کد خبر: ۲۶۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۹ - 2020December 28
نفود بي‌بديل رسانه‌ها در زندگي روزمره شهروندان که در قالب شبکه‌هاي اجتماعي، شکل تازه اي نيز يافته است، مي‌تواند سهم ورزش در توليدات خبري و فرهنگي را بيش از پيش ببيند و ورزش در خانه، به فرهنگي جديد در زندگي شهري تبديل شود.


شفاآنلاین>اجتماعی>قريب به 10 ماه از بروز و ظهور ويروس کرونا در ايران مي‌گذرد و همه فعاليت‌هاي اجتماعي اين ايام را تحت تاثير خود قرار داده است. شيوع سينوسي اين ويروس و بيم و اميدها براي رسيدن به نقطه پايان، سبب شده تا رفتار جديدي بر زندگي شهروندي حاکم شود و در اين ميان، ورزش به عنوان رکني مهم در سلامت زندگي فردي و اجتماعي، تقلاي بسياري داشته است تا چيرگي کرونا بر خود را نبيند. از شهروندان خانه نشين گرفته تا قهرماناني که روز و شب خود را در محيط‌هاي ورزشي مي‌گذراندند، 10 ماه گذشته را متفاوت‌تر و سخت تر از هميشه پشت سر گذاشته و ورزش به رنگ ماقبل از کرونا، باز نگذشته است. با اين حال، کشاندن ورزش به محيط خانه و فضاهاي کم جمعيت، رويکردي بوده است که متوليان ورزش همگاني و قهرماني در ايام کرونا دنبال کردند و به نظر توفيقي مناسب نيز حاصل شده است. اينکه شعار «در خانه بمانيم» با «ورزش در خانه» همراه شود، اتفاقي بود که در ماه‌هاي گذشته تجلي مناسبي يافت که نقش رسانه در رخداد اين مهم، بسيار پر رنگ است. رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، شبکه‌هاي اجتماعي، خبرگزاري‌ها و... نقش مهمي را در کشاندن ورزش به خانه براي کاهش خمودگي شهروندان در ايام کرونايي داشته و دارند و به نظر مي‌آيد به عنوان سبک تازه‌اي از ترغيب شهروندان به ورزش در روزهاي پس از کرونا، همچنان کارا باشد. حضور شهروندان در باشگاه‌هاي ورزشي مجازي، فراگيري آموزش‌هاي ورزشي از طريق ابزارهاي رسانه، احياي رابطه دو سويه ورزش – شهروند و تبديل خانه به محيط ورزش از اتفاقات خوبي بوده است که در ايام کرونا به مدد حضور پر رنگ رسانه‌ها تحقق يافته است و هر جا که از ظرفيت رسانه‌ها در ترويج سبک تازه ورزش شهروندي استفاده بهتري شده، توفيق بيشتري نيز حاصل شده است. نفود بي‌بديل رسانه‌ها در زندگي روزمره شهروندان که در قالب شبکه‌هاي اجتماعي، شکل تازه اي نيز يافته است، مي‌تواند سهم ورزش در توليدات خبري و فرهنگي را بيش از پيش ببيند و ورزش در خانه، به فرهنگي جديد در زندگي شهري تبديل شود. در اين ميان، توجه به تنوع و تخصص در توليدات رسانه‌اي در دوران جديد فعاليت ورزش شهروندي، نکته مهمي است که بايد هم از سوي متوليان ورزش و هم سياستگذاران رسانه لحاظ شود تا بتوان توفيق بيشتري در افزايش سلامت جامعه از مسير ورزش ايجاد کرد. به‌طور قطع، کرونا تغييرات رفتاري بسياري را در زندگي شهروندي ايجاد کرده و يکي از اين تغييرات، چگونگي انجام ورزش است که رسانه‌ها در تبيين اين تغيير، نقش مهمي را دارند تا در ايام پساکرونا نيز، ورزش در خانه در کنار ورزش باشگاهي و قهرماني، نقشي پررنگ را در سبد ورزش جامعه داشته باشد.آرمان ملی

فرشید اسحاقی کارشناس ارشد رسانه


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: