کد خبر: ۲۷۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۹ - 2021January 01
ما از ۳ سال قبل در این زمینه تحقیق خود را آغاز کردیم ولی این بیم وجود دارد که ممکن است در سال‌های آینده اتفاقات دیگر رخ دهد و واکسن‌ها برای کرونا با پلتفرم‌های مختلف تولید و یا تامین شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری گفت: در حالی که ۳ سال قبل پروپوزالی بر پایه RNA های پیام رسان ارائه کردیم، ولی مورد اقبال قرار نگرفت، دو شرکت "بایوان تک" و "مدرنا" بر پایه این فناوری ۶۳ روز پس از شناسایی ژنوم ویروس کرونا در ووهان چین واکسن خود را تزریق کرد.

به گزارش شفاآنلاین: مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان داروسازی در وبینار "بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در تولید آن" که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه این شرکت ما به مدت ۳ سال است که در زمینه RNA های پیام رسان فعال است، گفت: ما به مدت ۱۵ سال در این زمینه در آمریکا تحقیق کردیم و بعد از بازگشت به ایران و به دلیل آشنایی که با شرکت‌های "بایوان تک" و "مدرنا" ایجاد شده بود، برای ما این امر به اثبات رسیده بود که RNA های پیام رسان فناوری استراتژیک برای تولید واکسن است.

وی ادامه داد: بر این اساس بعد از بازگشت به کشور به مراکز مختلف در این زمینه پروپوزال‌هایی را ارائه کردیم، ولی متاسفانه این پروپوزال‌ها با اقبال مواجه نشده و در نهایت در سال گذشته با هزینه شخصی اقدام به راه اندازی این شرکت کردیم.

خدامی، تمرکز این شرکت در ابتدای فعالیت را واکسن‌های سرطان ذکر کرد و یادآور شد: با شیوع کرونا ویروس در چین، بالافاصله شرکت‌های داروسازی دنیا اعلام کردند که درصدد تولید واکسن برای این منظور به مدت ۴۰ روز هستند که هم در ایران و هم در سطح جهانی مخالفت‌هایی در این زمینه صورت گرفت.

این محقق خاطر نشان کرد: ولی واقعیت این بود که واکسن شرکت مدرنا ظرف ۴۲ روز تولید شد و در مدت ۲۰ روز FDA تایید کرد و پس از ۶۳ روز از شناسایی ژنوم ویروس ووهان چین، واکسن مدرنا به اولین نفر تزریق شد.

وی با تاکید بر اینکه RNA های پیام رسان قادر خواهند بود که چالش‌های موجود در دنیا را مرتفع کنند، اضافه کرد: تولید انبوه واکسن در مدت زمان کوتاه از چالش‌های دنیا در زمینه واکسن کرونا بوده است؛ ولی در حال حاضر نگهداری این واکسن در دمای منهای ۲۰ تا منهای ۷۰ درجه سانتی‌گراد مطرح می‌شود که مطالعاتی در این زمینه در دستور کار است و به زودی واکسن‌های یخچالی را عرضه خواهند کرد.

خدامی با تاکید بر اینکه تهدید کرونا در کشور تبدیل به فرصت شده است، یادآور شد: ما از ۳ سال قبل در این زمینه تحقیق خود را آغاز کردیم ولی این بیم وجود دارد که ممکن است در سال‌های آینده اتفاقات دیگر رخ دهد و واکسن‌ها برای کرونا با پلتفرم‌های مختلف تولید و یا تامین شود و چون اگر واکسن کالای سودآور برای شرکت‌ها رها شوند، ما باید مجدد شاهد باشیم که واکسن شرکت‌های دیگر به بازار وارد شده و ما با تاخیر زیاد اقدام به مطالعات کارآزمایی‌های بالینی خواهیم کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه واکسن کرونا یک موضوع جهانی بوده، اظهار کرد: حال اگر ما عفونت محلی داشته باشیم، در آن صورت چکار خواهیم کرد. شرکت مدرنا اولین واکسنی که تولید کرد، برای بیماری خاص آمریکای جنوبی بوده است؛ حال برای بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو که در ایران و چند کشور دیگر شایع و به شدت عفونی است؛ آیا این شرکت‌ها برای ما واکسن می‌سازند و یا ما باید خودمان تولید کنیم.
ایسنا
برچسب ها: پروپزال ، واکسن ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: