کد خبر: ۲۷۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۹ - 2021January 11
در همین ۱۲ ماه ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار موبایل رجیستر و مصرف شده است. این به معنای آن است که روند واردات و مصرف با هم برابر بوده است.
شفاآنلاین>اجتماعی>کارشناسان مدعی هستند موبایل ارزان شده است. آقایان یا معنای ارزانی را نمی‌دانند یا تصور می‌کنند مردم آنقدر به گرانی عادت کرده‌اند که معنای آن از یادشان رفته است.
به گزارش شفاآنلاین: البته قیمت موبایل‌ها کاهش داشته است اما با ارزانی فاصله طول و درازی دارد. واردکنندگان می‌گفتند گمرک موبایل‌ها را ترخیص نمی‌کند، بانک مرکزی به آنها ارز اختصاص نمی‌دهد و در ثبت سفارش دچار مشکل شده‌اند. اکنون تمامی این مشکلات رفع شده‌اند، می‌گفتند دلار گران است، سه ماه از کاهش قیمت دلار می‌گذرد و تازه بازار موبایل واکنش نشان داده است. حال برخی رسانه‌ها تشویق‌کنان برای بازار موبایل هورا می‌کشند که قیمت موبایل‌ها را کاهش داده‌اند آن هم بعد از سه ماه! اگر قیمت دلار هزار تومان افزایش یابد موبایل به سرعت برق و باد گران می‌شود اما اگر ۱۰ هزار تومان هم کاهش داشته باشد سه ماه طول می‌کشد تا بازار موبایل خود را با آن تطبیق دهد. دولت در این باره همه گونه همکاری داشته است اما مافیای موبایل علاقه‌ای به ارزان کردن اجناس ندارد. مقاومت بازار موبایل در برابر کاهش قیمت‌ها برای امروز و دیروز نیست. همواره بازار موبایل همین بوده است. اگرچه فعالان این بازار بهانه‌های بسیاری را عنوان می‌کنند اما همه آنها تنها یک معنی می‌دهد؛ موبایل ارزان نمی‌شود.
به گفته رضا قربانی رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل اگر قیمت ارز نیمایی کاهش پیدا کند، یک ماه بعد و پس از تامین ارز تخصیص یافته و ورود گوشی تلفن همراه به کشور، می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.
قیمت‌ها در بازار
قیمت گوشی آیفون پرومکس ۱۲ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، در ترب ۳۵ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و در دیجی‌کالا ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
قیمت گوشی Pro A2408 12 iPhone 12 با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در دیجی‌کالا ۵۱ میلیون تومان است‌. قیمت گوشی آیفون پرومکس ۱۱ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در دیجی‌کالا ۴۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و در ترب ۳۰ میلیون تومان است.
گوشی مدل گلکسی نوت ۲۰ با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت در هر دو وب‌سایت ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. مدل نوت ۱۰ با ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت، در ترب ۲۵ میلیون تومان و در دیجی‌کالا ۲۳ میلیون تومان است.
شیائومی نوت ۱۰ لایت با ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت نیز ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. هوآوی میت ۳۰ پرو با ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت نیز ۱۸ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان است. هوآوی مدل Pro ELS-NX9 P40 دو سیم‌کارت ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت ۳۱ میلیون تومان است.
حال قضاوت با شماست؛ موبایل ارزان شده است؟ کاهش قیمت داشته است اما این قیمت‌ها ارزان نیستند. حداقل نه برای جیب کارمندان و کاربران ایرانی.
قیمت‌ها به کمترین حد در شش ماه اخیر رسیده و بازار دلالان نیز کساد شده است.
از حدود ۲۵ روز قبل و با تخصیص ارز و کاهش محسوس قیمت دلار، اکنون شرایطی ایجاد شده تا در بازار تلفن همراه قیمت‌ها به اعداد منصفانه‌ای برسند تا جایی که برخی از واردکنندگان برای جا نماندن از بازار رقابتی که ایجاد شده، تصمیم گرفته‌اند دامنه سود خود را از ۱۵ درصد به چیزی حدود ۴ – ۳ درصد برسانند تا گوشی‌های خود را به فروش برسانند و به تعهدات خود عمل کنند.
رضا قربانی رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با ایرنا گفت: ۲۵ روز قبل زمانی که تخصیص ارز برای واردات گوشی تلفن همراه در نظر گرفته شد، برخی از این مساله انتقاد کردند که چرا وقتی ارز تخصیص داده شده قیمت گوشی تلفن همراه پایین نیامده است؟ دلیلش این است که تا زمانی که تامین ارز اتفاق نیفتد و کالا با آن ارز تخصیص یافته، وارد نشود، قیمت‌ها پایین نمی‌آید. تا قبل از تخصیص ارز گوشی‌های تلفن همراه با دلار ۳۲ هزار تومانی وارد شده بود، بنابراین باید صبر می‌کردیم تا ارز ۲۶هزار تومانی که بانک مرکزی تخصیص داده، تامین شود و با ورود کالاهای جدید، قیمت گوشی‌های تلفن همراه پایین بیاید.رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل بیان کرد: با توجه به تخصیص دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی (دلار نیمایی به روز) به تمامی واردکنندگان گوشی تلفن همراه، بازار رقابتی شکل گرفت. از دوشنبه گذشته گوشی‌های تلفن همراه با ارز حدود ۲۶ هزارتومانی وارد بازار شدند و همان‌طور که قبلا در پیش‌بینی‌ها اعلام کردیم، گوشی تلفن همراه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و برخی موارد ۲۰ درصد ارزان شد.
رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در این باره گفت: واردکنندگان این اجازه را دارند تا ۱۵ درصد سود از خریدار دریافت کنند اما چون الان بازار شکل رقابتی به خود گرفته است، تعداد زیادی از فروشندگان سود ۱۵ درصدی خود را به ۲ تا ۳ درصد رسانده‌اند که همین مساله نیز ۱۰ درصد دیگر قیمت گوشی را پایین آورده است.
موبایل‌ها با تاخیر چندماهه ترخیص شده‌اند
بسیاری معتقدند قیمت موبایل باید سه ماه قبل که دلار ارزان شد، کاهش می‌یافت اما دست‌اندرکاران واردات موبایل می‌گویند موبایل‌هایی که با دلار ۲۶ هزار تومانی خریداری شده، اکنون از گمرک ترخیص شده است.
رضا عالیان مدیر روابط‌عمومی انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت اظهار کرد: موبایل‌هایی که با دلار ۲۶ هزار تومانی خریداری شده و وارد کشور شدند، اکنون از گمرک ترخیص شده‌اند. انتظار داشتیم موبایل‌ها بسیار زودتر ترخیص شوند‌.
سقف و سابقه برداشته نشده است
عالیان با تکذیب این گفته مسوولان که قانون سقف و سابقه برای ثبت سفارش واردات موبایل برداشته شده است بیان کرد: این قانون برداشته نشده و تنها در حد حرف باقی مانده است. شرکت‌ها هنوز بر اساس قانون سقف و سابقه سفارش‌های واردات موبایل را ثبت می‌کنند. البته گفته می‌شود مصوب شده تا سقف و سابقه برای ثبت سفارش برداشته شود اما هنوز به دفاتر استان‌ها اعلام نشده است و شرکت‌ها همچنان با این مشکل روبه‌رو هستند.
او گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد و قانون ثبت سابقه برداشته شود.
تخصیص ارز منظم انجام می‌شود
تا ماه گذشته واردکنندگان موبایل معترض بودند که تخصیص ارز به آنها انجام نمی‌شود و برای همین امر روند واردات موبایل با مشکل مواجه شده اما اکنون این مشکل رفع شده و تخصیص ارز به صورت منظم صورت می‌گیرد.
او در رابطه با اینکه بانک مرکزی اعلام کرده تخصیص ارز برای واردات موبایل به صورت منظم انجام می‌شود بیان کرد: تخصیص ارز برای واردات گوشی‌ها به صورت منظم اتفاق می‌افتد و دیگر چنین مشکلی در واردات موبایل نداریم.
عالیان گفت: در حال حاضر مشکل جدی برای واردات موبایل وجود ندارد و تقریبا مشکلات رفع شده‌اند. خوشبختانه دولت نیز در این زمینه همکاری کرده است.
آمار واردات موبایل
عالیان آمار واردات موبایل را این گونه بیان کرد: میزان واردات موبایل در ۱۲ ماه گذشته از دی ماه ۹۸ تا آذر ۹۹، ۱۴ میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه موبایل بوده است. البته این آمار مربوط به واردات مسافری و تجاری است. در ۹ ماه اخیر آمار واردات موبایل به ترتیب در ماه فروردین ۳۶۰ هزار دستگاه، در اردیبهشت یک میلیون موبایل، خرداد یک میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه، تیرماه که بیشترین آمار را به خود اختصاص داده یک میلیون و ۷۲۰ هزار بوده است. از مرداد ماه به دلیل وضع قانون ثبت سابقه در واردات موبایل میزان واردات کاهش یافت و در مردادماه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه، شهریور یک میلیون و ۲۲۰ هزار، مهر یک میلیون و ۱۳۰ هزار، آبان‌ماه ۹۷۰ هزار و آذرماه ۸۸۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است.
عالیان گفت: انتظار داریم آمار واردات موبایل در دی‌ماه و بهمن‌ماه روند خوبی داشته باشد تا بازار شب عید تامین شود.
واردات باید ۳ میلیون بیشتر از مصرف باشد
به گفته عالیان میزان تقاضای موبایل طی ۱۲ ماه گذشته از دی ماه تا پایان آذر، بسیار زیاد بوده است: در همین ۱۲ ماه ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار موبایل رجیستر و مصرف شده است. این به معنای آن است که روند واردات و مصرف با هم برابر بوده است. هر چقدر موبایل وارد شده، به همان میزان نیز مصرف شده است.
او افزود: این امر این سیگنال را به واردکنندگان می‌دهد که موبایل به میزان کافی وارد کشور نشده است. دلیل آن، این است که در بازار همواره باید نزدیک به سه میلیون دستگاه بک آپ داشته باشیم. این بک آپ به مغازه دار و فروشنده این اطمینان را می‌دهد که به میزان کافی گوشی دارد و اگر بفروشد، می‌تواند جایگزین کند. برای همین موبایل‌های خود را با خیال راحت می‌فروشد. اگر این اطمینان برای فروشنده وجود داشته باشد دیگر گران‌فروشی معنایی ندارد.
سهم برندهای بازار موبایل
عالیان میزان سهم برندهای بازار موبایل را این گونه بیان کرد: طی ۱۲ماه گذشته برند سامسونگ ۵۱ درصد سهم بازار ایران را به خود اختصاص داد، شیائومی تا ۶ ماه گذشته رتبه چهارم را داشت اما طی دو ماه گذشته به رتبه دوم ارتقا یافته و ۲۰ درصد از سهم بازار موبایل ایران را به خود اختصاص داد. این افزایش سهم بازار به دلیل تنوع محصول و قیمت ارزان گوشی‌های شیائومی است. طی ماه‌های اخیر قدرت خرید مردم به دلیل مسائل اقتصادی کاهش یافته و از طرفی به دلیل آموزش آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها و نرم‌افزار شاد نیاز مبرمی به گوشی پیدا کرده بودند. از همین‌رو به خرید گوشی‌های ارزان‌تر همچون شیائومی روی آوردند.
گوشی‌های غیرهوشمند همچنان طرفدار دارند
عالیان افزود: نوکیا ۱۱ درصد از سهم بازار گوشی‌های همراه ایران را به خود اختصاص داده است. نکته جالب اینجاست که بیشترین گوشی‌های نوکیا که خریداری می‌شوند موبایل‌های دکمه‌ای و غیرهوشمند هستند. هوآوی رتبه چهارم بازار را با ۱۰ درصد از سهم بازار کسب کرده است. اپل ۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و در رتبه پنجم قرار گرفته است.
سهم اندک اما ارزش بالای برند اپل
اما رتبه پنجم اپل به معنای ارزش کم این گوشی نیست. عالیان تاکید کرد: تنها ۴ درصد از مصرف‌کنندگان ایرانی از اپل استفاده می‌کنند و به لحاظ تعداد جایگاه قابل توجهی ندارد. اما ارزش آن جایگاه ویژه‌ای دارد. اپل ۱۷ درصد از ارزش بازار موبایل را به خود اختصاص داده، چراکه برند گران‌قیمتی است.
جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: