کد خبر: ۲۷۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 02
سید حمید کلانتری
ابتکار و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود در چهار دولت گذشته از هاشمی تا روحانی، اقدامی جدید و رفتاری متفاوت بود.
شفاآنلاین>سلامت>در خبرها آمد که وزیر جوان و با نشاط کابینه آقای دکتر آذری جهرمی یک سفر ده روزه به استان مرزی، محروم و دارای استعدادهای فراوان مورد غفلت واقع شده سیستان و بلوچستان تدارک دیده است. کاری کاملاً متفاوت و تحسین برانگیز که تا آنجا که به خاطر دارم از بعد از دوران جنگ یعنی در ۳۳ سال گذشته سابقه نداشته در دوران جنگ هم، وزرای خاصی مثل جهادسازندگی، دفاع یا راه و ترابری و گاهی صنعت در ایام خاص عملیات دیده میشد که حسب ضرورت و پیگیری مسائل در منطقه عملیاتی از نزدیک در اهواز یا کرمانشاه یا دیگر شهرهای غرب، جنوب و شمال غرب حضور می‌یافتند. اما ابتکار و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود در چهار دولت گذشته از هاشمی تا روحانی، اقدامی جدید و رفتاری متفاوت بود.
این اقدام اگر با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های قبلی برای بررسی، رسیدگی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام بوده باشد و بعد از سفر هم تدابیر لازم برای اجرایی شدن و دنبال نمودن اقدامات تکمیلی به صورت ویژه اتخاذ گردد می‌تواند اقدامی اثربخش باشد. اینکه یک مدیر ارشد و بالاترین مسئول یک وزارتخانه در یک استان محروم که مورد بی‌توجهی‌های فراوان تاکنون بوده است شخصا حضور و استقرار یابد، اقدامی ارزشی و شایسته تقدیر است. با توجه به پاره‌ای از همکاری‌هایی که از طریق موسسه غیر دولتی هاسب و انجمن بهره‌وری ایران برای توسعه استان سیستان و بلوچستان داریم با قصد ارزیابی این اقدام ابتکاری وزیر، امروز صبح زنگی به استاندار محترم زدم اتفاقاً آقای وزیر در مسیر شهرستان زابل بودند. از آقای موهبتی نظرش را در مورد دستاورد سفر پرسیدم، بسیار مثبت توصیف کرد و اظهار نمودند که برنامه‌های این سفر ۱۰ روزه که امروز هفتمین روز آن بود خیلی خوب و سنجیده
تنظیم شده است و... در دو سه روز اول جلسات فشرده و سفر با همراهان، نیروهای کارشناسی از مرکز و استان و حسب ضرورت با دعوت از سایر ادارات مرتبط برگزار شده و راهکارها و اقدامات پیش رو برای گسترش پهنای باند اینترنت و تحت پوشش قرار دادن 1200 روستای بالای 2۰خانوار فاقد پوشش اینترنت، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفته است و روزهای دیگر به بازدیدهای میدانی و سفر به مناطق و بعضی از شهرستان‌های استان پرداخته‌اند. و در ادامه گفتگو با استاندار با آقای وزیر نیز صحبت کوتاهی داشتم و ضمن عرض خدا قوت و تقدیر از این اقدام برای توجه خاص به استان سیستان و بلوچستان به عنوان استان ویژه از طرف دولت و انجام اقدامات مشابه نکاتی رد و بدل شد.
اما در اینجا لازم به ذکر است که استان سیستان و بلوچستان، علی رغم اقدامات خوبی که در دولت‌های مختلف در جهت توسعه آن انجام پذیرفته به دلایل مختلف از جمله دوری از مرکز، وسعت استان، کم آبی و خشکسالی، مهیا نبودن پاره‌ای از زیرساخت‌ها برای اجرای طرحهای تولیدی و صنعتی توسط بخش خصوصی، متاسفانه هنوز از محرومیت و توسعه نایافتگی و کم توجهی‌ها برای رفع موانع توسعه در رنج است. هرچند که اینگونه اقدامات در جای خود مفید و تاثیر‌گذار و موجب تحرک امیدآفرینی است ولیکن راه حل اصولی و اساسی در اصلاح روش‌ها، فرآیند ساختارها و اختیارات مدیریتی استان برای پیشبرد برنامه‌های اجرایی و اقدامات توسعه‌ای میباشد که دولت با همکاری وزرا لازم است با نگاه تمرکززدایی عنایت و شرایط خاص استان اختیارات ویژه و قابل قبولی را به مدیریت ارشد و مدیران استان تفویض نمایند و همزمان دستگاه‌های نظارتی با اصلاح رویه‌های بعضاً بازدارنده خود قدرت ریسک پذیری و جرات تصمیم‌گیری را در مدیران افزایش دهند.
بدون شک این گونه اقدامات مشابه سفر ده روزه آقای آذری جهرمی می‌تواند فضای جدیدی برای تغییر و اصلاح پارادایم نگاه به توسعه استان تاثیرات لازم را داشته باشد. چون دیدن از نزدیک و حس و لمس واقعی‌تر مسائل و مشکلات و واقعیات و محرومیت‌ها و حاشیه‌نشین‌های استان، هر مدیر متعهد را به فکر یا یافتن راهکار چاره‌ساز وا می‌دارد.
امید است سایر وزرای محترم بویژه وزیر راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان، اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه مشابه این اقدام را در ماه‌های آینده در برنامه خود قرار دهند و با حضوری اثر بخش یک باقیات الصالحات خوبی را در کارنامه خدمتی خود ثبت نمایند ان‌شاءالله.
آفتاب یزد
برچسب ها: رفتار ، متفاوت ، ابتکار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: