزاید: البته هر فردی که در تماس با حیوانات، نکات بهداشتی را رعایت نکند به این دسته از بیماری ها مبتلا خواهد شد.



** برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام چه باید کرد؟

کارشناسان بیماری های واگیر توصیه می کنند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام باید از تماس مستقیم با حیوانات و حتی محیط نگهداری آنها اجتناب کرد.

همچنین افرادی که ناگزیر با دام تماس دارند، باید دستان خود را به طور کامل و مستمر بشویند و از وسایل حفاظتی مانند عینک، ماسک، دستکش، روپوش و چکمه استفاده کنند.

استفاده از مواد دورکننده حشرات نیز یکی دیگر از توصیه های کارشناسان مربوطه به شمار می رود، چنانکه رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت می گوید: بطور مثال برای پیشگیری از ابتلا به تب دانگ، مسافران ایرانی قبل از مسافرت به کشورهای هند، تایلند و مالزی باید مواد دورکننده حشرات را از داروخانه ها خریداری کنند.

شیرزادی می افزاید: برای پیشگیری از سالک نیز مسافران داخلی در مسافرت به شهرهای مختلف و اسکان در طبیعت باید حتما از پشه بند و مواد دورکننده حشرات استفاده کنند.

وی خاطرنشان می کند: همچنین مردم باید از مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه خودداری کنند.

بی تردید شناسایی به موقع، بستری و درمان مبتلایان به بیماری های مشترک دام و انسان علاوه بر کاهش مرگ و میر، اقدامی اساسی در پیشگیری از انتشار بیماری محسوب می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: