کد خبر: ۲۷۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۹ - 2021January 18
رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان مطرح کرد؛
رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان درباره غربالگری های جنینی گفت: غربالگری های جنینی اجباری نیست هر چند برخی از این آزمایش‌ها هزینه‌های بالایی دارند و تحت پوشش بیمه نیستند؛ وزارت بهداشت هم به همین دلیل تصمیم داشت برخی از این آزمایش‌ها را در سال ١۴٠٠ تحت پوشش بیمه قرار دهد.
شفاآنلاین>سلامت>موسوی گفت: از یک میلیون و ۵٠٠ هزار بارداری منجر به تولد حدود ١٢ هزار مورد به پزشکی قانونی برای سقط درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین:موسوی رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان درباره غربالگری های جنینی گفت: غربالگری های جنینی اجباری نیست هر چند برخی از این آزمایش‌ها هزینه‌های بالایی دارند و تحت پوشش بیمه نیستند؛ وزارت بهداشت هم به همین دلیل تصمیم داشت برخی از این آزمایش‌ها را در سال ١۴٠٠ تحت پوشش بیمه قرار دهد.

اختلال‌های ژنتیکی که منجر به سقط می‌شوند؟

وی ادامه داد: تولد نوزادان معلول تحمیل هزینه ملی، روانی، اجتماعی و عاطفی به خانواده و جامعه است و با رشد فناوری اکنون می‌توان با تست‌های تشخیصی قطعی قبل از ولوج روح طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ١٣٨۴ برای جنین‌هایی که منجر به عسر و حرج مادر می‌شود مجوز سقط درمانی صادر شود و لیست بیماری‌های خاص ژنتیکی در این زمینه مشخص است و این مجوز سقط جنین با سن کمتر از ۴ ماه از سوی پزشکی قانونی صادر می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان گفت: باید توجه داشت که برخی بیماری‌ها در دوران جنینی قابل تشخیص و درمان هستند؛ ناسازگاری‌های خونی مادر و جنین، هیدروسفالی های خفیف، دوقلوهای بهم چسبیده که ارتباط خونی دارند و از خون یکدیگر تغذیه می‌کنند و همین موضوع باعث می شود که یک جنین زیاد رشد کند و دیگری جان خود را از دست دهد، از جمله مواردی قابل درمان در دوران جنینی هستند.

موسوی یادآوری کرد: باید توجه داشت که برخی اختلالات ژنتیکی که در دوران جنینی قابل تشخیص هستند، درمان ندارند و باید مادر باردار با رعایت همه جوانبی تصمیم به نگذاشتن جنین یا سقط کند و مجلس شورای اسلامی فقط برای تولدهای منجر به عسر و حرج مجوز سقط درمانی داده است و آزمایش های ژنتیکی هم اغلب شامل غربالگری ترایزومی‌هاو عمدتاً سندروم داون است زیرا این سندروم شایع ترین اختلال ژنتیکی محسوب می‌شود و امیدواریم که همه این غربالگری ها تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

آمار اختلالات ژنتیک جنینی در ایران

موسوی با اشاره به آمار اختلالات ژنتیکی و موارد ارجاعی برای سقط درمانی گفت: از هر هزار تولد زنده، ۵ نوزاد با اختلال ژنتیکی متولد می‌شوند و سالیانه از یک میلیون و ۵٠٠ هزار بارداری منجر به تولد حدود ١٢ هزار مورد به پزشکی قانونی برای سقط درمانی ارجاع داده می‌شوند.

آسیه جعفری کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به صدور بیش از ٩ هزار سقط درمانی در سال ٩٨ گفت: سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۸۰ مراجعه کننده به پزشکی قانونی برای سقط درمانی داشتیم که از این تعداد مراجعه کننده برای ۸ هزار و ۳۶۱ مورد به دلیل ناهنجاری های جنینی و ۶۴۹ مورد هم برای دلایل مادری مجوز سقط درمانی صادر شد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: