کد خبر: ۲۷۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 02
با ورود بیماری کووید 19 به کشور نهادهای مختلف با تمام ظرفیت‌های خود وارد میدان شده و طرح‌ها و برنامه‌های مشترکی را با وزارت بهداشت به اجرا درآوردند تا به مهار و کنترل این بیماری کمک کنند. از جمله این برنامه‌‌ها طرح شهید سلیمانی بود که با مشارکت هزاران نفر از نیرو‌های فنی و تخصصی بسیج از اواخر آبان‌ماه برنامه‌ریزی و اجرا شد.
شفاآنلاین>سلامت>جانشین معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه پاسداران در سالروز شهادت سردار دلها از مشارکت بیش از 20 هزار تیم اجرایی در 

به گزارش شفاآنلاین:سیزدهم دی‌ماه سال گذشته بود که سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، 47 روز پس از شهادت ایشان بود که اعلام شد ویروس کرونا وارد کشور شده است. از آن روز بیماری کووید19 طی سه موج مختلف گروه‌گروه مردم را راهی بیمارستان‌ها کرد و جان بسیاری از هموطنان را ستاند. با ورود این بیماری به کشور نهادهای مختلف با تمام ظرفیت‌های خود وارد میدان شده و طرح‌ها و برنامه‌های مشترکی را با وزارت بهداشت به اجرا درآوردند تا به مهار و کنترل این بیماری کمک کنند. از جمله این برنامه‌‌ها طرح شهید سلیمانی بود که با مشارکت هزاران نفر از نیرو‌های فنی و تخصصی بسیج از اواخر آبان‌ماه برنامه‌ریزی و اجرا شد. به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، این طرح در راستای کمک به اجرای بهتر سیاست‌های وزارت بهداشت به عنوان متولی کنترل این بیماری در کشور تهیه شد و بیماران به صورت فعال و بنا به تمایل خود در منزل یا نقاهتگاه‌های تجهیز شده تحت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفتند.
راهبردها و اصول اجرایی طرح شهیدسلیمانی
 اصول اجرایی طرح شهید سلیمانی که در روزهای اخیر نیز بر استمرار آن تاکید شد مبتنی بر مشارکت بسیج و مردم، محله‌‌محوری و خانواده‌‌محور بودن، ارائه فعال خدمات و مراقبت‌‌ها، جلب مشارکت بین‌‌بخشی و بهره‌‌گیری از ظرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت است. ارائه مراقبت‌‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به صورت حضوری و غیرحضوری، شناسایی زودهنگام کووید19 و افراد در معرض تماس نزدیک در خانه یا محل کار، قرنطینه خانگی یا غیرخانگی و مراقبت از گروه‌‌های در معرض خطر و ارتقای کیفی مراقبت‌‌ها از بیماران بستری و سرپایی از جمله سیاست‌‌هایی است که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال می‌‌شود.
تبارشناسی یک طرح
سردار سرتیپ پاسدار محمد مهدی مظهری، جانشین معاونت سلامت آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه پاسداران در رابطه با دلیل تدوین طرح شهید سلیمانی و اجرای آن اظهار کرد: « پس از آغاز موج سوم کرونا در کشور و تلفات بالا و روز افزون آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین وظیفه خود دانستند که برای کنترل و مقابله با گسترش بیماری در کشور ورود کنند. پس از جلسات مختلف با اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان عفونی و دیگر صاحب‌نظران طرح شهید سلیمانی تدوین شد و با تفاهم‌نامه‌ای که بین بسیج و وزارت بهداشت به امضا رسید این طرح با عنوان طرح پیشگیری از بیماری کرونا آغاز شد.»
وی افزود: «بهداشت و درمان سپاه و مجموعه بسیج پیش از طرح شهید سلیمانی، طرح‌های درمان محور را اجرا می‌کرد، اما در این طرح محوریت بر پیشگیری قرار گرفت و چون بیماری کووید19 ویروسی بود در نتیجه ویروس مورد هدف قرار گرفت.»
مظهری بیان کرد: «دو هزار تیم برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد اما با آغاز آن تیم‌ها افزایش پیدا کرد، تمامی سپاه‌‌های استانی به همراه بسیج محلات و بسیج مساجد نیز درگیر اجرای این طرح شدند و بیش از 20 هزار تیم با حضور یک پزشک، 4نفر پرستار و 10 مراقب سلامت در این طرح مشارکت کردند.»
جانشین معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات حوزه بهداشت و درمان در این نهاد و تاثیر آن در مبارزه با کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: «تا قبل از شیوع کرونا در سپاه معاونت بهداشت، درمان، آموزش و امداد پزشکی وجود داشت با شیوع این بیماری به معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی تغییر پیدا کرد، در همین راستا معاونت‌های سلامت در سپاه‌های استانی، نواحی، حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج در تمامی شهرها و روستاها نیز تشکیل شدند و بستر برای اجرای طرح شهید سلیمانی مهیا شده بود.»
وی در ادامه با بیان اینکه در این طرح هفت راهبرد اصلی دنبال می‌شود، گفت: «راهبرد اول، تشدید نظارت بر پروتکل‌‌های بهداشتی و اعمال قانون‌‌های ضدکرونایی است که این نظارت از طریق مشارکت مردم، وزارت بهداشت، بسیج و سایر ارگان‌‌های ذی‌‌ربط صورت می‌‌پذیرد. راهبرد دوم تست گسترده، هدفمند و هوشمند برای شناسایی سریع‌‌تر مبتلایان به کروناست. این امر باعث می‌‌شود راهبرد سوم که بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند بیماران است، بهتر اجرایی شود. آموزش و فرهنگسازی، حفاظت از گروه‌‌های آسیب‌‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌‌ای، برنامه‌‌ریزی دقیق برای اعمال محدودیت‌‌های هوشمند در تعطیلات و تقویت فرآیند درمان سرپایی از دیگر راهبردهایی است که می‌‌توان به آن‌‌ها اشاره کرد.»
مظهری بیان کرد: « تیم‌های مشارکت کننده در طرح شهید سلیمانی به سه دسته تیم نظارتی، مراقبتی و حمایتی تقسیم می‌شوند. تیم‌های نظارت افرادی را که مبتلا هستند شناسایی کرده و در مرحله بعد افرادی را که با این مبتلایان در ارتباط بودند مورد شناسایی و رصد قرار می‌دهند. تیم‌های مراقبتی نیز افراد مبتلایان را که در قرنطینه خانگی قرار گرفته مورد مراقبت قرار می‌دهند و ملزومات دارویی آنها را تهیه می‌کنند تا این افراد مجبور نباشند از قرنطینه خود خارج شوند. تیم‌های حمایتی نیز به وسیله بسته‌های حمایتی از افراد کم بضاعت به ویژه بیماران حمایت می‌کنند.»
وی ادامه داد: «مباحث آموزشی نیز از سوی این تیم‌ها دنبال می‌شود و زمانی که به درب منازل مراجعه می‌کنند نکات پیشگیری از ابتلا به بیماری و نحوه مراقبت از بیمار را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.»
مظهری با یادآوری مشارکت سپاه و بسیج در طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور اظهار کرد: «تا پیش از شیوع کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی، بسیج و سپاه در طرح‌های واکسیناسیون سراسری فلج اطفال، MMR ، سرخک و سرخجه ورود پیدا کرده و مشارکت گسترده‌ای با وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مرتبط داشت. در واقع تجارب اجرای این اقدامات به بهتر اجرا شدن طرح شهید سلیمانی کمک کرد.»
مظهری با اشاره به شخصیت سردار شهید سلیمانی و دلایل نام‌گذاری این طرح به نام ایشان، یاداور شد: «سردار سلیمانی تنها یک شخصیت مبارز نبود، بلکه نگاه حمایتی ایشان از مردم و سلامت آنان برجسته بود به ویژه همزمان با آغاز تحریم‌ها ایشان در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نقش برجسته‌ای داشتند. اعتقاد سپاه و بسیج نیز این است که در حال حاضر فرمانده معنوی این طرح، خود شهید سلیمانی هستند و استعانت از روح آن شهید بزرگوار به کمک ما در کنترل بیماری منجر شد.»
سهم نهادها در طرح شهید سلیمانی
علاوه بر مشارکت گروه‌های مختلف سپاه و بسیج در این طرح نهادهای دیگری مانند هلال احمر، خیرین سلامت و گروه‌های مختلفی از نظام سلامت مشارکت داشتند. سعید نمکی، وزیر بهداشت در رابطه با مشارکت گسترده نهادهای مختلف در این طرح اظهار کرد: «سهم همکاران سازمان بسیج در این طرح حدود ۳۰ درصد، کارکنان نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۳۲ درصد و بقیه سازمان‌ها مانند رابطان و سفرای سلامت نیز وزن قابل توجهی دارند، ضمن اینکه بخش خصوصی و هلال احمر نیز همکاری نزدیکی با این طرح داشتند.»
نمکی افزود: «در تیم‌های مراقبتی بیش از ۳۶ هزار نفر کمک می‌کنند که بخش سلامت حدود ۶۷ درصد و بسیج نیز حدود ۲۹ درصد نقش دارند. در تیم‌های نظارتی نیز حدود ۱۱ هزار تیم نظارتی داریم که در این بین وزن هر یک از دستگاه‌ها در این بخش مشخص است و ۳۵ درصد بسیج، ۱۴ درصد هلال احمر و ۲۰ درصد بخش سلامت نقش دارند و دستگاه‌های دیگر نیز حضور دارند. حدود ۲۵ هزار تیم حمایتی فعال داریم که در این بخش بیشترین سهم را بسیج با بیش از ۶۰ درصد دارد و دستگاه‌های و سازمان‌های مردم نهاد دیگر هم همکاری دارند و خدمات لازم را هم در خانه‌ها و هم قرنطینه‌ها و اقامتگاه‌ها ارائه می‌کنند.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «تعداد قابل توجهی واحد جدید حمایتی و ارائه خدمت نیز به این طرح اضافه شده‌اند. شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران کمک‌های بسیاری کرده و سایر سازمان‌های‌مردم نهاد دیگر نیز وارد میدان شدند.»
کمک 200 میلیارد تومانی در قالب طرح شهید سلیمانی
شاهین محمد صادقی، رئیس بسیج جامعه پزشکی از مشارکت گسترده مردم و خیرین در کمک مالی به اجرای این طرح خبر داد و  گفت: «در قالب طرح شهید سلیمانی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان توسط پایگاه‌های بسیج، خیرین، کمک‌های مردمی و هلال ‌احمر جمع‌آوری و در اختیار افراد نیازمند قرار گرفت.»
محمدصادقی افزود: «طرح شهید سلیمانی طرحی مشترک میان وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفان است که هدف اصلی آن حمله به زنجیره انتقال ویروس کرونا می‌باشد.»
وی ادامه داد: « افراد زیادی به دلیل شیوع کرونا در خانه‌ها ماندند به همین دلیل کمک‌رسانی به افراد نیازمند موجب شد که افراد کمتر برای تهیه معاش از خانه خارج شوند.»
رییس بسیج جامعه پزشکی کشور یادآور شد: «حدود یک ماه و نیم پیش و هم‌زمان با آغاز این طرح روزانه شاهد از دست دادن ۵۰۰ نفر بر اثر بیماری کووید ۱۹ و ابتلای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیماری بودیم که امروز این آمار کاهش چشمگیری داشته است.»
وی یکی از دستاوردهای این طرح را هم‌آوایی، هم‌صدایی، همدلی و هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در سراسر کشور دانست و افزود: «در حال حاضر حدود ۱۶۰ هزار بسیجی در کشور در این طرح مشغول فعالیت هستند که با هماهنگی بهداشت و درمان اقدامات محوله را انجام می‌دهند.»
محمدصادقی ادامه داد: «یکی دیگر از نتایج طرح شهید سلیمانی کاهش تعداد بستری در ICU و حتی بخش‌های مختلف بیمارستان است.»
چند روز قبل نیز در نشست مشترک وزیر بهداشت با فرماندهان سپاه و بسیج که برای استمرار و تکمیل این طرح برگزار شده بود، سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج مستضعفین کشور گفت: « تا الان بیش از ۱۷ میلیون خانوار که جمعیت ۶۲ میلیونی کشور را شامل می‌شوند غربالگری شدند که این مهم با بیش از ۴.۵ میلیون سفیر سلامت در کشور انجام شده است. از کارکنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکر می‌کنیم که همکاری بسیار خوبی در اجراب این طرح داشتند.»
هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز در اجرای طرح شهید سلیمانی مشارکت گسترده‌ای داشت و به گفته کریم همتی رئیس این جمعیت در حال حاضر در طرح شهید سلیمانی داوطلبان و جوانان سازمان هلال حضور دارند، ضمن اینکه نظارت بر اجرای این طرح از سوی وزارت بهداشت به هلال احمر واگذار شده است.
این طرح که با نام شهید سلیمانی مزین شد و بیش از 45 روز از اجرای آن می‌گذرد همزمان با اجرای محدودیت‌های مختلف توانست مرگ‌های کرونایی را به کمتر از 150 نفر در روز برساند و کمک کند تا بسیاری از شهرهای کشور از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی و زرد تغییر پیدا کنند و نشان دهد با همکاری نهادهای مختلف می‌توان به مهار و کنترل این بیماری در زمان اوج خود پرداخت و از ابتلای بیشتر و تلفات گسترده پیشگیری کرد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: