کد خبر: ۲۷۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۹ - 2021January 04
درحالي‌که مطابق اخبار رسمي بيش از 50 کشور جهان خصوصا برخي از کشورهاي همسايه تزريق واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند در کشور ما مسئولان مربوطه سخنان مختلف و بعضا ناهماهنگي از خريد واکسن بر زبان جاري مي‌کنند و هنوز هيچ تاريخ دقيقي براي آغاز واکسيناسيون حتي براي گروه‌هاي پرخطر و کادر درماني اعلام نشده است!

شفاآنلاین>سلامت> درحالي‌که مطابق اخبار رسمي بيش از 50 کشور جهان خصوصا برخي از کشورهاي همسايه تزريق واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند در کشور ما مسئولان مربوطه سخنان مختلف و بعضا ناهماهنگي از خريد واکسن بر زبان جاري مي‌کنند و هنوز هيچ تاريخ دقيقي براي آغاز واکسيناسيون حتي براي گروه‌هاي پرخطر و کادر درماني اعلام نشده است!

چنين وضعيتي البته به هيچ وجه مناسب و شايسته کشور ما نيست و مردم حق دارند بپرسند که چرا در اين زمينه مديريت موفقي صورت نگرفته و در تشکيل يک سپر دفاعي قابل اطمينان در مقابل بيماري خطرناک کرونا اين همه تعلل صورت گرفته است؟ مسلما تحريم‌هاي آمريکا در اين موضوع دخالت دارند و نقش غيرانساني متوليان تحريم ايران فراموش‌شدني نيست‌. از زماني که در يک شرايط عادي مي‌توانست واکسن کرونا در اختيار مردم ايران قرار گيرد و نمي‌گيرد دولت آمريکا در قبال هر ابتلا و مرگي مسئوليت دارد و بالاخره روزي بانيان اين تروريسم کور بايد پاسخگوي اعمال خود باشند. اما در اين مقال سخن اصلي متوجه مسئولان کشور خودمان است که مگر آقايان نمي‌دانستند که ما در تحريم هستيم و حتما در خريد واکسن با مشکل مواجه خواهيم بود؟ آيا حالا و پس از مسابقه کشورها براي خريد واکسن وقت بحث و مجادله و ايراد انواع سخنان پراکنده پيرامون خريد واکسن است؟ در تمام مدت توليد اولين واکسن‌ها در دنيا و خصوصا پيش از آن وزارت بهداشت چه اقداماتي انجام داده است و چرا گزارش دقيق و مستندي از زمان و چگونگي فعاليت‌ها براي خريد واکسن کرونا به مردم ارائه نمي‌دهد؟ در حال حاضر امارات متحده عربي و برخي ديگر از کشورها پس از خريد واکسن مذکور از چين تزريق آن را آغاز کرده‌اند، علي القاعده ما که با چين مشکل سياسي نداريم چرا در اين زمينه اقدام گسترده‌اي صورت نگرفته و هلال‌احمر در مقياس کوچکي مبادرت کرده وآن هم هنوز به دست گروه‌هاي پرخطر و کادردرماني نرسيده است؟ در آمريکا تا هفته گذشته حدود 2ميليون 800هزار نفر، در انگلستان نزديک 800هزار نفر، آلمان بيش از 130هزارنفر واکسينه شده‌اند و حتي در بعضي از کشورهاي آفريقايي تزريق مردمي آغاز شده است ولي درکشور ما رئيس‌جمهور محترم اعلام کرد که در هفته‌هاي آينده واکسن کرونا خريداري مي‌شود! آيا معناي 5 بر هيچ که به قول وزير بهداشت ما از آمريکا جلو هستيم همين است؟

متاسفانه گويا هيچگاه در هيچ زمينه‌اي در کشور ما علاج واقعه قبل از وقوع معنا و مفهومي ندارد؛ کمااينکه با همه تاکيدات مکرر خود مسئولان مبني بر خطر تلاقي آنفلوآنزا با کرونا خريد واکسن آنفلوآنزا با تاخير صورت گرفت و پاييز آمد و رفت و خبري از اتمام واکسيناسيون آنفلوآنزا نشد! به نظر مي‌رسد افزون بر تعلل‌ها و ناکارآمدي‌ها، ناهماهنگي‌ها هم خود عامل مستقلي در ميدان اجرا و عمل هستند و گويا برهمين اساس است که انواع سخنان را راجع به موضوعي واحد مي‌شنويم و بالاخره دستگيرمان نمي‌شود که قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ جالب اينکه باوجود همه نواقص و عيوب آسيب‌ساز و خسارت‌بار مسئولان محترم نه‌تنها اهل پوزش خواستن از مردم نيستند، زبانمان لال استعفايي در کار نيست، بلکه شعارها و رجزخواني‌ها قطع‌شدني نيست و همچنان از قدرت تدبير و عمل و موفقيت سخنان بليغ گفته مي‌شود. اگر همه مشکلات را طبيعي بدانيم و چاره‌اي براي خروج از آنها متصور نباشد حداقل مي‌شود که با مردم ساده و صادقانه سخن گفت و توضيح داد و فضا را از بي‌اعتمادي و ابهام و ترديد خارج ساخت. موضوع کرونا که مستقيما با جان و سلامت مردم مرتبط است آنقدر اهميت دارد که وزير بهداشت در مقابل خبرنگاران حاضر شود و به سوالات مهم و اساسي پاسخ دهد. اگر آمريکا در رسيدن واکسن کرونا به ايران سنگ‌اندازي مي‌کند بايد توضيح داده شود که وزارت امورخارجه تاکنون در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده است؟ کدام ديدار با مقامات بين‌المللي صورت گرفته است و آيا در مقابل ستمي به اين بزرگي که قطعا منجر به از دست رفتن جان‌هاي بسياري مي‌شود اکتفا به چند توئيت کارساز است؟

دولت نامتعارف ترامپ در حال رفتن است آيا وزارت خارجه برنامه‌اي دارد که حداقل در زمينه خريد واکسن کرونا دولت آقاي بايدن را مورد آزمون قرار دهد تا دولت جديد براي جبران خسارت‌ها به مردم ايران از طرف آمريکا حسن نيت خود را نشان دهد و اين آغازي براي رفع تحريم‌ها باشد؟ آيا ما بايد منتظر بنشينيم که ديگران برايمان کاري بکنند و آيا موضوع بيماري همه‌گير نياز به اقدامات بسيار بيشتر و تحرک همه‌جانبه ندارد؟جعفر گلابی روزنامه‌نگار  / روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: