کد خبر: ۲۷۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۹ - 2021January 05
وزیر بهداشت هم در یک گفتگوی تلویزیونی از مردم خواهش کرد اوضاع را عادی فرض نکنند چون در صورتی که اوضاع عادی شود دوباره تلفات کرونا اوج می گیرد
شفاآنلاین>سلامت>دو رقمی شدن تلفات کرونا و دیده شدن اولین بیمار کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور مهمترین اخبار امروز در حوزه خبرهای مرتبط با بیماری مرگبار کروناست.

به گزارش شفانلاین: امروز پس از ماهها، اعلام شد تلفات کرونا دو رقمی شده است و به 98 فوتی در شبانه روز گذشته در اثر بیماری کرونا رسیده ایم. بر اساس گزارشی که دکتر لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد هنوز بسیاری از شهرها از جمله شهرهای شمالی کشور و به خصوص استان مازندران وضعیت قرمز و نارنجی به لحاظ شیوع کرونا دارند.

وزیر بهداشت هم در یک گفتگوی تلویزیونی از مردم خواهش کرد اوضاع را عادی فرض نکنند چون در صورتی که اوضاع عادی شود دوباره تلفات کرونا اوج می گیرد و به تبع آن، احتمال افزایش مرگ و میر در مبتلایان به این بیماری وجود دارد.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در نشست خبری امروز خود درباره زمان آغاز واکسیناسیون باواکسن ایرانی توضیح داد و گفت: از وزارت بهداشت در خواست کردیم جزییات خرید واکسن را در اختیار رسانه ها قرار دهد، نزدیک به ۱۷میلیون دوز خرید داشتیم و واکسن ایرانی هم  مراحل اولیه تولید مشترک را طی شده و وضعیت خوبی دارد و تا بهار شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.



او همچنین درباره اخباری که در حاشیه ساخت واکسن ایرانی کرونا منتشر شده هم واکنش نشان داد و گفت: هدف از دوقطبی سازی واکسن ایرانی و خارجی، ناامید کردن مردم است.

وزیر بهداشت امروز با اعلام این که تلفات کرونا دو رقمی شده است، از کشف یک بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی خبر داد و به این وسیله رسما اعلام کرد پای کرونای انگلیسی به ایران باز شده است. دکتر نمکی گفت این بیمار در یک بیمارستان خصوصی بستری است و جای نگرانی وجود ندارد زیرا قرنطینه درباره او اجرا شده است؛ البته پس از کشف بیماری در این فرد.

امروز یک عضو مجمع نمایندگان استان کردستان هم درباره فایل صوتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی توضیح داد. این فایل صوتی که صدای زنی است و به زبان کردی به مردم درباره بیمار شدن یک پزشک با ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی هشدار می دهد، در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و این نماینده مجلس با اعلام خبر قرنطینه شدن پزشک مزبور، تلویحا وجود بیمار کرونای انگلیسی در کردستان را تایید کرد.

یک محقق ویروس شناس در انستیتو پاستور هم توضیحات علمی درباره جهش ویروس کرونا در انگلیس ارائه داد و گفت: اصولا ویروس ها مانند هر موجود زنده دیگری جهش هایی در ساختار ژنتیکی خود  دارند که اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل جهش ویروس کرونا، موضوعی نبود که باعث تعجب محققان شود.

شاید انتشار این اخبار باعث شد تا فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران هم تلویحا اعلام کند مرزهای جغرافیایی را نمی توان روی ویروس بست و احتمال آلودگی ایران با ویروس کرونای انگلیسی وجود دارد. دکتر زالی گفت: با توجه به حجم بالای تردد بین کشورها انتشار بیماری از مرزهای جغرافیایی اجتناب ناپذیر است. لذا شهروندان باید اقدامات بهداشتی سه گانه یعنی جلوگیری از دست زدن به چهره، شست مکرر دستها با آب و صابون و زدن ماسک را ادامه دهند.



همزمان با بحران کرونا و آلودگی هوا، یک پزشک متخصص سرطان شناسی هم اعلام کرد بین آلودگی هوا و سرطان رابطه مستقیم وجود دارد و کرونا نیز در این بین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و باز هم تمام این عوامل افزایش سرطان را به دنبال خواهند داشت. او از ترس مردم از کرونا برای مراجعه عاجل به پزشکان به عنوان یکی از موانع تشخیص سریع بیماری سرطان یاد کرد و از مردم خواست در صورتی که علایم این بیماری را در تن خود مشاهده می کنند، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

همچنین امروز از سوی مدیرگروه تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور اعلام شد ایران آماده آزمایش انسانی نسل دوم واکسن های وطنی کرونا است. دکتر «کیهان آزادمنش» روز یکشنبه افزود: ساخت واکسن کرونا در ایران در هر سه نسل در جریان است و به عبارتی محققان ما با استفاده از همه توان و ظرفیت خود در حال ساخت واکسن کرونا هستند.

وی ادامه داد: حداقل پنج واکسن نسل سه (شامل یک واکسن  DNA  و واکسن mRNA، یک واکسن مبتنی بر ناقل ویروسی غیر تکثیر شونده و یک واکسن مبتنی بر ناقل ویروسی تکثیر شونده نوترکیب) در حال آماده سازی برای ورود به فاز انسانی هستند.

آزادمنش بیان داشت: ۲ نوع واکسن کرونا مبتنی بر ناقل ویروسی نوترکیب در شرکت هوم ایمن زیست فنآور با همکاری شرکت واکسن سازی بیوسان و انستیتو پاستور ایران در حال ساخت است.

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور تاکید کرد: محققان موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی از طریق نسل دوم در حال ساخت واکسن کرونا هستند.
برچسب ها: کرونا ، تلوزیون ، تلفات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: